Søg Garagen Hej Gæst! Register

Et lille spørgsmål omkring knallert loven?
#1
Citat:Det blev i 1977 vedtaget, at danske knallerter ikke måtte veje mere end 60 kg og må kun have sæde til en person

Det læste jeg på en side, men hvornår blev det så lavet om nu er der da scootere der vejer 100 kg, har store sæder og crossere har både 4, 5 og 6 gear?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Uden at vide det, er det nok blevet lavet, da "knallerten" blev skiftet ud med det vi i daglig tale kalder scooter. Det har nok noget at gøre med sikkerheden, tror det er meget mere sikkert at kører på en "scooter" end en "knallert"

Det med sæden, er jo sådanset også kun til én person, men blevet lavet så alle kan sidde pådet, store som små, og der kan derfor så også godt sidde to på det.

Alt det her, er af ejen "fantasi", dvs har ikke noget at have det i.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
#3
99amartin Skrev:Uden at vide det, er det nok blevet lavet, da "knallerten" blev skiftet ud med det vi i daglig tale kalder scooter. Det har nok noget at gøre med sikkerheden, tror det er meget mere sikkert at kører på en "scooter" end en "knallert"

Det med sæden, er jo sådanset også kun til én person, men blevet lavet så alle kan sidde pådet, store som små, og der kan derfor så også godt sidde to på det.

Alt det her, er af ejen "fantasi", dvs har ikke noget at have det i.
Jeg sidder ikke med alle de gamle detailforeskrifter, så jeg kan ikke datere, hvornår vægtgrænsen blev ændret. Umiddelbart vil jeg tro, at det skete den 01.04.1994 i forbindelse med indførelsen af den "registreringspligtige knallert". I og med, at der ikke findes noget, der hedder scooter i knallertverdenen, så har det intet med sikkerhed at gøre :wink: Hvis du hentyder til de "gamle" knallerter med store hjul ala Puch, Kreidler m.f., så var de rent køreteknisk mere sikre at køre på, end de udgaver med bred og lav bund, vi har nu. De "gamle" knallerter var for fleres vedkommende også beregnet til to personer, hvilket dog var en kort fornøjelse i Danmark.

Sæderne på de nye knallerter er ikke lavet i den størrelse, for at tykke og tynde skulle kunne sidde på dem - de er lavet til to personer, da det er det, der er tilladt i andre lande. Hvis du bemærker det, så er der også fodhvilere til bagsædepassageren :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hvis det er tilladt at kører 2 på eu scootere i andre lande, hvorfor må vi så ikke her i landet ?
Mine Scootere
Hverdag Suzuki Address R "smutte"

Aprilia Area 51
Svar
#5
KusK Skrev:Hvis det er tilladt at kører 2 på eu scootere i andre lande, hvorfor må vi så ikke her i landet ?
Fordi, Folketinget i dets visdom har vedtaget, at der kun må transporteres én person på en knallert :P , og at en stor knallert må køres af folk, med et kørekort til bil :? . Der er ingen anden begrundelse - og der kunne derfor uden videre, vedtages en ny lov, der tillod to personer på en stor knallert, og at den f.eks. måtte køre 60 km/t (kommer måske, når kørekortreformen bliver gennemført). Når det gælder regler om færdselssikkerhed, kan de enkelte lande selv bestemme, men når det gælder importforbud af EU-godkendte varer, så må landene makke ret. Det er derfor, at vi - imod Folketingets vilje - blev tvunget til at indføre 45'eren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Fordi, Folketinget i dets visdom har vedtaget, at der kun må transporteres én person på en knallert :P , og at en stor knallert må køres af folk, med et kørekort til bil :? . Der er ingen anden begrundelse - og der kunne derfor uden videre, vedtages en ny lov, der tillod to personer på en stor knallert, og at den f.eks. måtte køre 60 km/t (kommer måske, når kørekortreformen bliver gennemført). Når det gælder regler om færdselssikkerhed, kan de enkelte lande selv bestemme, men når det gælder importforbud af EU-godkendte varer, så må landene makke ret. Det er derfor, at vi - imod Folketingets vilje - blev tvunget til at indføre 45'eren.

Okay så ville det egentlig være sjov at høre en af folketingets "kloge" forklarer hvorfor det er vedtaget at vi kun må køre 1 person på de scooter/knallerter der sælges her i landet, da de nærmest alle fra fabrikantens side er konstrueret til at kunne transportere 2 personer Fortvivlethock:
Mine Scootere
Hverdag Suzuki Address R "smutte"

Aprilia Area 51
Svar
#7
KusK Skrev:Okay så ville det egentlig være sjov at høre en af folketingets "kloge" forklarer hvorfor det er vedtaget at vi kun må køre 1 person på de scooter/knallerter der sælges her i landet, da de nærmest alle fra fabrikantens side er konstrueret til at kunne transportere 2 personer Fortvivlethock:

Det er nok en af de mest stupide og ulogiske regler i et i øvrigt dårligt gennemtænkt lovsæt og jeg tvivler på at du ville kunne få andre forklaringer end noget generisk: "For trafiksikkerhedens skyld".

Reelt stammer den nok fra dengang en knallert var en cykel med hjælpemotor og derfor arvede flere af de regler som gælder for cykler....
:roll:
Svar
#8
Runnerdude Skrev:Det er nok en af de mest stupide og ulogiske regler i et i øvrigt dårligt gennemtænkt lovsæt og jeg tvivler på at du ville kunne få andre forklaringer end noget generisk: "For trafiksikkerhedens skyld".

Reelt stammer den nok fra dengang en knallert var en cykel med hjælpemotor og derfor arvede flere af de regler som gælder for cykler....
:roll:

Det har du sikkert ret, men synes bare ikke at et eventuel argument omkring trafiksikkerhed holder eftersom langt de fleste scootere jo er beregnet til transport af 2 personer fra fabrikkens side, og derfor må vi vel gå ud fra at de er lavet så det er sikkert at kører 2 på dem.
Mine Scootere
Hverdag Suzuki Address R "smutte"

Aprilia Area 51
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Det er nok en af de mest stupide og ulogiske regler i et i øvrigt dårligt gennemtænkt lovsæt og jeg tvivler på at du ville kunne få andre forklaringer end noget generisk: "For trafiksikkerhedens skyld".

Reelt stammer den nok fra dengang en knallert var en cykel med hjælpemotor og derfor arvede flere af de regler som gælder for cykler....
:roll:
Det har du så evigt ret i. Knallerten har altid været et stedbarn, uden noget tilholdssted. Det er hverken en cykel eller en motorcykel. Det er ikke engang et motorkøretøj, men alligevel et motordrevet køretøj. Den har været en cykel med hjælpemotor, uden nummerplade, med nummerplade, uden nummerplade og nummerplade igen. Den har måttet transportere en person, to personer, og en person igen. Den har måttet køre 60, så 30, og nu også 45. Alderen har skiftet frem og tilbage mellem 15 og 16 år, og nu også 18 år. Argumentet " For trafiksikkerhedens skyld", gik først på selve knallerten, så på føreren, så på knallerten, og nu på begge dele. Det paradoksale er dog, at på dene side påstår man, at den lille- og store knallert ikke er bygget til højere hastigheder med hensyn til bremser m.m., og det derfor ville være hasarderet, at tillade højere hastigheder, end de gældende 3o km/t og 45 km/t for de to ellers identiske typer, samtidigt med, at man på den anden side erklærer, at de selvsamme knallerter (bortset fra ccm) er fint egnede til at køre det dobbelte eller tredobbelte - og endda med passager - hvis de har en større nummerplade på Fortvivlethock: Tag f.eks. en Kymco Super 8 med 50 ccm og 125 ccm - Med lille gul eller lille hvid nummerplade, er den ikke bygget sikkert nok til at køre mere end 45 km/t, og da slet ikke til to personer. Sætter fabrikken en anden cylinder og gearing på, og ellers ikke ændrer andet, så er den lige pludselig velegnet til at køre hurtigere, og der er intet problem med at have en på bagsædet.

I Bryssel, kan de heller ikke se logikken, så mon ikke, at vi snart må følge de andre lande i EU, så vi får afskaffet 30'eren, sat hastigheden op på 45'eren, og tillade to på den? Knallertbeviset afskaffes, og erstattes af rigtige kørekort til knallerten - også for de 15-16 årige.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Personligt kan jeg godt se meningen med at vi ikke skal ligge og køre 60 km/t på cykelstien, og jeg tror også at hvis du lukker en 16-årig popdreng ud på vejen med 60 km/t sammen med lastbiler og ting og sager så tror jeg det går galt. Personligt er jeg også glad for at kører på cykelstien da man kan drøne lige forbi bilkøerne. :twisted:
Men hvorfor man ikke må sidde 2 på en knallert (så længe man ikke overstiger makslastningen på knallerten) det kan jeg ikke rigtigt se nogen mening i. Og det der med 60 km/t på en 45'er lyder også meget fornuftigt, altså måske sætte 10ccm mere på motoren og så afbegrænse den og så kører vi ! Men man så kunne lade 30'eren kører 45 km/t.
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#11
danielvp Skrev:Personligt kan jeg godt se meningen med at vi ikke skal ligge og køre 60 km/t på cykelstien, og jeg tror også at hvis du lukker en 16-årig popdreng ud på vejen med 60 km/t sammen med lastbiler og ting og sager så tror jeg det går galt. Personligt er jeg også glad for at kører på cykelstien da man kan drøne lige forbi bilkøerne. :twisted:
Men hvorfor man ikke må sidde 2 på en knallert (så længe man ikke overstiger makslastningen på knallerten) det kan jeg ikke rigtigt se nogen mening i. Og det der med 60 km/t på en 45'er lyder også meget fornuftigt, altså måske sætte 10ccm mere på motoren og så afbegrænse den og så kører vi ! Men man så kunne lade 30'eren kører 45 km/t.
Der bliver ikke tale om, at knallerter skal køre på cykelstien - det er også et dansk fænomen (læs: levn fra fortiden). 30'eren skal afskaffes helt, og bliver måske midlertidigt afløst af en 25'er (moped), der skal "ligne en cykel", dvs. pedaler, store hjul og "cykelsaddel" - så find bare Maxien eller Veloen frem :wink: Der bliver heller ikke tale om, at forøge ccm på knallerten. Man kan også forvente et årligt syn på knallerter.

Vedr. alderen, så fungerer det altså i andre EU-lande, hvor der så til gengæld også er "fuldt" pensum i køreundervisningen, på lige fod med kravene til mc og bil. Poppedrengenes "kreative" ideer, bliver sikkert hurtigt pillet ud af dem, når strafferammen udvides, og bla. kommer til at indebære, at "klip" i kortet også medfører udsættelse af retten til at erhverve kort til større køretøjer, samt generelt køreforbud for en periode, med efterfølgende ny køreundervisning/prøve og psykiatrisk "kursus", som betingelse for generhvervelse. Det kan således tage år, før man får lov til at "stige i graderne", og kan købe sig en mc eller bil Fortvivlethock: I Tyskland er det forøvrigt sådan, at man ikke "sletter" alle klip efter tre år, man beholder nogle af klippene, så man hele tiden er på grænsen til at aflevere "pappet", hvis man ikke kan styre sig.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
danielvp Skrev:Personligt kan jeg godt se meningen med at vi ikke skal ligge og køre 60 km/t på cykelstien, og jeg tror også at hvis du lukker en 16-årig popdreng ud på vejen med 60 km/t sammen med lastbiler og ting og sager så tror jeg det går galt.. Personligt er jeg også glad for at kører på cykelstien da man kan drøne lige forbi bilkøerne.. :twisted:

Jeg må også nok indrømme (med fare for at blive overdænget med brevbomber) at jeg synes at 30 km/t er en rimelig hastighed på cykelstien. Trafiksikkerhed drejer sig jo om at harmonisere hastigheden mellem de forskellige trafiktyper og bortset fra enkelte Lance Armstrong wanna-bes er der altså ikke mange cykler som kan holde et gennemsnit på 60 over længere distancer. Man kunne så måske argumentere for 40 km/t ud fra det faktum at knallerter kører og bremser langt bedre end cykler, men som hovedregel er den lave fart prisen for at måtte køre på cykelstien. Det trpr jeg aldrig der bliver ændret væsentligt på. Det mest sandsynlige er - som Kragen har været inde på flere gange - at vore regler bliver harmoniserede med Tyskland.

Næh, det store problem for tiden er mere straffen, synes jeg. Femcifrede bøder! YIKES! Kombineret med det fokus som er på "ulovlige knallerter". I en tid hvor kuglerne flyver i København næsten hver anden dag og mange politistationer har lukketider der minder om posthuse virker det ikke logisk.
:?

danielvp Skrev:Men hvorfor man ikke må sidde 2 på en knallert (så længe man ikke overstiger makslastningen på knallerten) det kan jeg ikke rigtigt se nogen mening i.

Lige præcis. Man har en maks tilladt totalvægt og den burde man kunne "bruge" som man ønsker. En pige på bagsædet, cement i hjelmboksen, et 100 liters saltvandsakvarium i en gennemsigtig topboks, whatever. I det hele taget ville det øge den praktiske værdi af en knallert væsentligt hvis det var muligt at medtage en passager. Jeg stemmer derfor for, at forbuddet mod at køre to på en knallert er nummer 1 på listen over dumme og ulogiske knallertlove.

8)
Svar


Forum spring: