Søg Garagen Hej Gæst! Register

Montering af filter
#13
Okay tak!


Tror jeg gjorde noget forkert for jeg tog bare et målebånd og målte omkredsen på skudsen og det bliver jo noget med 15 cm i omkreds men med powerfilterne står der jo 45 mm osv?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
formula Skrev:Okay det forstår jeg det er lige meget om det på karbu eller studs.

Men det med det ikke giver nogen kraft eller hvad du skrev forstod jeg ikke?

Det drejer sig om, at du får den ideelle forbrænding - kaldet en støkiometrisk forbrænding . Det får man med et korrekt blandingsforhold mellem luft og benzin på 14,7 dele luft til 1 del benzin -kaldet Lamda1. For at et større filter skulle kunne gavne, må din motor være istand til, at modtage og forbruge en større mængde af denne idealblanding, end den kan nu, og karburatoren skal være i stand til, at "producere" blandingen. Da din lille motor i forvejen kun kan "tygge" 10 % mindre ad gangen, end en tilsvarende totakter, og da den kun forbrænder halvt så mange gange, som en totakter, vil det kræve flere omdrejninger, end den kan levere, med de kubik, den har. Karburatoren og luftfilteret på din, er dimensionerede, så de kan føde en 85 ccm.

Et større luftindtag, hjælper altså ikke noget på effekten, hvis motoren ikke kan forbrænde mere af idealblandingen. Men som sagt, prøv da en tur, uden filter 8)

Håber, at det hjalp lidt på forståelsen :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
Ja men hvad hjælper det at prøve en tur uden filter?
Svar
#16
formula Skrev:Ja men hvad hjælper det at prøve en tur uden filter?
Uden filter, er det største powerfilter, der findes :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
Hvordan det kører den da hurtiger uden??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
formula Skrev:Hvordan det kører den da hurtiger uden??
Næh, men det er jo det, vi har prøvet at sige flere gange nu :wink: Du vil sætte et powerfilter på, for at få mere effekt (acceleration og/eller topfart). Et Powerfilter yder mindre modstand mod lufttilstrømningen, fordi, det ikke filtrerer luften så grundigt (K&N undtaget) som dit standardfilter. Det giver altså mere luft til karburatoren. Hvis du piller filteret helt af, så er der jo endnu mere fri passage, og skulle derfor give endnu større effekt, end et Powerfilter - ikke? Det vil du så opdage, at det ikke gør, og du kan derfor spare pengene på et Powerfilter, som er lidt dårligere, end helt uden filter. Der er altså intet "Power-et-eller-andet" indbygget i et Powerfilter - det er bare et filter, der ikke hindrer så meget møg, i at komme ind i cylinderen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
Okay jeg forstår tak

men er det kun ved 4takt for der er da så mange andre der har powerfilter virker det heller ikke ved dem altså f.eks. 2takt?
Svar
#20
Det virker da lidt på en 2-takter, men mest på de højtydende 70cc, da de selvfølgelig kan indeholde mere luft, og da de trækker mange flere omdrejninger, og derfor mere luft.
Svar


Forum spring: