Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kan man skille vand fra benzin?
#1
Ja, det må være BS's mest åndsvage spørgsmål til dato? Smil

Det er foranlediget af, at jeg forleden tankede benzin på Shell. Scooteren gik død, næsten øjeblikkeligt, og det var ikke det sædvanlige problem med benzin/olieblanding, som jeg af og til har Smil.

Falck var så venlige at køre mig hjem, og dagen efter konstaterede jeg store perler af vand både i tank, filter og karburator. Tanken blev tømt for benzin og karburatoren og filter renset. Efter påfyldning af nyt benzin, var der ingen problemer, med at starte og køre.

Men tilbage til mit spørgsmål, i overskriften Smil. Kan det lade sig gøre? For benzinen er jo dyr, og der skal spares Grin.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tror ikke der er nogen mulighed for det. Den letteste måde at få vand skildt fra andre ting er at få det til at koge, og jeg tror at benzinen eller nærmere dampene ville sprænge først.

Hvis det var mig der stod med dit problem, havde jeg købt noget diesel start, og sprøjtet direkte ind i kaburatoren, så den kunne blive varm nok til at forbrænde vandet væk, men ved ikke om det ville kunne lade sig gøre, men man kan jo altid prøve.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
#3
Hæld det ned i din tank og åben for vakuum'et så det løber igennem filteret og ned i en dunk. Gør det et par gange. Jeg har gode erfaringer med at det kun lader få perler igennem. Vandet flyder oven på,og til sidst skulle det være næsten rent igen.

Så skal tank, filter osv bare renses efter. Men kan det virkelig betale sig?
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#4
Boss Skrev:Hæld det ned i din tank og åben for vakuum'et så det løber igennem filteret og ned i en dunk. Gør det et par gange. Jeg har gode erfaringer med at det kun lader få perler igennem. Vandet flyder oven på,og til sidst skulle det være næsten rent igen.

Så skal tank, filter osv bare renses efter. Men kan det virkelig betale sig?


For at svare på det sidste, så nej Grin. Det var bare en tanke jeg fik, efter alt det bøvl med en død scooter Smil.
Svar
#5
Hvis du vil lave det til et lille projekt :wink: kan jeg da se to muligheder. Vægtfylden på benzin og vand er forskellig -1 og ca. 0,7. Hvis du hælder blandingen i f.eks smalle flasker, vil vandet efter nogen tid lægge sig i bunden, og du kan suge benzinen ud med en "hævert" eller slange fra overfladen.

En anden metode kunne være, at lægge blandingen i din fryser. Vand fryser, som bekendt, ved 0 grader, mens benzin først fryser ved omkring -30 grader. Vandet vil derfor blive til iskrystaller eller en isklump, og du kan hælde det hele igennem en si eller filterpose, hvor det frosne vand så vil blive opfanget.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvis det skal gøres ordenligt...men meget besværligt, så skal du på fantasifuld vis få benzinen op og koge, og derved få dampen væk, som jo bekendt er vand!

Bare det at få benzin til at koge er en bedrift i sig selv, men det kommer til at kræve utrolig meget udstyr og meget kennen omkring netop dette!

For det første, det skal koge under meget højt tryk, dampen skal kunne stige mange meter lodret op i luften, og så skal du finde en måde at undfange dampen på.

For det andet, bare det at prøve at få benz til at koge kræve nosser af meget stor karakter! Fortvivlethock:

Så held og lykke! Smil




Et alternaltiv ville måske være at skifte benzinselvskab?
Svar
#7
Polywog Skrev:Hvis det skal gøres ordenligt...men meget besværligt, så skal du på fantasifuld vis få benzinen op og koge, og derved få dampen væk, som jo bekendt er vand!

Bare det at få benzin til at koge er en bedrift i sig selv, men det kommer til at kræve utrolig meget udstyr og meget kennen omkring netop dette!

For det første, det skal koge under meget højt tryk, dampen skal kunne stige mange meter lodret op i luften, og så skal du finde en måde at undfange dampen på.

For det andet, bare det at prøve at få benz til at koge kræve nosser af meget stor karakter! Fortvivlethock:

Så held og lykke! Smil




Et alternaltiv ville måske være at skifte benzinselvskab?
Mig bekendt, ligger benzinens kogepunkt under vandets, så det første, der vil fordampe, er benzinen :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Tror jeg aflevere de 6 liter på genbrugsstationen. istedet for at eksperimentere for meget, og risikere at skidtet siger BUUUMMMMM Smil.

Og jeg køber ikke benzin hos Shell foreløbig Smil
Svar
#9
Det var da nogle fantastiske historier man kan læse her på forumet (en er endda temmelig “sundhedsskadelig“). Som Kragen skrev, så er vand meget tungere end benzin, på samme måde som luften vil søge op og lægge sig øverst i tanken fordi den er lettere end benzin, så vil vand der er tungere og heller ikke er blandbar med benzin, samle sig og falde til bunds efter 5-10 sekunder.

Så hvis du tager en gennemsigtig flaske med benzin, og hælder lidt vand i og ryster kraftigt, så vil du kunne se hvordan vandet lynhurtigt herefter vil samler sig i bunden, det kan så suges op med en benzinslange eller forsigtigt hældes fra.

Det er af samme grund at det kan være en god ide at tømme karburatorens bundkar ved service, for heri kan der opsamles vand.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:Hvis du vil lave det til et lille projekt :wink: kan jeg da se to muligheder. Vægtfylden på benzin og vand er forskellig -1 og ca. 0,7. Hvis du hælder blandingen i f.eks smalle flasker, vil vandet efter nogen tid lægge sig i bunden, og du kan suge benzinen ud med en "hævert" eller slange fra overfladen.

Måske man skulle prøve det? Smil
Svar
#11
Jps Skrev:Måske man skulle prøve det? Smil

Som Letsindig er inde på, ville jeg nok bruge en lidt alternativ fremgangsmetode, og suge vandet op i stedet for benzinen. Bare sørge for at slangen er helt nede i bunden af flasken, og suge alt vandet op - det burde være til at se når du får benzin med op i stedet for vandet.

Kunne være sjov med en tilbagemelding på projektet Grin
Svar
#12
SLK Skrev:Som Letsindig er inde på, ville jeg nok bruge en lidt alternativ fremgangsmetode, og suge vandet op i stedet for benzinen. Bare sørge for at slangen er helt nede i bunden af flasken, og suge alt vandet op - det burde være til at se når du får benzin med op i stedet for vandet.

Kunne være sjov med en tilbagemelding på projektet Grin

Jeg prøver (når jeg har tid Blink med øjet ).
Svar


Forum spring: