Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ventil stilling :)
#1
Hey derude Smil

Jeg ahr lige været i brobygning som mekaniker, og skulle stille ventiler på biler, og fandt der igennem ud a hvordan man gjorde 100%, men det er lidt svært når man har det std søgerbladesæt, hvor der kun er 05 og 10, som de første. Jeg lærte af min lærer at hvis man skulle stille på 0,08 så, var den letteste måde at stille ventilerne, så 05 kunne komme ind, men 10 ikke kunne, altså der imellem Smil

Jeg prøvede i går, og det lykkedes Smil

Jeg ville fortælle det så, andre der har samme problem, kunne stille ventiler Smil
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
99amartin Skrev:Hey derude Smil

Jeg ahr lige været i brobygning som mekaniker, og skulle stille ventiler på biler, og fandt der igennem ud a hvordan man gjorde 100%, men det er lidt svært når man har det std søgerbladesæt, hvor der kun er 05 og 10, som de første. Jeg lærte af min lærer at hvis man skulle stille på 0,08 så, var den letteste måde at stille ventilerne, så 05 kunne komme ind, men 10 ikke kunne, altså der imellem Smil

Jeg prøvede i går, og det lykkedes Smil

Jeg ville fortælle det så, andre der har samme problem, kunne stille ventiler Smil
Resutatet af denne metode kan være: 0,05, 0,06, 0,07, 0,08, 0,09, og alt imellem :? Ikke en videre præcis løsning, da idealafstanden skal ligge mellem 0,08-0,12, men ikke må komme under 0,08.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Resutatet af denne metode kan være: 0,05, 0,06, 0,07, 0,08, 0,09, og alt imellem :? Ikke en videre præcis løsning, da idealafstanden skal ligge mellem 0,08-0,12, men ikke må komme under 0,08.

Ændre du ikke hele tiden mening om hvordan de ventiler skal stå? Smil
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#4
MartinAndersen14 Skrev:Ændre du ikke hele tiden mening om hvordan de ventiler skal stå? Smil
Næh, jeg ændrer skam ikke mening, det gør producenterne :P I begyndelsen anbefalede de 0,05, hvilket var perfekt til de oprindelige GY6'ere, men så ændrede man styrken i ventilfjedrene på de fleste modeller, hvilket bevirkede, at bla. Kymco udsendte en anbefalig på 0,08 til alle deres modeller uden de kraftigere dobbeltfjedre, dvs. alle på nær Filly. Kymco i Tyskland har senest rent pragmatisk anbefalet, at man går helt op til 0,12, hvis ventilerne begynder at "svømme", pga. højere omdrejninger som følge af udskiftning til bla. ubegrænset cdi, anden vario og dyse m.m. Såfremt man udskifter ventilfjedrene med nogle kraftigere dobbeltfjedre fra f.eks. Fillyen, kan man igen gå tuilbage til mindre afstand, eller man kan udskifte sit topstykke med et, der har større ventiler.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
kragen Skrev:Næh, jeg ændrer skam ikke mening, det gør producenterne :P I begyndelsen anbefalede de 0,05, hvilket var perfekt til de oprindelige GY6'ere, men så ændrede man styrken i ventilfjedrene på de fleste modeller, hvilket bevirkede, at bla. Kymco udsendte en anbefalig på 0,08 til alle deres modeller uden de kraftigere dobbeltfjedre, dvs. alle på nær Filly. Kymco i Tyskland har senest rent pragmatisk anbefalet, at man går helt op til 0,12, hvis ventilerne begynder at "svømme", pga. højere omdrejninger som følge af udskiftning til bla. ubegrænset cdi, anden vario og dyse m.m. Såfremt man udskifter ventilfjedrene med nogle kraftigere dobbeltfjedre fra f.eks. Fillyen, kan man igen gå tuilbage til mindre afstand, eller man kan udskifte sit topstykke med et, der har større ventiler.

Hvor finder du de oplysnigner henne? Eller har du bare kontakterne iorden ? Grin
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
danielvp
Det kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide, og jeg savner lidt dokumentation. Og så for øvrigt, har man blot et mindre kendskab til firetaktsmotoren og den virkemåde, altså forstår hvorfor tingene er som de er, så skriger den argumentation til himlen, om at afstanden har noget at gøre med om ventilfjedre er mere eller mindre kraftige.

99amartin
Præcis derfor vælger jeg at gøre tingene selv, Kragen har fint begrundet hvorfor.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
LETSINDIG Skrev:danielvp
Det kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide, og jeg savner lidt dokumentation. Og så for øvrigt, har man blot et mindre kendskab til firetaktsmotoren og den virkemåde, altså forstår hvorfor tingene er som de er, så skriger den argumentation til himlen, om at afstanden har noget at gøre med om ventilfjedre er mere eller mindre kraftige.

99amartin
Præcis derfor vælger jeg at gøre tingene selv, Kragen har fint begrundet hvorfor.
Argumentationen har i dette tilfælde ikke så meget at gøre med en firtaktsmotors virkemåde, men derimod om nogle ganske elementære fysiske principper i fjedres virkemåder, som du i din fokusering åbenbart overser. Hvis du undersøger effektiviteten på henholdvis linære og progressive enkelt- og dobbeltfjedre, af forskellig "hårdhed" og antal vindinger, ved tryk, herunder afstanden fra upåvirket tilstand til sammenpresset tilstand, vil du hurtigt kunne forstå, hvilken indvirkning det har, på fjederenes evne til at kunne lukke ventilerne, og hastigheden de kan lukkes med. Det er fænomener, du helt sikkert er bekendt med fra dine støddæmpere på din motorcykel, men som du blot har glemt, at overføre til ventilerne på motoren :wink: Faren ved, at gøre alting selv, er netop risikoen for at overse ting, man ikke umiddelbart kan se, har en relevans Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Altså det, er den måde jeg har gjort det på, og det har virket. Jeg har set i en insrtuktionsbog på nettet at de skulle stilles til 0,05 og thansen siger 0,1, og her siger man 0,08. Så det skal jo være mellem 0,05 og 0,1. Der må være 0,02 i tolerance, så helt galt kan det ikke gå.

Jeg har sammenlagt prøvet at stille ventilerne rigtigt ca 10 gange, og først nu har det lykkedes.

Men som sagt, det virkede på min, og eftersom en 4-takt motor er meget ens, burde det være det samme.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
#9
Kragen

Fjedre
Nu skal vi nok ikke gøre det mere kompliceret end nødvendig, det jeg mener er at afstanden mellem ventil og vippetøj ikke har noget at gøre med hvor stram eller kraftig fjedre er. Man sætter strammere fjedrer på, og det somregel i forbindelse med tuning hvor motoromdrejninger øges betydeligt, eller en knastaksel med spidser vinkel, her skal ventilen lukke noget hurtigere, og kan måske ikke følge med, det kaldes også at ventilen flyder. Strammere fjedrer kræver flere kræfter for at trykke dem sammen, giver mere slid på knastaksel, kæde og vippetøj, og selvfølgelig mere støj.
Specielt på motorer med stødstangs aktiveret vippetøj, kan alene vægten af stødstænger sætte begrænsninger i omdrejningerne.

Ventilafstand
Når ventilen er lukket er det helt ligegyldigt om afstanden 0,001 elle 0,08 ventilen er helt lukket, grunden til at den justeres med en noget støre afstand og ved kold motor er, at ventilen udvider sig ved varme. Indsugningen bliver knap så varm, da den bla. bliver kølet af den indstrømmende kolde gasblanding, og for udstødning er det selvfølgelig omvendt, derfor forskellige afstande 0,04 og 0,06mm.
Nu siges der at afstanden er ændret til 0,08 ja endda nu 0,12 her ville jeg sætte pris på lidt dokumentation, det virker som om der er gået inflation i tallene, og hvor kommer de fra.

99amartin
Sætter jeg min bil på værksted og instruktions bogen siger 0,06mm så ville jeg forvente at mekaniker brugte et søgerblad i denne størrelse.
Er afstanden for lille vil ventilen, i en ekstrem situation måske ikke kunne lukke helt tæt, uden kontakt med topstykket får den ingen køling. Gasser fra forbrænding vil sive forbi denne og begynde en forbrænding af ventilen, med rigtig utæthed til følge. Som regel bliver afstanden langsomt forøget, men på en helt ny motor kan ventilsædet godt sætte sig lidt, og afstanden bliver mindre, hvorfor det er yderst vigtigt at intervaller for justering bliver overholdt på ny motor.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
LETSINDIG Skrev:Kragen

Fjedre
Nu skal vi nok ikke gøre det mere kompliceret end nødvendig, det jeg mener er at afstanden mellem ventil og vippetøj ikke har noget at gøre med hvor stram eller kraftig fjedre er. Man sætter strammere fjedrer på, og det somregel i forbindelse med tuning hvor motoromdrejninger øges betydeligt, eller en knastaksel med spidser vinkel, her skal ventilen lukke noget hurtigere, og kan måske ikke følge med, det kaldes også at ventilen flyder. Strammere fjedrer kræver flere kræfter for at trykke dem sammen, giver mere slid på knastaksel, kæde og vippetøj, og selvfølgelig mere støj.
Specielt på motorer med stødstangs aktiveret vippetøj, kan alene vægten af stødstænger sætte begrænsninger i omdrejningerne.

Ventilafstand
Når ventilen er lukket er det helt ligegyldigt om afstanden 0,001 elle 0,08 ventilen er helt lukket, grunden til at den justeres med en noget støre afstand og ved kold motor er, at ventilen udvider sig ved varme. Indsugningen bliver knap så varm, da den bla. bliver kølet af den indstrømmende kolde gasblanding, og for udstødning er det selvfølgelig omvendt, derfor forskellige afstande 0,04 og 0,06mm.
Nu siges der at afstanden er ændret til 0,08 ja endda nu 0,12 her ville jeg sætte pris på lidt dokumentation, det virker som om der er gået inflation i tallene, og hvor kommer de fra.

99amartin
Sætter jeg min bil på værksted og instruktions bogen siger 0,06mm så ville jeg forvente at mekaniker brugte et søgerblad i denne størrelse.
Er afstanden for lille vil ventilen, i en ekstrem situation måske ikke kunne lukke helt tæt, uden kontakt med topstykket får den ingen køling. Gasser fra forbrænding vil sive forbi denne og begynde en forbrænding af ventilen, med rigtig utæthed til følge. Som regel bliver afstanden langsomt forøget, men på en helt ny motor kan ventilsædet godt sætte sig lidt, og afstanden bliver mindre, hvorfor det er yderst vigtigt at intervaller for justering bliver overholdt på ny motor.

Selfølgelig vil du have din bil i orden. Jeg vil selfølge også have at min scooter er i orden. Jeg har bare ikke 0,08 søgerblad, og har set flere her inde som er i samme situation. Og i det tilfælde kan man bruge den her metode. Man skal jo self have den tættere på 0,1 end 0,05.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar


Forum spring: