Svar: 342
Tråde: 8
Tilmeldt: Jan 2007
Kører du stadig med begrænset CDI boks? Eller er den blevet cuttet over?
Svar: 70
Tråde: 10
Tilmeldt: Jul 2008
Jeg kører stadig med begrænset CDI. Jeg har ikke haft Zippen oppe, hvor det er den, som sætter en stopper for topfarten.
Efter den har været til service, er det som om den lyder lidt mere anstrengt ved topfart.
Med venlig hilsen
Tim
Svar: 341
Tråde: 14
Tilmeldt: Feb 2005
32 km/l er altså for lidt - min 45 km Zip kører mellem 52 og 55 km/l.
Kørselmønstret er landevejskøresel og ca. 50 - 55 km/hr.
Der er forskellige ting der påvirker økonomien:
- Dysens størrelse. I min verden bruger jeg så lille dyse som muligt, uden at det ødelægger optrækket helt og den skal kunne tage gassen. I det sidste år har jeg konstant kørt med dyse størrelse 78.
- Rullevægt. Tungere ruller giver lavere motoromdrejninger under acceleration, svarende til at man i bilen skifter til højere gear tidligt. Det giver noget mindre acceleration, men god økonomi.
- Ordentligt lufttryk i dækkene. Her kører jeg med noget højere tryk end anbefalet, men det bliver et kompromis mellem komfort og sikkerhed, for den bliver hård at køre på og står ikke helt så godt fast med forhøjet tryk.
- Ordentlig og ikke for tyk motorolie. Jeg bruger Castrols 0W30 olie, selv om den er meget tyndere end anbefalet olie. Det har dog ikke forhindret scooteren i at køre over 55.000 km indtil nu.
På et tidpunkt kunne jeg ikke skaffe den olie og brugte 0W40 (eller var det 5W30?)fra THansen og straks faldt økonomien ca. 5 km/l.
- Bremserne må overhovedet ikke slæbe på. Hjulene skal kunne snurre frit. Min forbremse slæbte lidt i en vintertid, og straks fald økonomien mærkbart - igen 2-5 km/l.
- Kørestil. Brug bremserne så lidt som muligt. Forudse rødt lys og lad scooteren motorbremse hvis muligt. Ved opstart er der heller ingen grund til at vride gashåndtaget i bund.
--
Hilsen Ole
Svar: 19
Tråde: 3
Tilmeldt: Jun 2008
Ak ja, så føler jeg mig lidt snydt igen. Min benzinøkonomi er bestemt ikke imponerende når jeg læser tallene fra denne tråd. Jeg kører 23! km/L, men min forhandler påstår hårdnakket at det er normalt, faktisk næsten det dobbelte af en to-takter. Er det mon fordi der er noget galt med min, eller er det fordi jeg kører på den eneste 30-scooter i Danmark der ikke er pillet ved?
/Brian
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
BJ
Min agility havde en forbrug på Ca 25km/l før jeg fik pillet skiven. Da skiven blev pillet var den oppe på omkring de 46km/l. Har så sat en lidt større dyse i nu så den er ca på 42km/l nu her og en topfart på 55km/t (GPS)
Prøvede at holde den på de 30 på 2 tankfulde, og der var forbruget ca 55km/l !
Så ja, det har nok noget at gøre med at din scooter er begrænset.
Svar: 70
Tråde: 10
Tilmeldt: Jul 2008
Der er vist ikke andet for, end at jeg bliver nød til at få fjernet begrænsningen i CDI´en.
Jeg har fået et godt tip om at det burde hjælpe lidt på træk og økonomien også.
Så vil jeg følge Ole´s råd om lidt højere dæktryk og en tyndere olie.
Jeg kører i forvejen roligt, så der er ikke noget at hente på den konto.
Med venlig hilsen
Tim
Svar: 1.170
Tråde: 34
Tilmeldt: May 2007
Du kunne også sætte nye ruller i, nogle der passer bedre til din kørestil.?
Måske vil det hjælpe på økonomien.
Skrevet af mig.
"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar: 70
Tråde: 10
Tilmeldt: Jul 2008
Jeg har faktisk overvejet lidt tungere ruller. Jeg er overbevist om at den sagtens kan klare 1-2 gram højere rullevægt.
Nu skal den snart til 1000 km eftersyn, så vil jeg lige se hvordan den kører derefter.
Jeg holder på en ændring af gangen, så kan jeg bedre se om det hjælper.
Jeg har faktisk i dag fundet en rigtig dejlig side mere ved Zip´en. Speedometeret viser ikke meget forkert.
Ved 40 på speedo, kørte jeg 39 ifølge GPS. Ved 50 speedo, viste GPS 48-49 og ved 60 viste GPS 58 km./t. (Det var i medvind)
Det er jeg ganske godt tilfreds med. Jeg smilte stadig, da jeg stod af Zip´en i Guldborg
Med venlig hilsen
Tim
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
Timras
Efter hvad jeg har hørt herinde, gir det ikke rigtigt noget at skifte til en Ubegrænset CDI, med mindre du har sat større Cylle på. Hvis motoren i forvejen ikke kan nå max omdrejninger nu, vil det ikke give noget at fjerne omdrejnings begrænsningen da motoren ikke kan komme derop.
Hvis du kan mærke på scooteren når du kører at motoren begrænses (Den hakker lidt ved fuld gas, lyder som om den får falsk luft etc, eller på anden måde virker som om motoren bliver holdt tilbage) ville det sikkert give lidt, men ikke meget.
Det vil også virke modsat på økonomien. Motoren kommer til at tage flere omdrejninger= brug for mere benzin=højere benzin forbrug. Tror ikke at CDI har noget som helst at gøre med træk tbh.
mvh Havoc
Svar: 70
Tråde: 10
Tilmeldt: Jul 2008
Havoc Skrev:Timras
Efter hvad jeg har hørt herinde, gir det ikke rigtigt noget at skifte til en Ubegrænset CDI, med mindre du har sat større Cylle på. Hvis motoren i forvejen ikke kan nå max omdrejninger nu, vil det ikke give noget at fjerne omdrejnings begrænsningen da motoren ikke kan komme derop.
Hvis du kan mærke på scooteren når du kører at motoren begrænses (Den hakker lidt ved fuld gas, lyder som om den får falsk luft etc, eller på anden måde virker som om motoren bliver holdt tilbage) ville det sikkert give lidt, men ikke meget.
Det vil også virke modsat på økonomien. Motoren kommer til at tage flere omdrejninger= brug for mere benzin=højere benzin forbrug. Tror ikke at CDI har noget som helst at gøre med træk tbh.
mvh Havoc
Jeg regnede heller ikke med at ubegrænset CDI ville hjælpe på andet end topfarten, og det endda kun hvis man oplever den "slår fra".
Jeg fik dog fortalt, af en fagmand på området, at hvis CDI´en blev gjort ubegrænset, ville det give bedre træk, og muligvis bedre økonomi.
Jeg er ikke sikker på hvorfor. Hvis det virker, gør det mig dog bestemt ikke noget.
Med venlig hilsen
Tim
Svar: 70
Tråde: 10
Tilmeldt: Jul 2008
Nu hvor Zip´en har kørt lidt over 1300 km., er det på tide med en lille opdatering. Den var til service ved 900 km.. Godt nok 100 km. før foreskrevet, men det passede bedst den dag.
Der er ikke meget nyt under solen; økonomien er stadig elendig, omkring 30-32 km./ l.
Hastigheden jeg kører med spiller tilsyneladende ikke den store rolle.
Jeg har nu prøvet at tale med dem hos forhandleren, begge gange den har været til service. De mener at det er normalt for denne maskine.
Jeg har ikke fjernet begrænsningen i CDI alligevel, nu hvor planen er at den skal sælges til foråret, ønsker jeg ikke de store indgreb.
Jeg gider ikke rigtig gøre mere ved det, jeg satser på mc-kort til foråret og en mc-scooter.
For lige at fremhæve det positive, den starter fint hver morgen, også i 5 gr. frost. Og selv om det er billige kineserdæk, den er monteret med, kunne det faktisk lade sig gøre at køre 10 km. i sne/ is.
Der havde været en lokal snebyge, så jeg blev overrasket af føret. Jeg havde nemlig ikke regnet med at køre i sne/ is, med de dæk.
Med venlig hilsen
Tim
Svar: 136
Tråde: 1
Tilmeldt: Aug 2007
Havoc Skrev:Timras
Efter hvad jeg har hørt herinde, gir det ikke rigtigt noget at skifte til en Ubegrænset CDI, med mindre du har sat større Cylle på. Hvis motoren i forvejen ikke kan nå max omdrejninger nu, vil det ikke give noget at fjerne omdrejnings begrænsningen da motoren ikke kan komme derop.
Hvis du kan mærke på scooteren når du kører at motoren begrænses (Den hakker lidt ved fuld gas, lyder som om den får falsk luft etc, eller på anden måde virker som om motoren bliver holdt tilbage) ville det sikkert give lidt, men ikke meget.
Det vil også virke modsat på økonomien. Motoren kommer til at tage flere omdrejninger= brug for mere benzin=højere benzin forbrug. Tror ikke at CDI har noget som helst at gøre med træk tbh.
mvh Havoc
Tro er noget man dyrker i kirken.
Motoren kan sagtens tage omdrejninger hvis karburatorens dysning og variatorens afstemning passer til det.
Trækket bliver også bedre hvis man afdrosler den da den nu giver fuld gnist og derfor antænder korrekt.
Et privat eksempel mht. økonomien, da jeg ikke har fået feedback andre steder fra endnu. Min har fået cylinderkit og blev tunet, den gik 60 og intet andet. Og den kørte omkring 23-24 km/l.
Jeg får fjernet CDI begrænsningen, og nu spinder den bare derudaf, kører 30 km/l og op mod 20 km/t mere.
MHT dækkene, så kan jeg efter at have skiftet dæk fortælle dig at det ikke er billige Kinadæk.
Det er faktik nogle af de gode rent køreegenskabsmæssigt. De har et rigtigt godt bid i vejen.
|