Søg Garagen Hej Gæst! Register

Speedometer døde på Giantco Sprint
#1
Jeg havde lige skiftet ruller i varioen og skulle have en testtur og alt fungerede perfekt de første 250 m. Så satte speedometereret ud og viser nu 0 km/t (og kilometertælleren tæller selvfølgelig heller ikke længere). Scooteren har aldrig kørt bedre, men jeg har ikke være i nærheden af elektronikken (tror jeg ihvertfald ikke. Jeg er list af et scooterfjols).

Jeg har diagrammet over alle forbindelser i manualen til min scooter, men håbede at en af jer hajer herinde i forumet kender den mest sandsynlige årsag.
Jeg vil helst skippe fir at tage den tilbage til THansen, idet de sikkert lige hurtigt noterer at den er ulovlig og aldrig igen gider yde garanti om jeg måtte få brug for det. I øjeblikket kan jeg jo bare lige:

- sætte skiven på igen
- rigtig vægt på ringene i varioen
- begrænset CDI
- udstødnigen med røgvender tilbage på plads

Så brude de hjælpe mig på garantien medmindre de kan se det på en and/bevise det på en anden måde. Men problemet virker for småt til at lave alt det bøvl istedet for bare at fixe speeometeret selv eller lade det være som det er og så bare gætte farten.

Omvendt er jeg jo nødt til at vide hvad jeg kører når politiet er, medmindre de finder en anden der kører hurtigere eller at jeg ka koble mig bagpå en af de få lovlige 30'ere derude Griner

Nogen gode råd?

Billeder af kabler, forbindelser, letpåklædte kærester er altid super velkomne.


Mange tak
Andreas
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej.

Læs venligst reglerne. Vi går meget op i at man gør sit bedste i at man bla. staver korrekt bedst muligt, starter med stort begyndende bogstaver i sætninger og giver sit emne en sigende overskrift.
Bagefter ændre du dit indlæg, så det overholder sidens regler, ved at trykke på dette lille ikon ud for dit indlæg i højre hjørne: [Image: icon_edit.gif]

Du kan læse mere om hvorfor vi går meget op i at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#3
Køb et speedometerkabel:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=2195...2116109689
Svar
#4
Med hensyn til dit problem, så lyder det som om det er dit speedometerkabel der er knækket. Det tager ikke mere end 10-15 min at skifte det.

Den nemmeste måde at gøre det på uden at skulle til at trække kablet gemmen frontkåben er at:

1: Afmonter kablet nede ved forhjulet, og træk den inderste del ud af kablet.
2: Afmonter kablet bag på speedometret og fjern resten af den inderste del.
3: Træk den inderste del af kablet ud af det nye kabel ud og prop det ind i det gamle kabel.
4: Monter begge ender til forhjulet og speedometret.
5: Færdig.

Når jeg skriver den inderste del så er det den del med en rød ring omkring på billedet:

[Image: 2456.jpg]

I 98% af gangene kan det gøre på denne måde, men nogle gange skal hele kablet skiftes. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
Du bør nok lige tjekke om det egentligt er kablet. Jeg er 99% sikker på at det er dit speedometer drev som er stået af. For at se om det er kablet, skruer du bare møtrikken på drevet af, nede ved hjulet. Derefter trækker du kablet helt ud, og se om det er flad/lidt rundt i begge ender. Derefter tager du i Thansen og køber et speedometerdrev for 99kr.

Jeg har set dette gentagende på nye sprint, også selvom de kun har kørt 200-300km. Men man får jo også kun hvad man betaler for.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det kan også være det er "Flapperne" på spedometerdrevet der er bøjet så
de ikke går i indgreb, de kan i såfald bøjes/rettet med en polygribtang eller
ligende.

/Peter
Svar
#7
Tusinds tak for alle de gode forslag.

Det skal lige nævnes at jeg har en adgang til en anden scooter af samme fabrikat hvor speedometeret virker!

Hvad er den nemmeste måde at finde ud af om det er speedometeret eller kablet? Er det nemmest bare at tage speedometeret fra den gamle (som alligevel ikke kører længere) og sætte over på den nye.
Eller er det nemmest at prøve at skifte kablet først?

Er det nemt at få speedometeret ud? hvor mange skruer skal ud for at jeg kan få "toppen" af styret af? Jeg hader skjulte skruer. Jeg ender altid med at flække mine plastikkåber etc.

Som I alle kan læse,så er jeg ikke en handyman, men til gengæld er jeg en fantastisk scooter-spasser :?


PS: Hvis nogen skulle have et billed eller to liggende vil jeg være dig evigt taknemmelig.

Mvh
Andreas
Svar
#8
Jeg har også prøvet det dér.

Og på min var det speedodrevet, altså det drev der sidder nede på fælgen.

Prøv lige at kigge på det inden du bestiller alt muligt, og evt prøv at dreje på kablet uden at det sidder i drevet så du kan se om speedometeret bevæger sig!
Svar
#9
AndreasVinther Skrev:Er det nemt at få speedometeret ud? hvor mange skruer skal ud for at jeg kan få "toppen" af styret af? Jeg hader skjulte skruer. Jeg ender altid med at flække mine plastikkåber etc.

S
Mvh
Andreas

Jeg stiller ventiler, skifter cylinder, skifter hele transmissionen ud, u name it.

Men det at få speedometret afmonteret er alligevel det der ligger i toppen af listen over svære ting at gøre, lige efter cylinder skift. Jeg syndes det er noget værre bøvl at få af, og endnu sværrer at få på igen så det sidder ordenligt, og hvis man taber en skrue ned under frontskjoldet skal du til at have batterikassen afmonteret, for at få fat i den igen, fordi den ryger ned og ind i trinbrættet.

Jeg ville mene det første du skulle gøre er at pille den ende af der nede ved forhjulet, og pille den inderste del ud, hvis der kommer en lang del ud, så er det nok spedo drev det er galt med. Det er i 99% af tilfældene ikke selve speedometret der fejler noget.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: