Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bolt i kickstarter skjold sidder ubehjælpsomt fast
#1
Skal til at have kickstarter skjoldet af for første gang mens jeg har været ejer af den ellers så dejlige NRG. Problemet er bare at der sidder en enkelt bolt som ligesom sidder i et lille indhug under skjoldet og den har absolut intet gevind.

Den er meget meget meget tæt på at være helt rund og glat og den sidder så man ikke kan få tænger eller lignende derind. Hvad fand' gør man i den situation? Findes der et fantastisk stykke værktøj eller en fantastisk metode til at få sådanne bolte ud?
Den er ligesom alle de andre bolte på blokken og skal oprindeligt løsnes med en 8mm topnøgle men det virker altså ikke her. Ret irriterende problem, da jeg først og fremmest skal have skiftet kilerem og snarligt ny variomatik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Afmonter dit skjold så du kan komme til, og derefter knæk toppen af bolten. Så pil variodækslet af, og skru den ud med en papegøjetang.

Håber jeg forstår det rigtigt (Du mener: Gevind = toppen af boltens hoved).
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#3
Jeg er ikke så teknisk faglig, så har nok byttet om på det. Kan netop ikke få skjoldet af, da bolten skal ud først, men der er intet at tage fat i. Med intet at tage fat i sagde jeg gevind, men det er nok forkert.
Svar
#4
Prøv med en fladskruetrækker og en hammer, og slå et "mærke" ind i gevindet, så du kan komme til at bruge skruetrækkeren Smil
Svar
#5
Hvis det er fordi du har gjort skruen rund, så prøv om du kan skære en rille i skruen, og skru ud med flad skruetrækker. Hvis det ikke virker, så prøv om du kan knække hovedet af, så du kan få skjoldet af. når du har gjort det, så tager du en papegøjetang/oliepumpetang(kært bart - mange navne) og skruer det sidste af skruen ud.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Banke en 7'er top ned over og skru den ud Smil
Det kan i værste fald koste en top, men det burde det ikke hvis det er ordenlig kvalitet værktøj
Svar
#7
99amartin Skrev:Hvis det er fordi du har gjort skruen rund, så prøv om du kan skære en rille i skruen, og skru ud med flad skruetrækker. Hvis det ikke virker, så prøv om du kan knække hovedet af, så du kan få skjoldet af. når du har gjort det, så tager du en papegøjetang/oliepumpetang(kært bart - mange navne) og skruer det sidste af skruen ud.

Hehe jeg har lært det hedder en "Vandpumpetang" Grin

Jeg ville nu også prøve det med at slå en 7'er top ned over
Toppen blir højst sandsyneligt smadret af det men hvis det bare er noget billigt værktøj så kan man vist godt ofre sådan en lille top Smil
Svar
#8
Jeg vil også prøve med en mindre top først, sidste udvej er at bore den af, først toppen af bolten, herefter kan dækslet hives ud, gevindstykket kan så drejes ud med en tang, her skulle der være et pænt stykke at få fat i.
Før du går i gang så giv lidt rustløsner (caramba) og lad det trække et par timer eller mere.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#9
Tænke, tænke, tænke - jeg mener der findes nogle special "skruer" der kan skrues ned i et forboret hul i sådan en genstidig sag, den kan vist også bruges ved knækkede bolte.

Skruerne har modsat omløb sådan, at du skruer en skrue i modsat omløbsretning af normalt og derved skruer i den retning som din bolt skal af.
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Skimester Skrev:Tænke, tænke, tænke - jeg mener der findes nogle special "skruer" der kan skrues ned i et forboret hul i sådan en genstidig sag, den kan vist også bruges ved knækkede bolte.

Skruerne har modsat omløb sådan, at du skruer en skrue i modsat omløbsretning af normalt og derved skruer i den retning som din bolt skal af.

Mener du ikke en ornepik?
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: