Søg Garagen Hej Gæst! Register

70 cc og 85 cc
#1
Hey igen Smil

Jeg overvejer at montere en ny cylinder. Jeg er egentlig ikke særlig obs på kvaliteten, for jeg regner ikke med at skulle udnytte kræfterne fuldt ud. Så vil gerne have det så billigt som muligt.

Indtil nu har jeg været sikker på at købe en 70 cc og bare bruge mit orginale topstykke (for at spare de penge). Men nu så jeg så, at man kan få en 85 cc til samme pris som 70 cc'en, og det kunne jo være endnu bedre med en 85 cc.

Spørgsmålet er så, kan man bruge det orginalet topstykke sammen med 85 cc'en eller bliver man nødt til at invistere i et topstykke dertil?

Dernæst et mekaniker spørgsmål: Jeg er klar over at det er betydeligt sværer at skiftet cylinder på 4-takter, og jeg frygter lidt for at kunne gøre noget forkert. Jeg tænker her især på kæden der trækker knastakslen. Der står ikke nogle steder hvordan man håndterer den. Men det er måske ikke så kompliceret?
På forhånd tak Smil

Edit: Det skal lige siges at jeg ejer en sprint :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Modsat 70'er cylinderen, kan 85'er cylinderen ikke køre med dit gamle topstykke. Derfor sælges 85'ere normalt som kit med nyt topstykke. Vedr. monteringen, så må du vente med svar, indtil vores guruer fortæller dig, at det kan gøres uden problemer på et 15 min. :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Mange tak. Det måtte være for godt til at være sandt Smil

Okay, det lyder rigtig lækkert. Glæder jeg mig til at høre om Grin Nu er der lidt mere ro i sjælen Smil
Svar
#4
Knastkæden håndteres lettest ved at binde en snor på, så den ikke ryger ned i motoren.
Den skal nemmelig bare blive sidene mens du trækker cylinder og topstykket ned over.

Når det så skal monteres igen, trækker du kæden op i gemmen knastkædehuset på cylinderen.

Her er et billed, fra da jeg skiftet, min cylinder:
http://www.billig-scooter.dk/garage.php?...ge_id=1050

Når den skal monteres på knartakslen igen, skal du søgere for at svinghjulet står ved ''T'' mærket.
Når du har sikret dig det, skal du monter knastakslen sådan at de 2 mindste huller i akslen går plant med topstykket, og den store hul er i top.

Til sidst tjekker du lige en gang til om det står som det skal, gør den det, kan du fortsætte med at samle, den. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
Hej
Jeg har set denne 72 cylinder til kun 649 kr, tror ikke den kan fås billigere.

www.kgi.dk/catalog-4525.php

Ved ikke hvad de taget i porto.

Fortvivletcooter:
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tusind tak Big7000, nu kan jeg gå igang med opgraderingen af Giantco'en. Tænkte på, ville det være smart at dræne motoren for olie inden jeg begynder på cylinder skift?

Tak Flemmingo, men jeg har fundet en her på scooter-dele som er på tilbud Smil
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=11...3&mId=1950
Svar
#7
Smapter Skrev:Tænkte på, ville det være smart at dræne motoren for olie inden jeg begynder på cylinder skift?

Jeg ville gøre det modsatte, dræne efter og hælde nyt på.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#8
Jeg rørte ikke ved olien, da jeg skiftet.
Efter at jeg havde kørt 500km med den nye cylinder, skiftet jeg olie. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#9
Okay tak, det lyder bare rigtig godt Smil

Nu når vi er inde på olie, fortrækker i så en lidt tykkere olie til en større cylinder?
Kunne forestille mig man måske burde lade være med at købe de billige olier, hvis man tænker på motorlevetid. Har indtil nu altid kørt på olie der koster 60 kr. literen (og ja, jeg snakker om motorolie og ikke 2-takts olie hehe) Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Smapter Skrev:Okay tak, det lyder bare rigtig godt Smil

Nu når vi er inde på olie, fortrækker i så en lidt tykkere olie til en større cylinder?
Kunne forestille mig man måske burde lade være med at købe de billige olier, hvis man tænker på motorlevetid. Har indtil nu altid kørt på olie der koster 60 kr. literen (og ja, jeg snakker om motorolie og ikke 2-takts olie hehe) Smil

Olien er det eneste jeg ikke vil spare på ved en 4T. Det er den samme olie som smører alle delene i motoren.

Min tommelfingerregel er: Semisyntetisk til droslede motorer og fuldsyntetisk til afdroslede og tunede motorer. Nogen vil måske sige det er "overkill", men olien i 4T'eren er blodet i kroppen, hvis det bliver dårligt, så er det alle delene som får det dårlige blod.

Hvis du søger på nettet kan du godt være heldig at finde 4L fuldsyntetisk til en meget fornuftig pris. 4 liter rækker til lang tid, gå evt sammen med en kammerat om indkøb.

En 10-40 olie er OK til Danske tilstande, det er det samme som de store MC'er kører på.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#11
Smapter Skrev:Okay tak, det lyder bare rigtig godt Smil

Nu når vi er inde på olie, fortrækker i så en lidt tykkere olie til en større cylinder?
Kunne forestille mig man måske burde lade være med at købe de billige olier, hvis man tænker på motorlevetid. Har indtil nu altid kørt på olie der koster 60 kr. literen (og ja, jeg snakker om motorolie og ikke 2-takts olie hehe) Smil

Jeg har med mit cylinder kit kørt både med 15w-40 til 30 kr/l, og 0w-40 til 150/l. Den eneste mærkbar forskel er at den køre bedre når den er kold, og at den køre et par km længere på liter benzin.

Jeg ved ikke om den holder længere af at køre med den dyre, og tynder olie, men Olepagh her fra siden har stort set altid kørt med tynd olie på sin zip 4-takt, og han har ikke har nogle motor problemer, og han har vist nok kørt over 47000 Km.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#12
Okay tak Grin Min scooter trænger alligevel til noget nyt "blod", så bare for at være god ved den må den få en gang dyr olie denne gang.

Angående det med at 4-takts olie holder lang tid, så tror jeg at jeg har et problem. Den bruger/brænder/taber virkelig meget olie i forhold til hvad den burde. Det er lidt mystisk, for har aldrig haft cylinderen af, så vil ikke tro det er pakningerne. Bruger nogle gange en liter om måneden :P

Kan ske det svinder ved cylinderskift.
Svar


Forum spring: