Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olielampen på en to-takter
#1
Olielampen på en to-takter


Dette indlæg beskæftiger sig med noget meget basalt og simpelt : tolkningen af olielampen. Begynder-stuff altså. Så hvis du er en rå og erfaren scooterist af typen som gurgler hals i Motul hver morgen og kan nævne mærke og årgang for en vilkårlig scooter ud fra stelnummeret alene, er der ikke noget nyt for dig i noget af det følgende.

Årsagen til denne guide er en lille oplevelse jeg havde for nyligt. En kammerat havde lånt Runneren for en eftermiddag og efter en tre-fire timer returnerede han til fods - trækkende. Min bemærkning om, at han da kunne have lånt hunden i stedet hvis han manglede noget at gå med faldt ikke i god jord. Han var gennemblødt, kold og træt efter at have slæbt scooteren omkring fem kilometer i silende regn og blæst. Runneren er en af de tungeste scootere på markedet og skønt den ikke føles sådan når man kører på den, mærkes det altså når man trækker.

Så hvorfor stod han af og trak scooteren? Fordi olielampen tændte.

Var det det rigtige at gøre? Nej!

Ville der have været nogen risiko for at ødelægge scooteren ved at køre videre? Nej!


Hvad viser olielampen på en to-takter?

Fra bil-verdenen er vi opdragede til at den røde olielampe er den mest frygtede advarselslampe i instrumentpanelet. Biler har tryksmøring hvor olien cirkuleres i små kanaler rundt i motoren og hvad olielampen måler er olietrykket i disse smøringskanaler. Falder trykket så lampen tænder under kørsel gælder det om at stoppe motoren øjeblikkeligt. Alternativet er motorhavari på grund af manglende smøring.

Olielampen på en to-takts scooter ligner og opfører sig umiddelbart som olielampen på en bil, men dette er misvisende. Her er den nemlig en simpel niveau-indikator som tænder når standen i olietanken kommer under et vist niveau. Dermed har den faktisk mere tilfælles med benzin-lampen og burde have været gul i stedet for rød.

[Image: 2482.jpg]

SKRIG! Olielampen lyser! Hvad gør jeg?
Hvis olielampen pludseligt går fra slukket tilstand til at lyse konstant er det med meget stor sikkerhed en fejl i lampen eller føleren i olietanken. Det mest sandsynlige er at føleren sidder fast. Stop og ryst scooteren kraftigt fra side til side og op og ned.

Hjælper dette ikke så check olistanden i tanken manuelt, f.eks. ved at åbne dækslet og kigge ned i den. Er det svært at se noget kan man bruge et eller andet rent som pejlepind. Skruetrækkeren fra værktøjssættet, et stift strå fra rabatten, et sugerør fra McDonalds... hvad du nu sådan har ved hånden. Det centrale er, at du overbeviser dig selv om at der er olie i tanken. Når du har gjort dette kan du trygt ignorere den famøse lampe og køre videre.


Olielampen blinker når jeg kører over bump eller bremser hårdt.
Dette er den normale funktion og betyder at niveauet i tanken er lavt og at man bør overveje at fylde olie på i nær fremtid. Hvor meget olie der er tilbage i tanken på dette tidspunkt varierer fra model til model, men normalt kan man sagtens køre 100 km eller mere. Husk at en moderne to-takter i virkeligheden ikke bruger ret meget olie. To procent blandingsforhold (hvilket er højt sat) svarer til 100 ml olie i 5 liter benzin. Derfor er der ingen grund til panik. Kør bare videre, men husk lige at købe olie en af de næste dage.


Hvis olielampen bare viser oliestanden hvordan ved jeg så om mit smøringssystem i øvrigt virker?
Det triste svar er, at det ved du ikke. På en almindelig to-takter bliver du nemlig ikke advaret hvis f.eks. oliepumpen holder op med at virke for olielampen reagerer jo kun på lav oliestand i tanken. Sandsynligvis opdager du det først når cylinderen sætter sig og så kan du godt begynde at finde tusind-lapperne frem. Hvis din scooter ikke er for gammel og du har overholdt eftersynene er der en god chance for at få det hele lavet på garantien, men under alle omstændigheder er det en alvorlig sag.


Undtagelsen som bekræfter reglen.
Dog er der faktisk undtagelser. Hvis din scooter har en lampe for motorfejl vil denne nemlig lyse hvis oliepumpen stopper. Den kan også lyse af mange andre årsager, men fejl på oliepunpen er een af dem. Derfor bør motorfejls-lampen faktisk tages mere alvorligt end olielampen - selv om den ikke er rød, men "bare" gul. Har du en scooter med motorfejls-lampe er det en god ide at sætte sig ind i hvordan man udlæser fejlkoden i tilfælde af at den lyser for den kan som sagt lyse af mange årsager - og de fleste er af mindre alvorlig karakter. Gælder det en Gilera eller en Aprilla så se mere i denne tråd: http://www.billig-scooter.dk/about7301.html
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
En rigtig god artiklen som jeg hilser velkommen med en 'tommelfinger op' Blink med øjet

Det var interessant læsning for mig, som kun har haft 4-taktere hele livet Blink med øjet
Svar
#3
Der er også et lille tandhjul som driver olie remmen og på min holdte det tandhjul op med at trække remmen ,der er en "bøsning" inde i tandhjulet som var slidt op så tandhjulet kæntrede rundt så remmen til olie pumpen ikke blev trukket rundt.
Opdagede det da jeg hvade fådet ny cylender på under til kørlsel heldigvis der hælte jeg extra olie i benzinen selv , en dag fyldte jeg olie i olie tanken og efter nogle dage var olie standen uændret så til værkstedet det gik.
Så det blev fixet i sommers men hvids jeg ikke hvade haft en cylender der var gådet til var min cylender nok smadert der af manglene olie og smøring.
Der måtte godt være en lampe som lavede en warning på at olie pumpen ikke kører man bliver lidt nervøs og chekker bruger den nu olie lugter udstødnings gasserne af brandt olie.
Men kan godt huske i starten at min Runner også kunne tænde olie lampen når man bremsede.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
Fin artikel :thumpup: Dog bør du rose din ven for, at han valgte det sikre - og slidsomme - frem for det usikre. Det viser en ansvarsbevidsthed, når han ikke bare "tager chancen" på andres maskine. Better safe than sorry 8) Til den pris, burde den måske være udstyret med en olietryksmåler Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Johannes Johansen Skrev:Der måtte godt være en lampe som lavede en warning på at olie pumpen ikke kører man bliver lidt nervøs og chekker bruger den nu olie lugter udstødnings gasserne af brandt olie.
Jeg er helt enig - det er ikke rart at man ikke bliver advaret. Oliepumpen er ikke en kritisk komponent for en to-takter og, som du selv er inde på, kan man uden videre skifte til olieblandet benzin i stedet. Problemet er desværre bare at såfremt pumpen står af uden at man opdager det så går det altså rigtigt galt. Og hvem har i øvrigt "lige" en tube selvblandende to-taktsolie på sig den dag det sker?

Men som sagt kan motorlampen formelt bruges som indikator, hvis man har een. Dog er jeg lidt i tvivl om, hvilken type sensor vi taler om. Det bedste ville være en reel olietryksensor som på en fir-takter der ville give et ægte billede af hvorvidt pumpen har et flow. Desværre mistænker jeg det (uden at kunne sige det med 100% sikkerhed da jeg ikke har checket) for at være en elektrisk sensor som blot registrerer om pumpens motor trækker strøm. En sådan sensor ville derfor ikke havde reddet dig.... eller mig for den sags skyld. Jeg kommer lige til at tænke på, at vi jo nok har samme type oliepumpe Fortvivlethock:


Johannes Johansen Skrev:Men kan godt huske i starten at min Runner også kunne tænde olie lampen når man bremsede.
Det skulle den da meget gerne stadigt gøre. Hvis lampen ikke blinker af og til under ekstreme manøvrer når oliestanden er lav så er der sikkert noget galt med niveausensoren i olietanken.


kragen Skrev:Dog bør du rose din ven for, at han valgte det sikre - og slidsomme - frem for det usikre. Det viser en ansvarsbevidsthed, når han ikke bare "tager chancen" på andres maskine. Better safe than sorry...
Det havde muligvis noget at gøre med, at jeg havde hans elskede T. Hansen pimpede BMW som gidsel. :twisted:


kragen Skrev:Til den pris, burde den måske være udstyret med en olietryksmåler Griner
Her kunne jeg have skrevet noget om, hvordan "ægte italiensk fuldblod selvfølgelig ikke behøver nogen skaldet trykmåler eftersom det bare er kram og aldrig går i stykker". Desværre ødelagde Johannes Johansens oplevelse den pointe...
8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: