Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan får du din 4-takter til at holde længe.
#1
I nedenstående medtager jeg kun selve motoren, ikke kaburator, kobling, vario o.s.v.

Som udgangspunkt er der 2 vigtige, men nemme ting.

1. Olie
2. Ventiler


Olie

Olien i en 4T er vigtigt. Motoren indeholder mange bevægelige dele der alle bliver smurt af samme olien. Er disse dele velsmurt kan den næsten køre til "verdens ende".

A. Køb ikke for billig olie. Semisyntisk til ikke afdroslede og fuldsyntestisk til afdroslede og tunede motorer.
B. Er motoren kold, så skal du ikke "fyre den af". Start din motor og lad den stå i tomgang, tag handsker og hjem på, så er der gået ca. 30 sek. derefter kører du den første kilometer med ikke mere end 80%. Derefter kan dreje rullen. Dette er en simpel vanesag og jeg har altid gjort det.
C. Skift olien som anbefalet. Kører du kun korte ture, 1-5 km så kan det være en god ide at skifte lidt oftere. Korte ture øger risikoen for kondensvand i olien. Køre du til gengæld lange ture, 20-30 km, kan du godt køre lidt længere end anbefalet.
D. Gør det til en vane at checke oliestanden, f.eks hver 2. gang du tanker. Der er som regel en serviet på tankstationen og det tager ikke over 30 sekunder at udføre dette vigtige check.


Ventiler

A. Sæt dig ind i hvordan de virker. Når du ved det, så har du fået forståelsen af hvordan hjertet på din 4T fungerer.
B. Kontrollér dem som forskrevet og evt. juster. Når du først har gjort det 3-4 gange, så kan du det i søvne. Når din motor har gået nogle tusinde kilometer (5000-10000 km), så skulle behovet for justering være minimalt. Kontrol er dog ikke af vejen.
C. Lyt til din motor. Der må gerne være en svag tikken fra ventilerne, men begynder det at lyde som klikken og rasleri er det helt galt.
D. Start motoren med kickstarteren en gang i mellem, så får du en fornemmelse af kompressionen i motoren. Lidt kompression kan være tegn på f.eks koks i udstødningsventilen, dette er dog yderste sjældent nu om dage, da olie kvaliteten er voldsom bedre end for 25 år siden. Det er dog en god ting at have fornemmelsen af kompressionen.


Diverse

Forkæl din motor en gang i mellem, giv den et nyt tændrør i gave (ca. 40kr).
Check tændrørskabel og udskift hvis den er gammel og mør.
Kaburatorsprit et par gange om året. Så forhindrer du kondensvand i benzintanken.
Check og evt. udskift diverse slanger.


Hvis du er god ved din 4-takter, så er den også god ved dig i mange år og motoren kører sikkert stadig den den dag, hvor stellet er rustet op.

Og forresten............... rustbeskyt din moped allerede første dag du køber din spritnye 2-hjuler og giv gerne slanger og udsatte ledninger noget beskyttelse også, det kan f.eks. være siliconespray.

Må du og din 4-takter leve længe.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Rigtig godt forkalret, men der er ikke mange der må dette ifølge forhandleren, altså stille ventiler og skifte olie, da han så mener at garantien er væk.
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
#3
Burde dette indlæg ikke være en "sticky" Smil
Svar
#4
99amartin Skrev:Rigtig godt forkalret, men der er ikke mange der må dette ifølge forhandleren, altså stille ventiler og skifte olie, da han så mener at garantien er væk.

Er dette ikke normalt de 2 første check?
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#5
h_haugbolle Skrev:Burde dette indlæg ikke være en "sticky" Smil


Hermed gjort til et opslag. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
gvviking Skrev:Er dette ikke normalt de 2 første check?
Det, der kan blive tale om er, at fordi forhandlerne ikke tjener det store på knallerter, så skal det hentes hjem på service og reparationer, og derfor bruger nogle alle mulige krumspring, for at overbevise kunderne om, at såfremt de ikke overlader og overholder alle serviceeftersyn - typisk for hver 2.000 km - til deres værksted, så bortfalder garantien. En garanti, der i realiteten sjældent er givet på knallerter. Skulle man være i den usædvanlige situation, at man har et stykke papir med ordet garanti fra forhandleren, der omhandler tvungne serviceeftersyn, som en betingelse, så kan forhandleren insistere på, at de disse serviceeftersyn foretages på et af ham anvist værksted, men så skal disse tjek også være gratis :wink:

Det, forhandlerne bilder folk ind, er en garanti, er så at sige altid reklamationsretten, som ikke er en garanti, og heller ikke noget forhandleren giver. Det er en almen gældende ret, forbrugere iflg. lovgivningen har ved alle forbrugerkøb.

I forbindelse med en reklamationssag, er det vigtigt, at man kan dokumentere, at alle anbefalede serviceeftersyn er blevet foretaget, så en reklamation ikke kan afvises med begrundelsen manglende vedligeholdelse. Men hvem, der foretager servicen, eller hvor denne service bliver foretaget, har forhandleren ingen indflydelse på; det er alene kundens valg. Et forsøg på, at overbevise kunden om andet, er i direkte strid med lovgivningen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Tak for svaret, da jeg købte min Aprilia var servicen includeret i prisen. Så nu ved jeg hvorfor.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#8
kragen Skrev:I forbindelse med en reklamationssag, er det vigtigt, at man kan dokumentere, at alle anbefalede serviceeftersyn er blevet foretaget, så en reklamation ikke kan afvises med begrundelsen manglende vedligeholdelse. Men hvem, der foretager servicen, eller hvor denne service bliver foretaget, har forhandleren ingen indflydelse på; det er alene kundens valg. Et forsøg på, at overbevise kunden om andet, er i direkte strid med lovgivningen.

Jeg er et sidespørgsmål kragen.

Jeg ved at forhandler ikke kan kræve at servicen skal foretages hos forhandler selv (ej garanti) for at opretholde reklamationsretten. Men skal det være udført af et autoriseret værksted?
Jeg tænker, kunne jeg godt betale dig 1000kr,- og få en kvittering på at du har lavet service på min scooter, så reklamationsretten stadig ikke bortfalder?

I så fald, kan man lave egen service og stadig have reklamationsretten på sin side? (Foruden at forhandler naturligvis godkender dette).
Svar
#9
Vil det sige at hvis jeg kan bevise at jeg selv har udført servicen som beskrevet, så kan han ikke "brokke" sig?
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
gvviking Skrev:Vil det sige at hvis jeg kan bevise at jeg selv har udført servicen som beskrevet, så kan ikke "brokke" sig?

Ja, det er faktisk også dét jeg spørger kragen om. Jeg brugte bare 5-6 ekstra linier på det Griner

Må lære at fatte mig i korthed Grin
Svar
#11
SLK Skrev:Ja, det er faktisk også dét jeg spørger kragen om. Jeg brugte bare 5-6 ekstra linier på det Griner

Må lære at fatte mig i korthed Grin

Og jeg sad og skrev det samme som dig, samtidigt Smil
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#12
"A. Køb ikke for billig olie. Semisyntisk til ikke afdroslede og fuldsyntestisk til afdroslede og tunede motorer."
Ikke fordi, jeg vil starte en oliediskussion op igen, men da det udmærkede indlæg nu velfortjent gøres til en "sticky", vil jeg da lige gøre opmærksom på, at denne tommelfingerregel er en sejlivet en, der i vores tilfælde ikke har megen realitet bag sig. Semisyntetisk og fuldsyntestisk er i så at sige alle tilfælde en "lovlig" produktvildledning, da de fuldsyntetiske olier også er semisyntetiske, idet de begge er petroleumsbaserede, som den mineralske olie. At man heller ikke må blande semi- og fuldsyntetiske olier, er således også en skrøne, da den fuldsyntesiske olie i forvejen er et blandingsprodukt. Forskellen i motorolier, skal derfor snarere findes i bearbejdningen af olien og i additiverne - ikke om der er skrevet semi- eller fuld på dunken. På de firtaktere - hovedsagligt GY6-motorer - vi kører med, det være sig 50 eller 85 ccm, er der absolut ingen grund til at gå efter fancy dyre fuldsyntetiske olier. En gedigen semisyntestisk olie fra et anerkendt firma, og med de rigtige SAE-tal, er fuldt ud tilstrækkelig, og man vinder intet ved at bruge formuer på dyrere olier.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: