Søg Garagen Hej Gæst! Register

Erfaringer med Kymco Super 8 125 søges
#1
Hej alle

Jeg står og skal til at erhverve en ny 2-hjuler.

Ved den lokale Scooterpusher har jeg set Kymco Super 8 125. Den er jo meget prisbillig. Det frembringer så spørgsmålet, er den for billig?

Jeg har søgt info på nettet og ser at den får meget ros, men er der nogen her som har personlige erfaringer med den? Evt. pluser og minusser.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
gvviking Skrev:Hej alle

Jeg står og skal til at erhverve en ny 2-hjuler.

Ved den lokale Scooterpusher har jeg set Kymco Super 8 125. Den er jo meget prisbillig. Det frembringer så spørgsmålet, er den for billig?

Jeg har søgt info på nettet og ser at den får meget ros, men er der nogen her som har personlige erfaringer med den? Evt. pluser og minusser.


Den har jeg også kig på, jeg har set den i sort på en hjemmeside for en butik i dk, desværre kan jeg ikke finde butikken igen.
Nu ska jeg jo først have kørekortet og hvornår det bliver, ja
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#3
Har en Kymco Super 8, som scooter 30 (ikke tunet). Mit indtryk er, at bagbremsen ikke virker godt. Ved 30 km/t, er bremselængden ca. 10-15 meter, når bremsen presses helt i bund (kun bagbremse). En scooter, med skivebremse for og bag, kan nemt komme ned på 7 meter, som bremselængde, ved 30 km/t, og kun aktivering af den ene bremse. Selvom bagbremsen ikke er så kritisk som forbremsen - hvorfor så ikke overveje en scooter, med gode skivebremsere, på både forhjul og baghjul?

Bremsen på forhjulet, er dog ok, og bremser godt nok. Eneste tilfælde, hvor der har været problem, er hvor den har gledet lidt på vejen, fordi den var fedtet.
Svar
#4
Syns nu snidt at man kan blokere baghjulet på en Super8. Der er sikkert kommet lidt fugt ind til bremsebakkerne/tromlen (svært at undgå), og så bremser den self. ikke så godt før fugten er "brændt væk". En anden ting er, at lade være med at fedtbremse med bagbremsen det gør bremsebelægningen glasagtig, og så bliver bremseydelsen også dårlig, til lette opbremsninger er det bedre at bruge forbremsens skive, da den hutigere kan bremses ren igen hvis klodserne bliver hårde og glasagtige af fedtbremseret.
Svar
#5
Energy> Ikke fedt bremse med bagbremsen, mener du med det de mindre opbremsninger?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
SLK Skrev:Energy> Ikke fedt bremse med bagbremsen, mener du med det de mindre opbremsninger?

Jep.. :wink:

Ej at forglemme, så er det også ret vigtigt, at vænne sig til at bruge begge bremser når der skal bremses kraftigt - dvs. at man et brøkdel af et sekundt smækker bagbremsen før man tager forbremsen, på den måde "sætter scooteren sig" i affjedringen så begge hjul har maksimal vedhæfting når begge bremser er trukket kraftigt, ellers er der stor rissiko for at baghjulet skrider ud til siden - og så er styrtet meget tæt på.

Men det ved du vel i forvejen SLK, kva. dit mc-kørekort.. :wink:
Svar
#7
Tak for forklaringen. Jo det var blot det med "fedt bremse" jeg ikke havde hørt om før Smil
Bagbremsen har simpelthen ikke godt af de små opbremsninger? Eller kan det ikke betale sig i ydelse kontra tid/pris på nye bagbremse?
(Tromlebremse naturligvis).
Svar
#8
Det gælder vel også på en scooter?? Jeg har jo min Aprilia, med skive både for og bag. Så er det vel også en fordel, at bremse med begge skiver samtidlig, altså lige en lille smule før med bagbremsen, og derefter med begge to.
Svar
#9
Kalleuni Skrev:Det gælder vel også på en scooter?? Jeg har jo min Aprilia, med skive både for og bag. Så er det vel også en fordel, at bremse med begge skiver samtidlig, altså lige en lille smule før med bagbremsen, og derefter med begge to.

Ja, alle fuldtaffjedrede 2-hjulere (inkl. downhill mountainbikes.. Griner ) ja, lynhurtigt før forbremsen, så ryger bagenden nedaf så baghjulet trykker hårdere i asfalten, derfor har baghjulet mindre rissiko for at blokere når den fysiske vægt bliver overført til forhjulet under en evt. katastrofeopbremsning. Det er en rigtig god ide at øve teknikken på et afsides sted med god underlag, kan huske til mc-kort hvordan jeg kappede flere meter af min bremselængde efter jeg efter 4-5 forsøg havde fået styr på teknikken på en Kawasaki ER6.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
SLK Skrev:Tak for forklaringen. Jo det var blot det med "fedt bremse" jeg ikke havde hørt om før Smil
Bagbremsen har simpelthen ikke godt af de små opbremsninger? Eller kan det ikke betale sig i ydelse kontra tid/pris på nye bagbremse?
(Tromlebremse naturligvis).

Der er egentligt ingen bremsebelægninger, der har godt af at fedtbremse, men en skivebremse er meget nemmere at brænde ren igen med en længerevarende hård opbremsning end en tromle er, varmen og bremsestøvet fra bremserne har meget nemmere ved at forsvinde fra bremseskive og klodser end bremsebakker i en lukket bremsetromle har.
Sikkerhedsmæsssigt styrer man også bedre med forbremsen end med bagbremsen, du ved når man fx skal rulle langsomt op bag en bil fx., der slingrer man nemmere med bagbremse end med forfætteren. Det er self mest udpræget på en tung mc end på en 70kg knallert - men alligevel, det er jo samme køreteknik .
Svar
#11
Energy Skrev:Der er egentligt ingen bremsebelægninger, der har godt af at fedtbremse, men en skivebremse er meget nemmere at brænde ren igen med en længerevarende hård opbremsning end en tromle er, varmen og bremsestøvet fra bremserne har meget nemmere ved at forsvinde fra bremseskive og klodser end bremsebakker i en lukket bremsetromle har.
Sikkerhedsmæsssigt styrer man også bedre med forbremsen end med bagbremsen, du ved når man fx skal rulle langsomt op bag en bil fx., der slingrer man nemmere med bagbremse end med forfætteren. Det er self mest udpræget på en tung mc end på en 70kg knallert - men alligevel, det er jo samme køreteknik .

Jeg takker og bukker for forklaringen Grin
Svar
#12
Citat:Ja, alle fuldtaffjedrede 2-hjulere (inkl. downhill mountainbikes.. ) ja, lynhurtigt før forbremsen, så ryger bagenden nedaf så baghjulet trykker hårdere i asfalten, derfor har baghjulet mindre rissiko for at blokere når den fysiske vægt bliver overført til forhjulet under en evt. katastrofeopbremsning.

Det er korrekt, at forhjulet presses ned, når du aktiverer forhjulsbremsen. Men, at baghjulet presses ned, når baghjulsbremsen aktiveres, er helt nyt for mig. Hvis derimod, at du giver gas, så vil vægten lægges på baghjulet, og måske løfter forhjulet sig endog, og du kører på kun et hjul (baghjulet)!

Selvom du bremser, med baghjulet, lægges altså vægten over på forhjulet. Om du bremser, med forhjul, eller baghjul, er ligegyldigt. Bremsning, fører vægten til forhjul. Accelleration, fører vægten til baghjul.

Med hensyn til bremseteknikken, er den dog ikke tosset - for når du bremser med baghjulet, lægges vægten på forhjulet, og bremses først herefter på forhjulet, har du allerede god kontakt til vej, og risikoen for forhjulsudskridning er derfor mindre. Netop i starten, er stor vægt på baghjulet - den forsvinder først, efterhånden som vægten lægges over på forhjulet. Bremseteknikken er derfor korrekt, men begrundelsen er forkert. I starten, er lige vægt på forhjul og baghjul, og det er bedst at bremse med baghjulet først. Herefter, går vægten over på forhjulet, og bremsningen på baghjulet betyder langt mindre. Her skal bremses på forhjulet - måske kan bremsningen på baghjulet endog slippes.


Det er altid vigtigt, at slippe gassen, inden der bremses. På motorcykler, vil det normalt ske, da der udkobles. På scootere, er risiko for, at gashåndtaget ikke slippes - dette medfører at motoren yder kraft på baghjulet medens det bremses. Ved lavere hastighed (30 km/t), er det så godt som umuligt at opnå udskridning, uden motorkraft hjælper til. Bremses på baghjulet, vil dette også tage hastigheden lidt af baghjulet, hvis du ikke har fået sluppet gashåndtaget, og dermed reduceres risiko for udskridning.

Ved en motorcykel, vil det ikke betyde så meget at slippe baghjulsbremsen, når først trykket ligger på forhjulet, såfremt motoren er koblet helt ud. Det kan endog måske forhindre baghjulsudskridning, da vægten er på forhjulet, og baghjulet ikke har stor modstand til vej. Hvis derimod, at koblingen ikke kobler helt ud, så der stadigt er motorkraft på baghjul, så vil det være katastrofalt at lette bremsen.

Ved en scooter, hvor der ikke er koblingshåndtag, risikeres at gashåndtaget ikke et sluppet. Det er meget vigtigt, at få gasset ned, inden der bremses - ellers risikeres udskridning. Her, kan det også hjælpe, at bremse med baghjulet først, fordi det svarer til, at koble motoren ud (kraften tages af baghjulet, selvom bremsen og motoren virker samtidigt). Hvis der kun bremses på forhjulet, og gashåndtaget er trukket, vil det medføre udskridning på både forhjul og baghjul, og udskridning er meget svært at undgå. Det er værre, end hvis det er kun udskridning, på forhjul, eller på baghjul. Det rigtige er naturligvis at gasse ned først, for ellers slides på baghjulsbremsen, og der er risiko for, at den ikke bremser nok, til at kunne bringe motorkraften ned (kan afhænge af droslingen). Bagbremsen, er ikke egnet til at fungere som "kobling", for at bringe motorens hastighed ned, og det giver større risiko for udskridning, når baghjulsbremsen så lettes, fordi at hastigheden er gået ned, men at forbremsen stadigt holdes. Da vil straks opstå et spænd, og scooteren vælter nemt, dog måske ved lavere hastighed, hvis man har bremset med baghjulsbremsen (og forhjulsbremse) først og fået hastigheden lidt ned. Først, når at gassen er lettet, må man slippe baghjulsbremsen, og gassen skal helst være lettet, inden der bremses. Ellers, vil det gå ud over bremsningen, og i mange tilfælde øge risiko for udskridning, måske på begge hjul, og sikrer et godt styrt.

Min holdning er, at det er alt for kompliceret, og at alle motorcykler bør udstyres med ABS. Det er måske urealistisk for knallert 30, men så er realistisk, at de automatisk gasser ned, så snart der bremses, med enten for, eller bagbremse. Dette kan gøre deres bremsere omtrent så god som ABS.
Svar


Forum spring: