Søg Garagen Hej Gæst! Register

45'er i trafikken - kontra 30'er
#37
Velo Skrev:
Kragen Skrev:Nej, A er ikke rigtigt. Alle køretøjer skal placere sig så langt til højre på vejbanen , som muligt. Man skal altså " ligge klistret op ad kantstenen", så hurtigere kørende kan komme forbi.



FORKERT!

Motorcykler skal ikke køre på den hvide streg.

Ja man skal holde til højre i Danmark da vi i her i landet har højre kørsel.

Men det er ikke det samme som at man skal holde så langt til højre så muligt når man færdes på to hjul.

Man skal placere sig med sin motorcykel og sin 45 knallert som hvis man sad i føresædet på en bil.

Hvis folk skal overhaler skal køretøjet betragtes som en bil og man skal derfor HELT over i det venstre spor ved forbikørsel.

Hvis du stadig tror det ikke er sådan. Så få noget teori undervisning, for det sidste du fik har i så fald ikke være korrekt.
Jeg har citeret loven på området, så hvis du kan finde belæg i loven for, at man på motorcykel skal placere sig som sad man på føresædet i en bil, vil jeg være meget interesseret :wink: Det samme gælder dit udsagn om placering ved overhaling; mig bekendt siger loven intet om, at mc skulle skifte identitet, eller at overhaling skal foregå HELT ovre i det venstre spor. Men som sagt, er jeg meget interesseret i en henvisning til belæg i lovgivningen. Med al respekt, giver jeg ikke meget for, hvad der bliver sagt af udokumenterede "sandheder" i et teorilokale, hvis det ikke har belæg i gældende lovgivning :wink: Teoriundervisningen skal afspejle gældende lov, og ikke anbefaleseværdige "unoder" eller frie fortolkninger - dem skal vi hurtigt nok lære, når vi først har fået kortet :P Da det er nogle år siden, jeg selv underviste i teori, og lovgivningen er ændret løbende, er jeg da altid interesseret i, at blive ført up to date. Så giv mig nogle link, til de paragraffer, jeg har overset.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
kragen Skrev:Teoriundervisningen skal afspejle gældende lov

Det vil altså sige at det gør den ikke Græder
Jf. mit tidligere indlæg.
Svar
#39
kragen Skrev:Nej, A er ikke rigtigt. Alle køretøjer skal placere sig så langt til højre på vejbanen , som muligt. Man skal altså " ligge klistret op ad kantstenen", så hurtigere kørende kan komme forbi

Har jeg kommenteret.

Citat:...Om rulle skøjter og lign...
Det betragtes ikke som legetøj. Medfør §11 defineres folk på rulleskøjter, ski o.lign., som gående.
Dette medfører, at det kan være tilladt, at løbe på rulleskøjter på cykelstien, såfremt det ikke er til ulempe for kørende på cykelstien (§10 stk. 3).

Indrømmet, det er længe siden jeg hørte det udtalt af en færdselsbetjent i medierne, men jeg korrigeres gerne. Mht. paragrafferne, så kan jeg ikke karnov.

Citat:...Om knallerters parkering...
Som hovedregel, ja, da færdselsloven på dette punkt kun nævner "knallert", men det kan være reguleret anderledes i politivedtægterne og parkeringsreglerne i de forskellige kredse, hvor man skelner mellem stor- og lille knallert.

Igen, der er en plausibel mulighed for at dette forelægger.

Citat:MHT tuning og hastighed. Enhver ændring af typegodkendelsen er forbudt, men da det er en 45'er kan man få indtil flere EU godkendte erstatnings dele. F.eks. udstødningsrør. Disse er dog kun lovlige MED begrænsningen i.

Citat:Gælder også for lille knallert :wink:

Dele der er godkendt til brug på en stor knallert er ikke tilladt at benytte på en lille knallert.

Citat:MHT. rullefelter så mener jeg at hastigheden på dette er 62 km/t max. Jeg kan dog ikke garantere at dette er korrekt. Men det er helt sikkert 42 km/t for en knallert 30.

Citat: Svar: Medfør §133 stk.5, er grænsen for lille knallert 43 km/t og 64 km/t for stor knallert.

Jeg kan ikke lovteksten, jeg foholder mig blot til hvad den lokale ordensmagt her videregivet af information. Dog må 43 Km/t også være at betragte som over 42 km/t. Mht. grænsen for stor knallert, så var det som jeg skrev. Også deromkring.

Citat:Hvad angår forsikringspapirer er disse ved at være en sageblot i kraft af de nye gule nummerplader.
Citat:Og hvide nummerplader (stor knallert) :wink:

Nu drejede snakken sig jo hovedsagligt omkring lille knallert vedrørende forsikringspapirer mv. Det er også der der med sætnings ordlyd står beskrevet.

MHT til overhaling så kan jeg se dette har skabt noget røre.

Kald det gerne udokumenteret, for jeg orker ikke at finde den eksakte paragraf. Så længe jeg ved at det jeg gør er det rigtige og det mest sikre.
Jeg har ikke sagt noget om at et køretøj skifter identitet. Det jeg skrev var at man skulle betragte MC/stor knallet, som var det en bil. Det er ikke det samme selvom det kunne lugte sådan.

I en af de paragraffer jeg ikke kan huske nummeret på står der noget omkring overhalinger.
Og der fremgår der nogle retningsliner for afstand til det man overhaler osv. I korte træk betyder det at man skal skifte vognbane for at overhale korrekt.

Og hvad er det for noget med at I mener at MC scootere og 45 scootere skal ligge og trykke sig på den hvide streg?

Det kan godt være at Ottosen opfatter det som chikanekørsel, men det er faktisk fuld ud lovligt, den chikanerende er oftere bilisten da det er ham der udfører lovovertrædelsen omkring afstands holden og afstand ved overhaling. At mange scooterkører så vælger at vise hensyn er noget de selv bestemmer. Det er dem der trodsalt er blødest i trafikken. Og med den store procentdel af EGO bilister vi har på vejene i dag. Så forstår jeg dem godt. Men det er en helt anden sag.

SLK linker iøvrigt til et par lov ord. Og dem er der også en kommentar til:
kragen Skrev:§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.
At lovgiverne mener det alvorligt, fremgår af, at §22 giver "klip" i kortet.

Det er rigtigt at man ud fra disse ord kan læse at man skal lade hurtigere køretøjer slippe forbi, men loven er ikke skrevet med knallerter i tankerne. Det der i praksis i §22 giver klippet er hvis man gasser op og ikke vil lade en hurtigere bil overhale.

Jeg holder på mit ord, hvad i selv gør skal jeg ikke være herre over. Men jeg skal gerne komme med liljerne hvis det går så vidt.
Svar
#40
Velo Skrev:Og hvad er det for noget med at I mener at MC scootere og 45 scootere skal ligge og trykke sig på den hvide streg?

Det kan godt være at Ottosen opfatter det som chikanekørsel, men ...
Hovhov.
Jeg har ikke skrevet noget om MC-scootere. Dem opfatter jeg personligt som en MC, som jo efter min mening skal ligge lige der hvor du synes den skal ligge. (Mit ordvalg er som det er, da jeg er ude i holdningstilkendegivelse her, da jeg som sagt ikke vil kloge mig på loven).

45'erne, jo. Hvis de ligger og fylder som en MC (på en hovedvej, f.eks.), så opfatter jeg det som chikane. Noget som de så godtnok er nogenlunde uforskyldte i, da det er helt gak (lovgivningsmæssigt) at have en dims der kun må køre 45 ude blandt bilerne, efter min mening, men det er så en helt anden snak.
Svar
#41
Sikke da en lang ende vi her spinder Smil

Mht. 45'erens placering på vognbanen ønskede jeg egentlig ikke så meget at vide hvad jeg havde ret til, fordi jeg agtede at holde på samme ret i enhver situation. Mere fordi jeg f.eks. i forbindelse med køkørsel har oplevet at 'blive klemt ind til højre' af bilister, som mente at det var der jeg hørte til. Jeg har på ingen måde generet dem, blot fulgt køen. Sjovt nok kan samme bilister så blive helt edderspændte, hvis man så - dér inde til højre langs striben - underhaler dem allesammen, som om man sad på en knallert. Jeg tror det er den hvide nummerplade der trigger dem.

Ved bagfra kommende trafik vil jeg såmænd osse vælge at trække ind. Om ikke andet så af hensyn til mit helbred.

Omkring hastigheder: Jeg har købt en 45'er fordi den på billig vis løser et transportbehov. Inden for rammerne af hvad mekanikken og loven fastsætter, vil jeg gerne have mest muligt ud af situationen. Længst på literen, højest hastighed og lavest vedligehold. Og nej - jeg gider ikke skulle køre rundt og kigge mig nervøst over skulderen.
Derfor er det interessant at vide hvad jeg kan og må. For given gearing og max-omdrejningstal på maskinen ønsker jeg derfor at bevæge mig HELT op til kanten af 'noget ubehageligt' - hvilket jeg tolker som 'et klip i kortet', hvis enhver overskridelse af 45 km/t alligevel trigger en bøde på 500 dask.

Af diskussionen mener jeg at have lært at hvis jeg bevæger mig afsted på en veltrimmet maskine (uden nogen form for 'konstruktive ændringer') med 53 kilometer i timen - så er jeg urørlig. Bortset fra de 500 dask.

Altså; dysejustering, ruller, større dæk (større rullediameter...).

Har jeg ret eller ta'r jeg fejl?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Det er ikke helt korrekt, at du skal køre i højre side af vejen - heller ikke i bil!

Du skal trække så langt til højre, som du kan komme (forholdene tillader). Men, du skal faktisk holde dig i midten af vejbanen!

Det betyder, at hvis vejen er bred, så der er plads til to baner, så skal du placere dig i midten af højre vejbane af disse to baner - baneopdelingen gælder også, selvom den ikke er afmærket med streger. Du skal ikke placere dig i højre side af vejen. Du kan faktisk dumpe på, at trække ud til højre, til køreprøven og ikke køre midt i vejbanen. Til en køreprøve lavede jeg denne fejl, og den køresagkyndige forklarede at jeg skulle køre midt i vejbanen.

Jeg husker ikke de præcise mål, men en bil må være op til 2.55 bred. Der er i loven regler for, hvor bred en vejbane mindst skal være, og du kan bruge disse regler, til at opdele vejen i baner.

En motorcykel, skal have en hel vejbane. Den fylder altså, i princippet, også 2.55 som en bil.

Dog, er der en undtagelse ved kryds, hvor det er tilladt at køre op på venstre side af en højresvingende bil, såfremt du skal ligeud.

På rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside, var der en række spørgsmål og svar, omkring knallert 45 dengang de kom frem. Der stod, at politiet anbefalede, at knallert 45 blev kørt midt i vejbanen, således biler ikke lavede hazarderede overhalninger.

Samme gælder for biler. Er der ikke plads til, at andre biler overhaler (ikke plads til to biler), så skal du holde midten af vejen eller banen, som du kører i. Kun hvis du kan opdele vejen i to baner, og disse er tilstrækkeligt brede til biler, skal du kører i højre bane - og i princippet stadigt midt i denne bane.

I princippet, skal du trække så langt til højre, som forholdene tillader. Dette er i praksis et kompleks begreb, der indebærer en opdeling af vejen, som var der streger, som tager hensyn til holdende og parkerede biler, og forhindringer, som tager hensyn til eventuelle biler i modkørende bane, der har svært ved at komme forbi eller dreje (lastbiler) osv. Jeg mener også, at man skal tage hensyn til cykler, der pludseligt kan finde på, at køre ned fra cykelstien, men heri, har min kørelærer ikke været enig. Han har aldrig været cykelist! Han siger, at når der er kantsten, behøver vi ikke at tage hensyn til cykelister.
Svar
#43
Undskyld mig, men hvor findes lovgrundlaget for disse påstande? Færdselslovens §15 og §22 synes klar på området, og jeg kan ikke umiddelbart finde belæg for køretøjers "ret" til en hel vognbane. Skulle nogen kunne oplyse mig om, hvor i færdselsloven dette skulle være bestemt, vil det det endvidere kollidere med reglerne for overhaling og "forbipassering", der netop tillader passering i samme vogn/vejbane, såfremt, der bare er "passende" plads til det andet køretøj. Der er således intet ulovligt i, at en motorcykel overhaler en bil i samme bane, såfremt, der er passende afstand til bilen. Der er heller intet ulovligt i, at en motorcykel kører "imellem" rækker af biler ved kødannelse, og derved endog passerer venstre om biler i kø. Den påståede "ret" til en hel vognbane ville således kuldkaste en lang række regler i det øvrige regelsæt.

Der er således heller ikke noget i loven, der siger, at man skal holde en vis afstand til kantsten eller cykelsti af hensyn til cyklister. Dette ville flere steder iøvrigt umuliggøre to lastbiler eller busser i at passere hinaden i hver sin retning, eller en almindelig parkering.

Lad os få de paragraffer i færdselsloven frem, der understøtter påstandene, og gør §15 og 22 ugyldige, istedet for henvisninger til diverse kørelærere og motorsagkyndiges frie udlægninger :wink: Som sagt tidligere, udviser jeg også uden den mindste skam "civil ulydighed", når det gælder min placering på motorcykel, men det bliver det ikke mere lovligt af, men mere sikkert for mig :wink:

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#44
kragen Skrev:afstand til bilen. Der er heller intet ulovligt i, at en motorcykel kører "imellem" rækker af biler ved kødannelse, og derved endog passerer venstre om biler i kø. Den påståede "ret" til en hel vognbane ville således kuldkaste en lang række regler i det øvrige regelsæt.

Hov hov, nu må jeg liiige tjekke op på dig, om du nu også har skrevet korrekt hér, for så gider jeg ikke spilde min tid i bilkøer fremover Smil

Så jeg må gerne, stille og roligt, kører frem til lyskrydset i en lang bilkø venstre om?
Noget du kan henvise til med paragraffer? For så skal den da udskrives og med i baglommen.

Jeg gør det nemlig kun nogle gange, for det første har jeg oplevet en meget stor vrede fra de bilister der indhenter mig ved næste kryds, enten får jeg en finger eller et dyt, har endda prøvet at een pressede mig helt ud til kantstenen.
For det andet er jeg nu sikker på, at Politiet vil give mig en bøde hvis de fik mulighed for det.
Svar
#45
SLK Skrev:Hov hov, nu må jeg liiige tjekke op på dig, om du nu også har skrevet korrekt hér, for så gider jeg ikke spilde min tid i bilkøer fremover Smil

Så jeg må gerne, stille og roligt, kører frem til lyskrydset i en lang bilkø venstre om?
Noget du kan henvise til med paragraffer? For så skal den da udskrives og med i baglommen.

Jeg gør det nemlig kun nogle gange, for det første har jeg oplevet en meget stor vrede fra de bilister der indhenter mig ved næste kryds, enten får jeg en finger eller et dyt, har endda prøvet at een pressede mig helt ud til kantstenen.
For det andet er jeg nu sikker på, at Politiet vil give mig en bøde hvis de fik mulighed for det.
Du er sgutte nem at stille tilfreds her fra morgenstunden Griner Vi har haft diskussionen før her på forummet, men jeg vover da gerne pelsen en gang til - især da det afstedkom, at en sagkyndig/ politimand, der besvarer spørgsmål på en af de officielle sider, måtte bide i det sure æble, og rette sine svar.

Færdselsloven opererer med to begreber, hvoraf kun det ene har et navn - nemlig overhaling og den unavngivne "passering" eller "forbikørsel". Dette fremgår af færdselslovens §24 stk. 1, der foreskriver, at hvis færdslen er tæt og fremføres i flere rækker med en hastighed, der er bestemt af de forankørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. Færdselslovens § 21. stk. 1, der siger, at al overhaling skal ske til venstre, er derfor ikke gældende i situationen med "køer", hvor en "forbikørsel" er tilladt, også "indenom", da loven kun omtaler i anden vognbane. Dog foreskriver stk. 3 i samme paragraf, at den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales/passeres. "Tilstrækkelig", er dog ikke nærmere defineret, og definitionen må derfor overlades til domstolene, i tilfælde af uheld. Man må dog ikke konstant ligge ved siden af den samme bil i en "sandwich", da dette strider mod §52, stk 1, der siger, at motorcykel ikke må føres ved siden af andet køretøj (æd den HA'er og andet godtfolk, der er på tur :oops: ).

Hvis du vil tage chancen mellem bilerne ved et lyskryds, skal du dog være opmærksom på, at uanset om det er en overhaling eller en "passering", så må du medfør bekendtgørelse om vejafmærkning ikke overskride eller køre på den fuldt optrukne spærrelinie, der normalt er ved lyskryds. De stiplede linier, er der ingen problemer med.

Som det ses, er dette med til at sætte den påståede "ret til egen kørebane" og placering i midten af vognbanen yderligere i relief.

Har jeg glemt noget, skyldes det morgensløvhed og søvn i øjnene :roll:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
Efterhånden har jeg næsten opgivet at finde de ting i færdselsloven, som kørelærere, og køresagkyndige påstår. I praksis, udgør færdselsloven kun et af de dokumenter, som lærerne bruger. Udover færdselsloven, er der selve undervisningsbekendgørelsen, der i nogle tilfælde rummer ting, som ikke står nævnt i færdselsloven. Og der er skiltnings love, og love omkring markering af vejene. Der skulle også være love, omkring opdeling i baner, og banebredde. Når du kører på en vej i københavn, er der helt præcise regler for, hvor bred en vejbane mindst skal være - og man overholder altid dette krav, hverken mere eller mindre.

Omkring placering under ligeudkørsel, står følgende beskrevet i Køreklar, som er den teoribog der anvendes ved fleste køreskoler i dag:

Grundregel: Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Senere står beskrevet:
En vognbane er en del af kørebanen, som er bred nok til, at en række biler kan køre der. Når der er vognbanelinier (streger på vejen), er inddelingen i vognbaner let at få øje på. Findes vognbanelinier ikke, skal du selv inddele kørebanen, og køre MIDT i en vognbane. Du skal som hovedregel placere dig i højre vognbane, men ikke længere til højre, end at du viser hensyn over for cykelister, knallertkørere og fodgængere, og holder afstand til parkerede køretøjer og andre forhindringer på kørebanen. På smalle veje, især før bakketoppe og uoverskuelige sving, skal du trække så langt til højre som muligt, men altid tage hensyn til langsomt kørende trafik, som du passerer.


Hvor ovenstående står beskrevet i lovgivningen, ved jeg ikke. Faktisk er loven så indviklet, at det hellerikke er altid, du finder en kørelære som ved det. Men jeg har haft et par kørelærere, der var over normale kørelærere med hensyn til kendskab til loven, og som i de fleste tilfælde har kunnet finde lovene. I nogle tilfælde, har det dog kun stået i politiets vejledning til kørelærene, og krav til køreundervisningen. I andre, har vi måttet studere skiltebekendtgørelser osv. En kørelære, kom en gang med en matematisk beskrivelse under armen, som jeg nok skulle forstå. Her var det tale om logik, der kunne udledes udfra andre love.


En ting er sikker: Den køresagkyndige kender loven. Jeg er til køreprøven blevet bedt om, at trække ud midt på vejen, fordi at vi skulle ligge midt i vognbanen. I det pågældende tilfælde, var det tvivl om den kunne opdeles i to vognbaner, og jeg mente at det var plads til to vognbaner. Den køresagkyndige mente ikke der var plads - men indrømmede det var et grænsetilfælde. I det pågældende tilfælde, var vi dog ikke interesseret i, at nogle skulle presse sig forbi, og så skulle vi fylde hele banen, og lægge os midt i vognbanen ifølge den køresagkyndige.


Dansk kørelærer union, skriver følgende:
Placering:
Ved ligeud kørsel skal man normalt køre midt i vognbanen længst til højre, og kun bruge en eventuel vognbane til venstre for denne til overhaling eller kørsel forbi holdende. Hold normalt så langt til højre på kørebanen, som hensynet til cyklister, knallertkører og eventuelle fodgængere tillader.

Skal man svinge til højre i et kryds, skal man trække helt ud til kørebanens højre kant, og dermed lukke af for cyklister.

Skal man svinge til venstre i et kryds, skal man trække ud til midten af kørebanen, eller placere sig i vognbanen længst til venstre. På en vej med ensrettet færdsel, skal man placere sig helt ovre i venstre side af kørebanen.

Se http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm for almen kørekort teori.
Svar
#47
Micras Skrev:Hejsa Gutter

Nårh nu vi alligevel er inde omkring hastighed max for både 30 og 45 km/t scooter/knallerter, vi alle ved jo godt at både 30 og 45 scooter/knallerter kun må køre det de må på de danske veje og at der er begrænsninger i dem begge, men det burde sådan set også være i bilerne som bliver solgt herhjemme så burde der jo også vær en begrænsning/er i så de kun højst må køre de 130 km som der nu er tilladt nogen strækninger i landet, jeg mener at bilerne skulle have nøjagtige de samme regler som på scooter 30 og 45 km/t, det er bare min mening.

Hvad gør man så når man kommer ned på de tyske motorveje ? :P Spøg til siden.

Imo skulle 30'er knallert afskaffes og man skulle bruge samme regler som Norge.

I Norge kan du få MC kørekort som 16 årig (dog med en max effekt på 15kW (ca 20HK), og deres knallerter render de 50-55 lovligt så de kan følge med i bytrafikken. Kørekortet er påkrævet til knallert uanset om du er 16 eller 61.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#48
Først vil jeg da give dig ret i, at det kan være lidt af en labyrint, at komme igennem. "Rækkefølgen" for regler er: En lov, en bekendtgørelse, et cirkulære, hvor loven således altid vil være den gældende, uanset, hvad der står i en bekendtgørelse. I visse lovparagraffer står dog, at enkeltheder styres af bekendtgørelser - men så skal det stå i loven.

I f.eks. færdselslovens § 95, stk. 1 og i Lov om offentlige veje giver man ministeren ret til at fastsætte nærmere regler (Vejregler) for, hvordan man bla. skal afmærke veje skilte osv. Dette udmønter sig så i bekendtgørelser og cirkulærer. Disse er dog i al væsentlighed uinteressante for trafikanter, da de mest indeholder tekniske beskrivelser og krav til selve udformningen, og normalt ikke regler for, hvordan kørende skal gebærde sig. At en vognane måske mindst skal 2,75 m før man bør male midtlinier, er jo kun interessant for dem, der skal male dem - trafikanten skal bare vide, hvad linien betyder.

Når det gælder bestemmelserne for undervisningen i køreskolerne, så omhandler de også hovedsagligt "kun" de emner, der skal undervises i. Det pædagogiske indhold, og lærernes metodefrihed er ikke berørt. Undervisningen skal dog reflektere gældende lov, her især færdselsloven.

Det, du citerer fra Køreklar som "Grundregel", er således en pæn omskrivning af selve lovteksten på området. Ordet grundregel kan dog nu om stunder misforståes derhen, at det er noget man kan "forhandle" om, og noget man kan "brygge" videre på, efter forgodtbefindende - det er det ikke. Det senere citat (...) Findes vognbanelinier ikke, skal du selv inddele kørebanen, og køre MIDT i en vognbane (...), bliver da også hurtigt hevet i land med ordet >hovedregel< (læs: loven siger) og så refereres lovteksten næsten ordret igen, hvor det første udsagn så bliver sat i skammekrogen.

Nu er det jo sådan, at man ikke bør have den store lyst til at diskutere med den køresagkyndige under køreprøven :oops: men det betyder jo ikke, at han har ret, vel?

Det samme mønster tegner sig i citatet fra DKU, hvor man først vil have folk ind på midten, for herefter, at gøre opmærksom på, at det vist ikke er helt i overensstemmelse med reglerne. Her er >loven siger< erstattet med >normalt<, som paradoksalt nok betyder "det, der er normen (loven)".

Dette skal selvfølgelig ikke hindre en i, at køre i midten af vogbanen, hvis man er alene på vejen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: