Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter 30'er eller 45'er?
#13
Hej igen

Tak for de mange svar. Dem vil jeg tage til overvejelse når jeg tager ud og kigger på scooter. I må endelig gerne forsætte med at komme med flere indlæg, eftersom jeg tilhører den type mennesker der overvejer et køb i lang tid før de foretager et :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Havoc Skrev:Jeg ville tage en 30'er som jeg har gjort. 45'eren er for usikker imo. Den må køre 45 hvilket vil sige at den ikke kan følge med i trafikken, hverken i byen eller på landevej.

Nogle af kommentarerne i denne tråd siger mig at der er en del myter i omløb vedrørende knallert 45 og de som kører på dem, så jeg tror lige at jeg vil løbe nogle hurtige facts igennem her.


Hastigheden - lovlig: En veltilkørt og vedligeholdt 45'er har en topfart på små 50 km/t og det er faktisk ikke at kimse ad. Mere er naturligvis altid bedre, men selv en lovlig 45'er klarer sig udmærket i bytrafikken. Kører man primært i byen vil mange være tilfredse med farten som den er. I modsætning til dette kører en lovlig 30'er omkring de 35 km/t og det bliver hurtigt uudholdeligt for selv det mest tålmodige gemyt. Tro mig - de 15 km/t gør en meget stor forskel med hensyn til hvor underholdende en scooter er at køre på.

En anden myte er, at en 45'er bare er "en 30'er med en lidt højere topfart". Der er skam mere i det end bare selve farten - den har også flere hestekræfter. En 30'er har typisk en effekt som ligger et sted mellem 2.5 og 4 hk, mens en 45'er ligger mellem 5.5 og 6.5 hk. Det vil sige at accelerationen matcher den højere fart og det betyder altså også meget når man taler om at følge med i trafikken. Jeg har intet problem med at være først over krydset med Runneren i lovlig tilstand - accelerationen fra 0 til 40 står bestemt ikke tilbage for en bil. Da det er samme motorer som sidder på de to typer scootere er en 45'er altså droslet lettere end en 30'er og derfor kører motoren simpelthen bedre. Droslinger er generelt altid negativt for motoren, så jo færre af dem jo bedre motorgang.

Hastigheden - ulovlig: En 45'er er primært droslet i variatoren, så det er for det meste bare at fjerne begrænserskiven - så stiger topfarten til 60-70 km/t, omdrejningstallet ved marchhastighed falder et par tusinde og benzinforbruget går mærkbart ned. Dette vil være en ideel tilstand for de fleste. Scooteren bliver behagelig at køre på og selv på landevejen følger den fint med... og man vil kunne klare operationen hjemme i indkørslen på 15 minutter med det rigtige værktøj. En 30'er kan selvfølgelig også afdrosles, men der er flere droslinger at fjerne alt efter hvor kreativ importøren har været, så det er for det meste en lidt mere omfattende proces. Man kan også nøjes med at afdrosle variatoren på sin 30'er- så får man selvfølgelig ikke alle hestene som 45'eren har, men topfarten stiger en del og man får de lavere omdrejninger og det reducerede benzinforbrug.

Men den største forskel mellem at køre ulovligt på en 30'er og en 45'er ligger i risikoen ved at gøre det. Formelt er de begge klassificerede som knallerter og konstruktive ændringer som hæver topfarten er "lige forbudt" for begge typer. Praktiske erfaringer viser imidlertid at politiet er langt mere proaktive overfor 30'ere end 45'ere, og jeg vil vove den påstand - efter at have kørt dagligt i over to år i områder med landets tætteste politidækning - at man skal være enten meget uheldig eller køre groft uforsvarligt for at blive stoppet på en 45'er. I modsætning til politikerne (som hader begge typer knallerter lige meget) virker det som om politiet har valgt at betragte 45-kørerne som motorcyklister og ignorere dem så længer de overholder færdselsreglerne og kører efter forholdene. Dette går "begge veje", så kører man f.eks. over for rødt på en 45'er er straffen også den samme som for en bil/MC - forudsat at man stadig er i live til at betale. Men den slags livsfarlige narrestreger kan man jo så bare vælge at lade være med.

Tilgengæld går lovens håndhævere raskt i kødet på enhver 30'er som krydser deres vej, og de kan sagtens finde på at stoppe een uden synlig grund bare for at checke. Så uanset hvor pænt man kører er det ikke et spørgsmål "om" man bliver stoppet - kun "hvornår". Dette skyldes naturligvis al den negative opmærksomhed som 30'erne har fået på grund af Ghetto-Brian, Karlo-Knækpotte, Arrige-Ali og alle de andre klammerter som jævnligt optræder i TV2 og Ekstra Bladet med deres voldtunede ghetto-skøjter. Det er ærgerligt for alle os andre, men det er et sørgeligt faktum som vi er nødt til at forholde os til. Så at køre ulovligt på en 30'er kan være en ret stressende oplevelse i visse dele af landet - specielt med den skandaløse konfiskationsregel i baghovedet.


Sikkerhed: Jeg har hørt 45-kørerne beskrevet som "guppyer i et hajbassin", og der er ingen tvivl om at vi er den svageste trafikgruppe på vejen. Imidlertid er jeg ikke enig i fiske-analogien. En mere passende beskrivelse ville være gazeller på en savanne, for vi har altså også visse fordele overfor bilerne. En 45'er på under 200 kg med fører kan bremse og styre bedre og hurtigere end noget andet køretøj på vejen og eftersom vi heller ikke fylder ret meget kan vi nemt manøvrere os væk fra en farlig situation. Vi har også et langt bedre overblik end bilisterne og man vænner sig hurtig til at være opmærksom på sine omgivelser og køre derefter. En parkeret bil med en person i betyder f.eks. potentielt en dør som bliver åbnet uden hensyn til bagfrakommende - man trækker derfor instinktivt ud midt på vejen. Sådanne ting kommer simpelthen til at ligge i rygmarven efter et stykke tid. Jeg kører selv både på landeveje og i tæt bytrafik og føler mig på ingen måde nervøs eller særligt udsat. Jeg er mig altid bevidst om, at konsekvenserne ved at ramme en medttrafikant vil være mere smertefulde for mig end for modparten, så jeg kører defensivt og opmærksomt. Men der er ikke nogen særlig stress eller angst involveret - det er simpelthen ligesom at køre en almindelig motorcykel. Og jeg nyder turen på arbejde.

I modsætning til dette er 30'eren den ubestridte konge af cykelstien, og de eneste farlige situationer som opstår er ved at krydse en vej med biltrafik eller køre ind i et træ. Cyklisterne er dårligere beskyttede, har dårligere bremser/stabilitet/lygter og har generelt en attitude til færdselsreglerne som får selv den mest hensynsløse Ghetto-Kurt til at ligne Mother Theresa. Dog gælder det sjovt nok, at man er noget mere udsat på en 30'er end en 45'er når man krydser biltrafikken, idet bilisterne forventer at noget som kører på vejen kommer med høj fart og derfor tager behørigt hensyn. Derimod bliver de overraskede hvis noget på cykelstien kommer med en 60-70 km/t og undervurderer derfor ofte hastigheden på en ulovlig 30'er. Mange knallert-30 uheld sker på denne måde.

Omkostninger: Kragen har været lidt inde på at visse service ydelser er lidt billigere for 30'ere end for 45'ere, men i det store hele mener jeg ikke at der er betydelige forskelle i driftsomkostningerne på de to typer knallerter. Basalt set er der tale om identiske maskiner så reservedele og øvrig vedligeholdelse adskiller sig ikke mellem de to. Købspriserne er også for det meste ret ens (for Runnerens vedkommende var 30'eren sjovt nok 1000 kr. dyrere end 45'eren da jeg købte min - og det skyldtes den ekstra tid importøren brugte på at montere droslinger).

For 45'eren gælder det at man skal have et førerbevis af en eller anden slags - enten bil eller MC. Har man ikke det i forvejen, er startomkostningerne jo dermed omkring 10.000,- højere for en 45'er end en 30'er. I så fald er der naturligvis en vægtig grund til at vælge en 30'er hvis økonomien betyder meget og man ikke har et fået taget kortet endnu. Og for folk under 18 er 30'eren selvsagt den eneste lovlige mulighed.

En vigtig detalje som taler for 45'eren er i øvrigt, at uanset om man kører 30'er eller 45'er skal variatoren afdrosles for at man opnår det lavest mulige benzinforbrug. Vi taler her om op til en 5-10 km mere pr. liter, så det batter altså en del i det lange løb med de danske benzinpriser. Og her kommer 30'erens politi-tække så ind med deraf mulige store ekstra omkostninger. Så alt efter hvor man kører og hvor uheldig man er kan en 45'er pludselig nemt gå hen og blive temmelig meget billigere at køre på end en 30'er.


Generelt om at køre 45'er: Uanset dens klassifikation i loven, så er en 45'er ikke en knallert - det er en let motorcykel. I det store hele kommer man lige så hurtigt rundt som i en bil og en smuttur på en 40-50 km ind til byen er ikke noget særligt. Man har aldrig på fornemmelsen af at man er "knallertkører" på en 45'er. Den er et fuldgyldigt alternativ til bil/MC med hensyn til transporttider, og jeg ville ønske at mange flere bilister ville opdage dette.

Det samme gælder ikke for 30'eren - eller i hvertfald kun i det omfang man er villig til at sætte sin økonomi på spil ved at skrue farten væsentligt op. Den lave hastighed gør 30'eren til et udpræget nærtransportmiddel og en tur på 50 km har mere karakter af touring end daglig kørsel. Efter min mening er en lovlig 30'er at betragte som et motoriseret alternativ til en cykel (og dette siges ikke for at fornærme nogen - det er ment som hjælp til en objektiv behovsanalyse).

En 45'er har stadig alle knallertens fordele med hensyn til parkering. Da jeg f.eks. skulle købe julegaver sidste år kørte jeg så tæt på gågaden som muligt hvorefter jeg hoppede af og trak maskinen hen til de butikker jeg skulle købe ind hos. Så stillede jeg den simpelhen udenfor. Jeg sparede bare meget tid i forhold til at tage bilen og cirkle rundt efter parkering i timevis... og alligevel ende med at skulle gå langt for at komme hen til butikkerne. Og køretiden mellem byen og hjem var jo den samme som i bil. Et andet eksempel er mit arbejde, hvor det er kropumuligt at få en parkeringsplads nær bygningen hvis man ikke kommer inden 8 om morgenen. Bare ikke for mig - jeg stiller bare 45'eren op ad muren henne ved døren.

At køre 45'er er ikke den visse død i trafikken i modsætning til hvad mange forestiller sig. Man skal (som det også gælder ved en 30'er) naturligvis altid have sit personlige udstyr i orden - specielt hjelm og handsker - og man skal køre ordentligt og efter forholdene. Men gør man det, er der ingen grund til at lade angsten for uheld påvirke ens beslutning. Efter et par måneder i sadlen opnår man samme rutine som ved ethvert andet køretøj og ens kørestil bliver instinktiv. Der er ingen særlig stress forbundet med kørslen og man føler sig fuldt på højde med den øvrige trafik. For mig personligt har jeg haft eet uheld gennem to år og 14.000 kilometer, og det var 100% min egen skyld (speedway-leg i glat føre på en villavej - ingen alvorlige skader ud over ydmygelsen).

8)
Svar
#15
Jeg står ogå samme sted.

Havde min dejlige CPI 30 knallert ca 2 år, inden der kom en og "lånte" den uden at stille den tilbage. Ked af det

Denne gang skal det være en 4T, da jeg er kommer forbi mine unge dage med larmende 2T knallerter med 43.000 o/min Griner

Denne gang skal det være en knallert der også kommer ud af Odense, og ser lidt mere af landet.
Min gamle 30´er var fin nok på cykelstien, med mindre det var myldertid.

Med det antal af cykelister i peak hour, blev det en kamp med gassen, dyt horn (hader folk der cykler med fuld musik i ørerne) og så spark og slag for at komme frem i myldertiden på cykelstien. Griner

Her i Odense har en 30´er nok en lille fordel i myldertrafikken i forhold til en 45´er.
Har endnu ikke prøvet de lange ture, så er usikker på hvilke fordele og ulemper der er ved en 30/45´er.
Svar
#16
Så rigtigt, som det er sagt Grin men jeg vil dog anholde følgende:
"En anden myte er, at en 45'er bare er "en 30'er med en lidt højere topfart". Der er skam mere i det end bare selve farten - den har også flere hestekræfter. En 30'er har typisk en effekt som ligger et sted mellem 2.5 og 4 hk, mens en 45'er ligger mellem 5.5 og 6.5 hk."
Så at sige alle 30 og 45 knallerter, der importeres, er komplet identiske i 30- og 45udgaven, på nær droslingen, og der er ikke forskel i motorens ydelse. "Ombygningen" af min GY6'er fra en 30 til en 45'er, eller til slet ikke noget, foregår alene ved udskiftning af gliderøret (skiven). Til Agilityen fås gliderør til 15 Fortvivlethock: ,25, 30, 45 samt et ubegrænset fra fabriken, der monteres af kymco, alt efter, hvilken kategori, den samme maskine skal godkendes til.

Min knallert blev indkøbt med transport til- og fra arbejde for øje - altså myldretidstrafik i hovedstaden. På en mc tog turen 30-45 min. hver vej, på 30'eren tager den ca. 12 min. Jeg ved godt, at jeg er uheldig, og skal via Åboulevarden over Langebro, men det er altså mit lod Ked af det Skulle jeg køre en anden vej, eller køre på andre tidspunkter, ville jeg dog også køre på en 45'er eller en 125(+) med "fri gennemgang" til fødderne og plads til bæreposen :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
kragen Skrev:Så at sige alle 30 og 45 knallerter, der importeres, er komplet identiske i 30- og 45udgaven, på nær droslingen, og der er ikke forskel i motorens ydelse.

For nogle ja, men bestemt ikke alle. Hvis du kigger i BS begrænsnings-oversigt så er der ofte "flere krydser" ud for 30'erne. Giantco Spint - bare for at snuppe en tilfældig - har f.eks. en ekstra begrænsning i karburatoren og en 30'er NRG har tilsyneladende en eller anden begrænsning i indsugningen. Flere totaktere har også en CDI-begrænsning for at undgå overdrejning på grund af den tortur motoren udsættes for ved at få variatoren blokeret til 30 km/t, har jeg hørt. Det gjaldt for eksempel 30'er udgaven af min, som også havde en indsnævringsplade i indsugningen. Modifikationer i udstødningen er vist også ret normalt på 30'ere.

Min 45'er har i øvrigt også en begrænserplade i indsugningen som bare har et større hul end 30'eren havde. Angiveligt kan jeg komme op på de fulde 8 HK ved at fjerne den, men det kræver reprogrammering af ECU'en, så det synes jeg ikke er besværet værd.

For 4-takternes vedkommende er der tale om svagere motorer til at begynde med, så her vil jeg til gengæld godt tro på at de ikke behøver ret meget drosling - selv som 30'ere. Til gengæld skal der så også lidt mere til end "bare" fjernelse af variodroslen for at opnå totaktsydelse. Jeg mistænker, at der kører en hel del 70 cc 4-taktsknallerter rundt på de danske veje...
:wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Hvad mistænker du firtaktsfolket for Griner Mon ikke, der procentvis herinde, er flere totaktere med 70 ccm, end der er firtaktere med 70 ccm, og det samme, ude i det pulveriserende liv :roll:

Vi kunne jo lave en afstemning Fortvivlethock:

Når det gælder ponyer på en firtakter, så halter de nu heller ikke sååå meget bagefter. Min bliver både som 30'er og 45'er opgivet til 2,6kw, og en Runner bliver opgivet til 3kw. At mine ponyer så ikke er nær så kvikke som dine heste, er en anden sag Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
På min 4 takt Sprint 30 km/t model er de eneste begrænsninger CDI'en og skiv i vario og CDI har jeg udskiftet og fjernet skiven Smil
Svar


Forum spring: