I nedenstående medtager jeg kun selve motoren, ikke kaburator, kobling, vario o.s.v.
Som udgangspunkt er der 2 vigtige, men nemme ting.
1. Olie
2. Ventiler
Olie
Olien i en 4T er vigtigt. Motoren indeholder mange bevægelige dele der alle bliver smurt af samme olien. Er disse dele velsmurt kan den næsten køre til "verdens ende".
A. Køb ikke for billig olie. Semisyntisk til ikke afdroslede og fuldsyntestisk til afdroslede og tunede motorer.
B. Er motoren kold, så skal du ikke "fyre den af". Start din motor og lad den stå i tomgang, tag handsker og hjem på, så er der gået ca. 30 sek. derefter kører du den første kilometer med ikke mere end 80%. Derefter kan dreje rullen. Dette er en simpel vanesag og jeg har altid gjort det.
C. Skift olien som anbefalet. Kører du kun korte ture, 1-5 km så kan det være en god ide at skifte lidt oftere. Korte ture øger risikoen for kondensvand i olien. Køre du til gengæld lange ture, 20-30 km, kan du godt køre lidt længere end anbefalet.
D. Gør det til en vane at checke oliestanden, f.eks hver 2. gang du tanker. Der er som regel en serviet på tankstationen og det tager ikke over 30 sekunder at udføre dette vigtige check.
Ventiler
A. Sæt dig ind i hvordan de virker. Når du ved det, så har du fået forståelsen af hvordan hjertet på din 4T fungerer.
B. Kontrollér dem som forskrevet og evt. juster. Når du først har gjort det 3-4 gange, så kan du det i søvne. Når din motor har gået nogle tusinde kilometer (5000-10000 km), så skulle behovet for justering være minimalt. Kontrol er dog ikke af vejen.
C. Lyt til din motor. Der må gerne være en svag tikken fra ventilerne, men begynder det at lyde som klikken og rasleri er det helt galt.
D. Start motoren med kickstarteren en gang i mellem, så får du en fornemmelse af kompressionen i motoren. Lidt kompression kan være tegn på f.eks koks i udstødningsventilen, dette er dog yderste sjældent nu om dage, da olie kvaliteten er voldsom bedre end for 25 år siden. Det er dog en god ting at have fornemmelsen af kompressionen.
Diverse
Forkæl din motor en gang i mellem, giv den et nyt tændrør i gave (ca. 40kr).
Check tændrørskabel og udskift hvis den er gammel og mør.
Kaburatorsprit et par gange om året. Så forhindrer du kondensvand i benzintanken.
Check og evt. udskift diverse slanger.
Hvis du er god ved din 4-takter, så er den også god ved dig i mange år og motoren kører sikkert stadig den den dag, hvor stellet er rustet op.
Og forresten............... rustbeskyt din moped allerede første dag du køber din spritnye 2-hjuler og giv gerne slanger og udsatte ledninger noget beskyttelse også, det kan f.eks. være siliconespray.
Må du og din 4-takter leve længe.
Som udgangspunkt er der 2 vigtige, men nemme ting.
1. Olie
2. Ventiler
Olie
Olien i en 4T er vigtigt. Motoren indeholder mange bevægelige dele der alle bliver smurt af samme olien. Er disse dele velsmurt kan den næsten køre til "verdens ende".
A. Køb ikke for billig olie. Semisyntisk til ikke afdroslede og fuldsyntestisk til afdroslede og tunede motorer.
B. Er motoren kold, så skal du ikke "fyre den af". Start din motor og lad den stå i tomgang, tag handsker og hjem på, så er der gået ca. 30 sek. derefter kører du den første kilometer med ikke mere end 80%. Derefter kan dreje rullen. Dette er en simpel vanesag og jeg har altid gjort det.
C. Skift olien som anbefalet. Kører du kun korte ture, 1-5 km så kan det være en god ide at skifte lidt oftere. Korte ture øger risikoen for kondensvand i olien. Køre du til gengæld lange ture, 20-30 km, kan du godt køre lidt længere end anbefalet.
D. Gør det til en vane at checke oliestanden, f.eks hver 2. gang du tanker. Der er som regel en serviet på tankstationen og det tager ikke over 30 sekunder at udføre dette vigtige check.
Ventiler
A. Sæt dig ind i hvordan de virker. Når du ved det, så har du fået forståelsen af hvordan hjertet på din 4T fungerer.
B. Kontrollér dem som forskrevet og evt. juster. Når du først har gjort det 3-4 gange, så kan du det i søvne. Når din motor har gået nogle tusinde kilometer (5000-10000 km), så skulle behovet for justering være minimalt. Kontrol er dog ikke af vejen.
C. Lyt til din motor. Der må gerne være en svag tikken fra ventilerne, men begynder det at lyde som klikken og rasleri er det helt galt.
D. Start motoren med kickstarteren en gang i mellem, så får du en fornemmelse af kompressionen i motoren. Lidt kompression kan være tegn på f.eks koks i udstødningsventilen, dette er dog yderste sjældent nu om dage, da olie kvaliteten er voldsom bedre end for 25 år siden. Det er dog en god ting at have fornemmelsen af kompressionen.
Diverse
Forkæl din motor en gang i mellem, giv den et nyt tændrør i gave (ca. 40kr).
Check tændrørskabel og udskift hvis den er gammel og mør.
Kaburatorsprit et par gange om året. Så forhindrer du kondensvand i benzintanken.
Check og evt. udskift diverse slanger.
Hvis du er god ved din 4-takter, så er den også god ved dig i mange år og motoren kører sikkert stadig den den dag, hvor stellet er rustet op.
Og forresten............... rustbeskyt din moped allerede første dag du køber din spritnye 2-hjuler og giv gerne slanger og udsatte ledninger noget beskyttelse også, det kan f.eks. være siliconespray.
Må du og din 4-takter leve længe.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.
Med venlig hilsen
Gert
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.
Med venlig hilsen
Gert