16-11-2008, 19:28
Olielampen på en to-takter
Dette indlæg beskæftiger sig med noget meget basalt og simpelt : tolkningen af olielampen. Begynder-stuff altså. Så hvis du er en rå og erfaren scooterist af typen som gurgler hals i Motul hver morgen og kan nævne mærke og årgang for en vilkårlig scooter ud fra stelnummeret alene, er der ikke noget nyt for dig i noget af det følgende.
Årsagen til denne guide er en lille oplevelse jeg havde for nyligt. En kammerat havde lånt Runneren for en eftermiddag og efter en tre-fire timer returnerede han til fods - trækkende. Min bemærkning om, at han da kunne have lånt hunden i stedet hvis han manglede noget at gå med faldt ikke i god jord. Han var gennemblødt, kold og træt efter at have slæbt scooteren omkring fem kilometer i silende regn og blæst. Runneren er en af de tungeste scootere på markedet og skønt den ikke føles sådan når man kører på den, mærkes det altså når man trækker.
Så hvorfor stod han af og trak scooteren? Fordi olielampen tændte.
Var det det rigtige at gøre? Nej!
Ville der have været nogen risiko for at ødelægge scooteren ved at køre videre? Nej!
Hvad viser olielampen på en to-takter?
Fra bil-verdenen er vi opdragede til at den røde olielampe er den mest frygtede advarselslampe i instrumentpanelet. Biler har tryksmøring hvor olien cirkuleres i små kanaler rundt i motoren og hvad olielampen måler er olietrykket i disse smøringskanaler. Falder trykket så lampen tænder under kørsel gælder det om at stoppe motoren øjeblikkeligt. Alternativet er motorhavari på grund af manglende smøring.
Olielampen på en to-takts scooter ligner og opfører sig umiddelbart som olielampen på en bil, men dette er misvisende. Her er den nemlig en simpel niveau-indikator som tænder når standen i olietanken kommer under et vist niveau. Dermed har den faktisk mere tilfælles med benzin-lampen og burde have været gul i stedet for rød.
![[Image: 2482.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Fgalleri%2F2482.jpg)
SKRIG! Olielampen lyser! Hvad gør jeg?
Hvis olielampen pludseligt går fra slukket tilstand til at lyse konstant er det med meget stor sikkerhed en fejl i lampen eller føleren i olietanken. Det mest sandsynlige er at føleren sidder fast. Stop og ryst scooteren kraftigt fra side til side og op og ned.
Hjælper dette ikke så check olistanden i tanken manuelt, f.eks. ved at åbne dækslet og kigge ned i den. Er det svært at se noget kan man bruge et eller andet rent som pejlepind. Skruetrækkeren fra værktøjssættet, et stift strå fra rabatten, et sugerør fra McDonalds... hvad du nu sådan har ved hånden. Det centrale er, at du overbeviser dig selv om at der er olie i tanken. Når du har gjort dette kan du trygt ignorere den famøse lampe og køre videre.
Olielampen blinker når jeg kører over bump eller bremser hårdt.
Dette er den normale funktion og betyder at niveauet i tanken er lavt og at man bør overveje at fylde olie på i nær fremtid. Hvor meget olie der er tilbage i tanken på dette tidspunkt varierer fra model til model, men normalt kan man sagtens køre 100 km eller mere. Husk at en moderne to-takter i virkeligheden ikke bruger ret meget olie. To procent blandingsforhold (hvilket er højt sat) svarer til 100 ml olie i 5 liter benzin. Derfor er der ingen grund til panik. Kør bare videre, men husk lige at købe olie en af de næste dage.
Hvis olielampen bare viser oliestanden hvordan ved jeg så om mit smøringssystem i øvrigt virker?
Det triste svar er, at det ved du ikke. På en almindelig to-takter bliver du nemlig ikke advaret hvis f.eks. oliepumpen holder op med at virke for olielampen reagerer jo kun på lav oliestand i tanken. Sandsynligvis opdager du det først når cylinderen sætter sig og så kan du godt begynde at finde tusind-lapperne frem. Hvis din scooter ikke er for gammel og du har overholdt eftersynene er der en god chance for at få det hele lavet på garantien, men under alle omstændigheder er det en alvorlig sag.
Undtagelsen som bekræfter reglen.
Dog er der faktisk undtagelser. Hvis din scooter har en lampe for motorfejl vil denne nemlig lyse hvis oliepumpen stopper. Den kan også lyse af mange andre årsager, men fejl på oliepunpen er een af dem. Derfor bør motorfejls-lampen faktisk tages mere alvorligt end olielampen - selv om den ikke er rød, men "bare" gul. Har du en scooter med motorfejls-lampe er det en god ide at sætte sig ind i hvordan man udlæser fejlkoden i tilfælde af at den lyser for den kan som sagt lyse af mange årsager - og de fleste er af mindre alvorlig karakter. Gælder det en Gilera eller en Aprilla så se mere i denne tråd: http://www.billig-scooter.dk/about7301.html
Dette indlæg beskæftiger sig med noget meget basalt og simpelt : tolkningen af olielampen. Begynder-stuff altså. Så hvis du er en rå og erfaren scooterist af typen som gurgler hals i Motul hver morgen og kan nævne mærke og årgang for en vilkårlig scooter ud fra stelnummeret alene, er der ikke noget nyt for dig i noget af det følgende.
Årsagen til denne guide er en lille oplevelse jeg havde for nyligt. En kammerat havde lånt Runneren for en eftermiddag og efter en tre-fire timer returnerede han til fods - trækkende. Min bemærkning om, at han da kunne have lånt hunden i stedet hvis han manglede noget at gå med faldt ikke i god jord. Han var gennemblødt, kold og træt efter at have slæbt scooteren omkring fem kilometer i silende regn og blæst. Runneren er en af de tungeste scootere på markedet og skønt den ikke føles sådan når man kører på den, mærkes det altså når man trækker.
Så hvorfor stod han af og trak scooteren? Fordi olielampen tændte.
Var det det rigtige at gøre? Nej!
Ville der have været nogen risiko for at ødelægge scooteren ved at køre videre? Nej!
Hvad viser olielampen på en to-takter?
Fra bil-verdenen er vi opdragede til at den røde olielampe er den mest frygtede advarselslampe i instrumentpanelet. Biler har tryksmøring hvor olien cirkuleres i små kanaler rundt i motoren og hvad olielampen måler er olietrykket i disse smøringskanaler. Falder trykket så lampen tænder under kørsel gælder det om at stoppe motoren øjeblikkeligt. Alternativet er motorhavari på grund af manglende smøring.
Olielampen på en to-takts scooter ligner og opfører sig umiddelbart som olielampen på en bil, men dette er misvisende. Her er den nemlig en simpel niveau-indikator som tænder når standen i olietanken kommer under et vist niveau. Dermed har den faktisk mere tilfælles med benzin-lampen og burde have været gul i stedet for rød.
![[Image: 2482.jpg]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Fgalleri%2F2482.jpg)
SKRIG! Olielampen lyser! Hvad gør jeg?
Hvis olielampen pludseligt går fra slukket tilstand til at lyse konstant er det med meget stor sikkerhed en fejl i lampen eller føleren i olietanken. Det mest sandsynlige er at føleren sidder fast. Stop og ryst scooteren kraftigt fra side til side og op og ned.
Hjælper dette ikke så check olistanden i tanken manuelt, f.eks. ved at åbne dækslet og kigge ned i den. Er det svært at se noget kan man bruge et eller andet rent som pejlepind. Skruetrækkeren fra værktøjssættet, et stift strå fra rabatten, et sugerør fra McDonalds... hvad du nu sådan har ved hånden. Det centrale er, at du overbeviser dig selv om at der er olie i tanken. Når du har gjort dette kan du trygt ignorere den famøse lampe og køre videre.
Olielampen blinker når jeg kører over bump eller bremser hårdt.
Dette er den normale funktion og betyder at niveauet i tanken er lavt og at man bør overveje at fylde olie på i nær fremtid. Hvor meget olie der er tilbage i tanken på dette tidspunkt varierer fra model til model, men normalt kan man sagtens køre 100 km eller mere. Husk at en moderne to-takter i virkeligheden ikke bruger ret meget olie. To procent blandingsforhold (hvilket er højt sat) svarer til 100 ml olie i 5 liter benzin. Derfor er der ingen grund til panik. Kør bare videre, men husk lige at købe olie en af de næste dage.
Hvis olielampen bare viser oliestanden hvordan ved jeg så om mit smøringssystem i øvrigt virker?
Det triste svar er, at det ved du ikke. På en almindelig to-takter bliver du nemlig ikke advaret hvis f.eks. oliepumpen holder op med at virke for olielampen reagerer jo kun på lav oliestand i tanken. Sandsynligvis opdager du det først når cylinderen sætter sig og så kan du godt begynde at finde tusind-lapperne frem. Hvis din scooter ikke er for gammel og du har overholdt eftersynene er der en god chance for at få det hele lavet på garantien, men under alle omstændigheder er det en alvorlig sag.
Undtagelsen som bekræfter reglen.
Dog er der faktisk undtagelser. Hvis din scooter har en lampe for motorfejl vil denne nemlig lyse hvis oliepumpen stopper. Den kan også lyse af mange andre årsager, men fejl på oliepunpen er een af dem. Derfor bør motorfejls-lampen faktisk tages mere alvorligt end olielampen - selv om den ikke er rød, men "bare" gul. Har du en scooter med motorfejls-lampe er det en god ide at sætte sig ind i hvordan man udlæser fejlkoden i tilfælde af at den lyser for den kan som sagt lyse af mange årsager - og de fleste er af mindre alvorlig karakter. Gælder det en Gilera eller en Aprilla så se mere i denne tråd: http://www.billig-scooter.dk/about7301.html