Søg Garagen Hej Gæst! Register

Svær ved at starte gilera runner 45
#1
Jeg har en Gilera runner 45, som efterhånden har ca 10 år og 12000 km på bagen.

Den har indtil for et par uger siden startet og kørt som en mis, nu har den desværre fået lidt problemer med at starte.

Jeg vil prøve at beskrive hvordan jeg får gang i den:

Skal som regel holde den inde på el-starteren i 30 (eller mere) sekunder med fuld gas før der sker noget, eller trampe ufatteligt længe i kickstarteren. Selv når der kommer lidt tænding, så skal jeg blive ved med at give elstart og fuld gas, så efter 15 sekunder på den måde her, så kan motoren holde sig selv kørende.

De første 30 sekunder efter dette, så vil den dog ikke tage fuld gas, tydeligt at høre at forbrændingen ikke er i orden, men i en overgang på 10-20 sekunder, så tager den fuld gas igen, og kører helt perfekt.

Et par facts:
Den står i læ i en carport.
Problemet er der ikke et par timer efter den har kørt (selvom motoren må på dette tidspunkt være helt kold).l
Det sker hver morgen (hvor den så har stået i ca 8 timer).
Det sker også de morgener hvor der ikke er koldt.

Kører med oktan95 og en god(at dømme efter prisen på shell) halvsyntetisk 2takts olie.
Dette har jeg dog kørt med længe, så det er ikke i forbindelse med ændring af dette at det er sket.

Nogen som med ovenstående informationer tør skyde på hvad der kan være galt, og hvordan det afhjælpes ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har du skiftet nogle dele på den ? Tændrør eller lign ?
Svar
#3
2hvybg3yb Skrev:Har du skiftet nogle dele på den ? Tændrør eller lign ?

Nej der er ikke skiftet eller ændret noget, hverken vind & vejr, brændstof eller reservedele.
Svar
#4
Så skal du nok overveje at kigge på tændrøreret.. Smil
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#5
Det er sikkert chookeren der skal skiftes. Når du starter den, så sæt hånden eller andet foran luftfilterets indtag, det svarre til at give chooker, hjælper det så er det fejlen fundet.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg prøver at se om det gør en forskel med luftindtaget, ellers kan jeg jo prøve tændrøret. Tror aldrig den har været skiftet så det kunne godt være at den var ved at være ristet. Kikke på tingene og vender tilbage i morgen -er sku svært at se noget nu uden lys.
Svar
#7
Du behøver ikke lys, hvis du ved hvor du skal lede. :P

Men også et godt bud herfra.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#8
Lige en opfølgning på det.

Jeg satte et nyt tændrør i (kostede 39 kr i t-svansen) og rensede luft filtret.
Det så ud til at hjælpe på det.
En kold morgen er den blot lidt svær at starte nu, helt som man kan forvente en kold morgen.

Så scooteren kører faktisk ok igen, tak for hjælpen.

Synes den havde fortjent lidt godter, så købte en liter 2takts olie til den, og så blev jeg fristet af en dunk anti-frost kølevædske. Har gået lidt og funderet over det. Der står det forhindrer korrosion, hvilket destilleret vand vel ikke ligefrem gør.

Jeg tænker på her til vinter, hvis der er koldt nok så fryser alt vandet vel til i vandkølingen, men kan det sprænge noget?
Hvis vandet er frosset cirkulerer det vel ikke, men cylinderet kan vel godt brænde varmt aligevel, inden vandet i hele systemet smelter ?


Så, er det smart med rigtig frostvædske her til vinter i en vandkølet scooter, eller er destilelret vand ligeså godt ?
Svar
#9
Fisso:
Brug frostvæske, det er sund fornuft.
Det minimerer risikoen for frostsprængninger og har vistnok også en rensende virkning på systemet. Det sidste er jeg usikker på men det første ved jeg.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: