Søg Garagen Hej Gæst! Register

Montering af alarm
#1
Hej alle.

Nogen der har en forklaring samt billeder dertil, om hvordan man monterer en giantco-alarm fra thansen på en tms classic 50cc?

På forhånd tak Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
madsen1985 Skrev:hej alle,

nogen der har en forklaring samt billeder dertil, om hvordan man monterer en giantco-alarm fra thansen på en tms classic 50cc?

på forhånd tak Grin

Du bedes venligst genlæse, vores regler, tak. Især §2, ang. det at starte med stort. regler.

Og her hvorfor: Stort bogstav.
Svar
#3
Downloadede brugsanvisningen på http://www.trendimport.se/data/product/f...917216.pdf - men desvære er diagrammet meget svært at se. Har du et tydeligere diagram, kan det være en fordel.

I princippet monteres tyverialarmen, som på de fleste andre scootere. Se T-Hansens vejledning på http://media.thg.dk/files/pdf/9942400000...edning.pdf

Det vigtigste er, at forbinde den røde og sorte ledning fra alarmen, til henholdsvis plus 12V og minus - desuden er en ekstra sort ledning, som er beregnet for forbindelse til stel. Begge sorte, skal altså til minus (stel), og den røde til plus (12V). Så er det nok for de fleste. Normalt vil du vælge plus et sted efter sikringen, og ikke direkte over batteriet. Men dog ikke efter tændingskontakten, for så er det jo kun strøm på alarmen, når scooteren er tændt...

Den orange ledning, skal sættes på plus, efter tændingskontakten. Derved aktiveres alarmen, hvis nogen forsøger at sætte tænding på scooteren.

Hvis du også vil have blinklys til at blinke, når du aktiverer/deaktiverer alarmen, og ved alarm, så skal de to gule forbindes, til hver sit blinklys. Desvære er tegningen i trend-imports manual, så utydeligt, at jeg ikke kan se farven på ledningerne. Blinklysene er til højre på tegningen, og en omskifter vælger hvilke lamper der skal blinke. De to gule ledninger skal sættes direkte til på blinklysene, på den side, som kommer fra omskifteren. Den nemmeste måde, at finde ledningerne, er sikkert at finde blinklyskontakten, og de to ledninger er sat på her. Der er tre ledninger på blinklyskontakten, og de skal på de to, der går til lamperne.

Alarmen har mulighed for fjernstart. Men da din scooter kræver, at et af håndbremsegrebene holdes inde samtidigt med at fjernstart aktiveres, gå det lidt af idéen. Derfor, vil jeg nok anbefale at springe fjernstart over.

Endeligt er det mulighed for startspærer. Efter diagrammet, skal den tofarvede ledning til tændingskontakten klippes over, og den lysserøde sættes på den ende, der er forbundet til tændingskontakten, og den grå ledning fra alarmen, til den ende af den tofarvede ledning, der går bort fra tændingskontakten.

I nogle tilfælde (de fleste) kan du undgå, at klippe ledningen over, og bare sætte den grå fra alarmen, på den tofarvede ledning.


Det nemmeste er, at kun forbinde plus og minus (sort og rød). Det er nok i de fleste tilfælde, og der er mindre risiko for, at ledninger forbindes forkert. Hvis der er en sikring på alarmen, kan den eventuelt sættes direkte over batteriet. Det virker altid. Alt andet er luksus.

Mange alarmer bruger meget strøm, og de kan ikke umiddelbart slukkes, eller tages fra batteriet. Du kan risikere, at batteriet drænes på under en uge, for de dårligste alarmer. Jeg ved ikke, hvor meget strøm, at T-Hansens alarm bruger.

Min alarm, er en 2-vejs alarm, og den bruger 2mA. Med dette strømforbrug, klarer den ca. 2 - 3 måneder, uden at køre. Mange 1-vejs alarmer, bruger 3 - 4 gange så meget strøm, og holder dermed op til 14 dage. De ringste, gør batteriet fladt, efter under en uge. T-Hansen har ikke skrevet på deres hjemmeside, hvor stort forbruget er. Desto flere milliampere, desto kortere holder den.

Hvis du har et godt diagram for TMS-scooteren, hvor farver mv. kan læses, må du gerne scanne den ind, og lægge den på under "download". Vil tro, at det går med hensyn til copyright, da diagrammet fra TMS og manual, jo er offentligt tilgængeligt, bare i dårlig stand...
Svar


Forum spring: