Søg Garagen Hej Gæst! Register

Placering af MC på vej.
#13
Energy Skrev:Størstedelen af mc'ister tager også det hensyn, at trække ind hvis de kører langsomt (veteran motorcykler og marguritrute-motorcyklister bla.)
Problemet er imo. dem, der bare holder på deres "ret" selvom de skaber stor irritation med farlige situationer til følge. Det kan specielt dreje sig om folk, der kører 45'er, simpelthen fordi de kun har et B-kørerkort og derfor ikke har lært at køre 2-hjuler blandt bilerne, de kører bare som de kører i deres bil. Og så er der dem, der har købt en lille svag mc og benytter deres ret til, at te sig som de store mc'er, selvom de går langt ned i hastighed i modvind og på bakker. De bliver altså nødt til at lære lidt af veteranfolket el. bare tage hensyn til de hurtigere traffikanter.

Jeg forstår slet ikke at nogle af de folk på svage motorcykler, ligesom mig selv (maks 85km/t), at de synes det er sjovt at ligge midt på vejen, og 'holder på deres ret til en hel vejbane'.

Jeg føler mig med det samme presset hvis jeg op af bakke bliver hurtigt indhentet af en bil, så vil jeg da hellere end gerne holde til højre så bilen hurtigere er væk igen.

Det samme da jeg havde Lifan 250cc, den kunne ofte kun 70km/t reelt, på den befandt jeg mig altid ude i højre side.

Det er KUN inde i byen eller områder hvor jeg er mindst lige så god til at følge trafikken som alle andre, der VIL jeg ikke finde mig i at en bil vil overhale mig, blot for kun at tage min sikkerhedsafstand til foran kørende bil i ellers tæt trafik.

Men det har jeg heller ikke oplevet på min mc-scooter endnu, jeg føler mig ret så godt respekteret på den inde i byen faktisk. Selv på strækninger hvor man må køre 70km/t her inde i Randers.

På min 45'er scooter var det ofte et problem, men den _må_ jo så heller ikke køre hurtigere end 45km/t så det forklarer vel en del.



Nå men det korte af det lange er; For mig er det naturligt at holde til højre når bagfra kommende tydeligt gerne vil forbi, men jeg holder mig oftest midt på vejen når der ingen bagfra kommende er.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
SLK>
Det gjorde jeg også på Peugeot Speedfight 100'eren den korte tid jeg havde den, og på Nrg'en, der gik de 110 stykker (ja, det gør den jo stadig..hehe) så trak jeg da også ind til siden når der kom en hurtig bil el. MC - og det var ikke pga. den manglende nr-plade - kun fordi det var det sikreste, og der er spejlene dælme gode at ha'. :wink:
Svar
#15
kragen Skrev:Det er nu §15 og ikke §16, han heller ikke mener, man kan komme uden om :wink:
Når han videre påstår, at når 45'ere gør det, så er han lige pludselig ikke i tvivl om, at det er ulovligt Fortvivlethock: Placeringsreglerne er iflg. færdselsloven de samme for mc og 45'ere.

Jeg ved ikke, hvad han mener med meget gamle mennesker, og sludder, samt en ophævelse 1, maj 1977 Fortvivlethock:

Iflg. færdselsloven af 2. august 2001 § 22, stk 2, er det "sludder" og "gammelmandssnak" dog ikke fjernet 8)

§22 Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

"Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads osv osv.." går da udelukkende til Traktorer / ?majeterskere?(staves?) eller lign.?

Desuden, vil jeg stadig mene at motorcykler 250cc el. større, gerne må placere sig på midten af vejen(selvom loven siger noget andet), da de ofte sagtens kan følge med trafikken.
Vi har selv en 250cc Virago, og den kan da sagtens følge med trafikken, men 2 store mennesker på(:

Jeg vil dog lige sige, at selvom det kan være Pi**e irriterende at kører bag en std. 45'er, synes jeg da stadigvæk at han skal placere sig længere ude på vejen, ellers bliver han sgu til en pandekage, den dag der kommer en gammel nisse, som ikke kan finde ud af orientere sig(synes tit dét sker >.<)

Jeg vil nu stadig vente på færdselspolitiet's forklaring på, om man skal stoppe.. 8)

Nu vil jeg så gå i seng, har desværre en skole at passe Ond

____________
Lasse 8)
Svar
#16
kragen Skrev:Det er nu §15 og ikke §16, han heller ikke mener, man kan komme uden om :wink:
Når han videre påstår, at når 45'ere gør det, så er han lige pludselig ikke i tvivl om, at det er ulovligt Fortvivlethock: Placeringsreglerne er iflg. færdselsloven de samme for mc og 45'ere.

Jeg ved ikke, hvad han mener med meget gamle mennesker, og sludder, samt en ophævelse 1, maj 1977 Fortvivlethock:

Iflg. færdselsloven af 2. august 2001 § 22, stk 2, er det "sludder" og "gammelmandssnak" dog ikke fjernet 8)

§22 Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

I stk. 2 står der: "Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads" << Ingen af delene må være gældendefor en MC, der følger gældende hastighed for vejen.

Ydermere: "og kørebanen er smal eller bugtet" Dvs. det gælder ikke på en "alm." dobbeltsporet landevej, men udelukkende på en smal eller bugtet vej, som der står. Desuden bruges det lille ord "og". Med andre ord har det ikke relevans for MC kørsel på alm. hovedvej, som jeg betragter den tekst.

Man skulle synes, som også Gudemanden siger, at de var lavet for traktorer mv.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#17
Lehmann Skrev:(...)Man skulle synes, som også Gudemanden siger, at de var lavet for traktorer mv.
Som det er med mange lovtekster, er den bevidst lavet så "universal", at den dækker alle eventualiteter. Den siger simpelthen, at hvis "køretøjer" (så er vi dækket ind) alene pga. lav fart ligger og spærrer for overhaling, så skal køretøjet trækkes ind til højre, og hvis det ikke er nok til, at der kan overhales, så eventuelt stoppe helt op. Den gælder således for alle køretøjer lige fra traktorer, campingvogne, 45'ere mf., der ikke kan/må køre hurtigere, til "søndagsbillister", der ikke ønsker, at køre hurtigere, at de ikke må skabe unødige "kødannelser", eller besværliggøre overhalinger. Man har altså ikke "eneret" på en vognbane, eller ret til, at lege selvbestalte ordensmagt.

Jeg refererede kun den pågældende paragraf, fordi "Kurt" åbenbart mente, at den paragraf var fjernet i 1977 :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
kragen Skrev:Den siger simpelthen, at hvis "køretøjer" (så er vi dækket ind) alene pga. lav fart ligger og spærrer for overhaling, så skal køretøjet trækkes ind til højre, og hvis det ikke er nok til, at der kan overhales, så eventuelt stoppe helt op.

Så du mener at jeg på min MC skal trække ind til højre, og om nødvendigt stoppe op, hvis jeg ligger med 80 km/t. på en landevej, hvis jeg kan se et andet køretøj komme bagfra?

Hvordan defineres lav fart?

Igen så vil det ved normal kørsel ikke ha indflydelse når du følger skiltningen på din MC.

(Ja undskyld, jeg har læst din skrivelse til Alstrafikken om en tekst med bl.a., hvad det koster at køre to på en knallert over pågældende færgefart. Nu får du igen af samme skuffe. Blink med øjet )
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#19
Lehmann Skrev:Fik at vide af min kørelærer flere gang i øresneglen, at jeg skulle trække længere til venstre. "Det er jo ikke knallert du kører", sagde han. Han mente at korrekt placering var midt mellem bilernes hjul. Og det var tilbage i april 2005.


Det siger min mc-kørelærer også, man ka dumpe til køreprøven ved at køre inde i højre side.
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#20
Fandt lige dette indlæg på tv2's hjemmeside:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/...70400.html
Det burde da kunne lukke kajen på alle os som plæderer for for alle mulige andre placeringer Blink med øjet
At vi så af andre årsager vælger at se lidt stort på lovens bogstav, ja det er jo så en anden sag Blink med øjet
Svar
#21
mongo Skrev:Det siger min mc-kørelærer også, man ka dumpe til køreprøven ved at køre inde i højre side.

Hvis der til prøven ellers ikke er begået andre fejl end den "forkerte" placering, ja så burde man jo efterfølgende kunne klage over afslaget, med henvisning til at man jvf. færdselslovens §15 ikke har gjort noget forkert, og at man derfor er blevet dumpet på urigtigt grundlag, og at prøven derfor bør betragtes som bestået.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Struerboen Skrev:Fandt lige dette indlæg på tv2's hjemmeside:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/...70400.html
Det burde da kunne lukke kejen på alle os som plæderer for for alle mulige andre placeringer Blink med øjet
At vi så af andre årsager vælger at se lidt stort på lovens bogstav, ja det er jo så en anden sag Blink med øjet
Derudover er der også dette indlæg, som har relevans til det svar kragen har givet tidligere :
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.ph...48263.html

Dutch
Svar
#23
DutchDK Skrev:Derudover er der også dette indlæg, som har relevans til det svar kragen har givet tidligere :
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.ph...48263.html

Dutch

Også i den grad Smil
Svar
#24
Så for at bevise de farlige overhalinger, som beskrives i Struerboens indlæg, kunne det være man skulle tage en tur med helmetcam monteret på hjelmen og så ud at trille en tur med 80 km/t. Jeg kender kun alt for godt til de situationer der beskrives når man bli overhalet på en hovedvej. Både på MC og især scooter 45 i lovlig stand.

Det er som at lege kamikaze. :?
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar


Forum spring: