Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt bagdæk-hjælp tak
#25
Jeg tænker på at få vinterdæk på Cometen når vinteren nærmer sig - hvad kan i anbefale ?

Jeg havde en snak med MC Allan i Hillerød i sommer, da den var til eftersyn og de anbefalede slet ikke vinterdæk, fordi det gav en meget ujævn, bumpende, kørsel.

Er det kun fordi det er dårlige dæk, de har eller er det bare sådan ?

Jeg kører hjem til arbejde og tilbage 30 km hver vej og det er asfalt alt sammen men gennem skov.
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Skimester Skrev:Jeg tænker på at få vinterdæk på Cometen når vinteren nærmer sig - hvad kan i anbefale ?

Jeg havde en snak med MC Allan i Hillerød i sommer, da den var til eftersyn og de anbefalede slet ikke vinterdæk, fordi det gav en meget ujævn, bumpende, kørsel.

Er det kun fordi det er dårlige dæk, de har eller er det bare sådan ?

Jeg kører hjem til arbejde og tilbage 30 km hver vej og det er asfalt alt sammen men gennem skov.
Hvis MC Allan vil køre på sommerdæk i kulde og sjap, så lad hans gud være med ham, men at anbefale det til andre, er direkte tåbeligt. Ordentlige viterdæk - dvs. med lameller - giver sikkert lidt "syngen" fra dækkene, men ikke bumpende kørsel. Du kan få gode vinterlameldæk fra Schwalbe (Iceman) og IRC (Urban Snow), de sidste, skal dog købes over nettet fra Tyskland.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#27
Hvis det giver en ujævn bombende kørsel, så må det være fordi der er en fejl i dækket, og det burde man straks opdage når det sættes på, den kontrol tager 10 sek.

Om du vælger et dyrt eller billigt dæk, så vil et grovere mønster træde bedrer igennem snask fra nedfaldne blade, også mit problem, her skøjtede jeg rundt med standartdækkene. Måske var det helårsdæk MC Alan anbefalede, og det kan jo også være udmærket. At vælge dæk, er et stort kompromis.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#28
LETSINDIG Skrev:Hvis det giver en ujævn bombende kørsel, så må det være fordi der er en fejl i dækket, og det burde man straks opdage når det sættes på, den kontrol tager 10 sek.

Om du vælger et dyrt eller billigt dæk, så vil et grovere mønster træde bedrer igennem snask fra nedfaldne blade, også mit problem, her skøjtede jeg rundt med standartdækkene. Måske var det helårsdæk MC Alan anbefalede, og det kan jo også være udmærket. At vælge dæk, er et stort kompromis.
Jeg tror nu nærmere, at det er den ujævne kørsel man får med visse (dårlige) grovmønstrede vinterdæk, han hentyder til. Det opstår fordi, "klodserne" i mønsteret på dækket er for hårde, og for at gøre det endnu værre, har mange af disse dæk heller ikke afrundede skuldre. Jeg har tidligere kørt på Heidenaus ellers udmærkede K58 vinterdæk, men de kunne også udvise lidt af de nævnte skavanker, der krævede en del tilvænning, især i sving. Et groft mønster gør det ikke alene. Hvis "mønsteret" ikke kan komme af med sne og sjap, hjælper mønsteret ikke meget. Det er derfor alle bildæk har lameller i mønsteret. Dette har dog desværre længe været forbeholdt bildæk, men er altså nu kommet til to-hjulerne fra Schwalbe og IRC. Jeg kører i øjeblikket med IRC's Urban Snow lameldæk, og kan konstatere, at der overhovedet ikke er nogen ujævnheder eller problemer i sving. Dækstøjen er heller ikke alarmerende, og krængningsmodstanden er, efter den anbefalede tilkørning, heller ikke væsentligt forskellig fra ML50'erne, jeg bruger om sommeren. Jeg har ikke prøvet Schwalbes Iceman, der i det ydre ligner Urban Snow, men jeg ved, at Jps kører med dem, så det kan være, at han har nogle erfaringer med dem :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#29
kragen Skrev:Et groft mønster gør det ikke alene. :wink:

Nej ikke det hele, men mon ikke over 90%. Her trænger vi til nogle uvildige og videnskabelige undersøgelser. Min fornemmelse er, at det meste af det man læser er ren reklame, fyldt med massevis af tomme pluds ord, som nogen så viderebringer som den skinbarlige sandhed.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
LETSINDIG Skrev:Nej ikke det hele, men mon ikke over 90%. Her trænger vi til nogle uvildige og videnskabelige undersøgelser. Min fornemmelse er, at det meste af det man læser er ren reklame, fyldt med massevis af tomme pluds ord, som nogen så viderebringer som den skinbarlige sandhed.
Hvis du mener, at dækfolkene kun er fulde af tomme plusord, så vil en hurtig googling hurtigt kunne bringe dig tests fra f.eks, ADAC, FDM eller AAA, der må kunne overbevise dig. Når det gælder mønsterstørrelsen/tykkelsen, så er den heller ikke altafgørende, da f.eks, Michelin har præsteret at lave vinterdæk til lastvogne med mindre mønsterdybde og bedre vejgreb i sne, end de gængse vinterdæk med dybere mønstre. Dette har de opnået ved at kombinere to lameltyper i dækket. I Tyskland er det desuden belagt med bødestraf og evt. klip i kortet, ikke at køre med vinterdæk, når der ligger sne og sjap. Vinterdæk er ikke det samme som "helårsdæk" eller M+S mærkede dæk. For at kunne regnes for vinterdæk, skal dækkene være forsynet med et mærke med et snefnug og evt. et lille bjerg, hvilket indikerer at dækket er testet til at være mindst 7% bedre i sne og sjap end standarden for M+S dækkene uden dette mærke. Forskellen ligger hovedsageligt i antallet og udformningen af lamellerne, og selvfølgelig i gummi/silikat blandingen. Et meget dybtmønstret cross-dæk er ikke meget bevendt i kulde, sne og sjap - eller på almindelig asfalt - hvis dækket er for "hård" i compounden, eller dækket bliver fyldt op med sne. Et lille eller bredt dæk, er heller ikke sagen, når det gælder sne og sjap; der er et 16" og smalt knallerthjul bedre end et 10" og bredt knallerthjul, ligesom lavprofildæk med "kasseformet" opbygning, heller ikke fremmer dækket mulighed for, at slippe af med sne og sjap.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: