Svar: 234
Tråde: 23
Tilmeldt: Sep 2008
Mine erfaringer med katastrofe opbremsninger er at bagbremsen er næsten ligegyldig.
Det er forbremsen der "batter" noget. Lige før blokerings punktet på forbremsen er der ikke meget vægt på baghjulet, derfor ikke meget at gøre godt med på baghjulet, selvom jeg vejer over 100 kg.
Jeg har i min tid på knallerter, scootere og motorcykler haft måske ca. 10 alvorlige katastrofe opbremsninger og jeg har altid brugt: brems, styr og "find et sted at lande" 8) I disse situationer er det meget lidt bagbremsen bidrager med, derfor er jeg faktisk lidt kold overfor om det er tromle eller skive. Jeg har prøvet begge dele. Den store fordel ved skive er at den er "selvjusterende" og derfor nemmere at "bruger", da bremsetrykket og vandringen er det samme altid. Hvorimod tromlen skal justeres manuelt og vandringen langsom bliver større og større.
Jeg har et godt trick om hvordan du lærer dine bremser at kende, det kommer jeg med i et senere indlæg.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.
Med venlig hilsen
Gert
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Super 8 Skrev:Citat:Ja, alle fuldtaffjedrede 2-hjulere (inkl. downhill mountainbikes.. ) ja, lynhurtigt før forbremsen, så ryger bagenden nedaf så baghjulet trykker hårdere i asfalten, derfor har baghjulet mindre rissiko for at blokere når den fysiske vægt bliver overført til forhjulet under en evt. katastrofeopbremsning.
Det er korrekt, at forhjulet presses ned, når du aktiverer forhjulsbremsen. Men, at baghjulet presses ned, når baghjulsbremsen aktiveres, er helt nyt for mig. Hvis derimod, at du giver gas, så vil vægten lægges på baghjulet, og måske løfter forhjulet sig endog, og du kører på kun et hjul (baghjulet)!
Selvom du bremser, med baghjulet, lægges altså vægten over på forhjulet. Om du bremser, med forhjul, eller baghjul, er ligegyldigt. Bremsning, fører vægten til forhjul. Accelleration, fører vægten til baghjul.
Med hensyn til bremseteknikken, er den dog ikke tosset - for når du bremser med baghjulet, lægges vægten på forhjulet, og bremses først herefter på forhjulet, har du allerede god kontakt til vej, og risikoen for forhjulsudskridning er derfor mindre. Netop i starten, er stor vægt på baghjulet - den forsvinder først, efterhånden som vægten lægges over på forhjulet. Bremseteknikken er derfor korrekt, men begrundelsen er forkert. I starten, er lige vægt på forhjul og baghjul, og det er bedst at bremse med baghjulet først. Herefter, går vægten over på forhjulet, og bremsningen på baghjulet betyder langt mindre. Her skal bremses på forhjulet - måske kan bremsningen på baghjulet endog slippes.
Det er altid vigtigt, at slippe gassen, inden der bremses. På motorcykler, vil det normalt ske, da der udkobles. På scootere, er risiko for, at gashåndtaget ikke slippes - dette medfører at motoren yder kraft på baghjulet medens det bremses. Ved lavere hastighed (30 km/t), er det så godt som umuligt at opnå udskridning, uden motorkraft hjælper til. Bremses på baghjulet, vil dette også tage hastigheden lidt af baghjulet, hvis du ikke har fået sluppet gashåndtaget, og dermed reduceres risiko for udskridning.
Ved en motorcykel, vil det ikke betyde så meget at slippe baghjulsbremsen, når først trykket ligger på forhjulet, såfremt motoren er koblet helt ud. Det kan endog måske forhindre baghjulsudskridning, da vægten er på forhjulet, og baghjulet ikke har stor modstand til vej. Hvis derimod, at koblingen ikke kobler helt ud, så der stadigt er motorkraft på baghjul, så vil det være katastrofalt at lette bremsen.
Ved en scooter, hvor der ikke er koblingshåndtag, risikeres at gashåndtaget ikke et sluppet. Det er meget vigtigt, at få gasset ned, inden der bremses - ellers risikeres udskridning. Her, kan det også hjælpe, at bremse med baghjulet først, fordi det svarer til, at koble motoren ud (kraften tages af baghjulet, selvom bremsen og motoren virker samtidigt). Hvis der kun bremses på forhjulet, og gashåndtaget er trukket, vil det medføre udskridning på både forhjul og baghjul, og udskridning er meget svært at undgå. Det er værre, end hvis det er kun udskridning, på forhjul, eller på baghjul. Det rigtige er naturligvis at gasse ned først, for ellers slides på baghjulsbremsen, og der er risiko for, at den ikke bremser nok, til at kunne bringe motorkraften ned (kan afhænge af droslingen). Bagbremsen, er ikke egnet til at fungere som "kobling", for at bringe motorens hastighed ned, og det giver større risiko for udskridning, når baghjulsbremsen så lettes, fordi at hastigheden er gået ned, men at forbremsen stadigt holdes. Da vil straks opstå et spænd, og scooteren vælter nemt, dog måske ved lavere hastighed, hvis man har bremset med baghjulsbremsen (og forhjulsbremse) først og fået hastigheden lidt ned. Først, når at gassen er lettet, må man slippe baghjulsbremsen, og gassen skal helst være lettet, inden der bremses. Ellers, vil det gå ud over bremsningen, og i mange tilfælde øge risiko for udskridning, måske på begge hjul, og sikrer et godt styrt.
Min holdning er, at det er alt for kompliceret, og at alle motorcykler bør udstyres med ABS. Det er måske urealistisk for knallert 30, men så er realistisk, at de automatisk gasser ned, så snart der bremses, med enten for, eller bagbremse. Dette kan gøre deres bremsere omtrent så god som ABS.
Det kan du sikkert lommeanalysere og skrive flere hundrede meter om.. :P , men mon ikke de ved hvad de snakker om på et mc-kørekursus ?
Og nej, jeg er ikke nybagt motorcyklist, fik min første mc i 1980 så jeg ved godt at man eksempelvis skal tage gassen af når man skal ned i fart...lolda for hulen.. hock:
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
gvviking Skrev:Mine erfaringer med katastrofe opbremsninger er at bagbremsen er næsten ligegyldig.
Det er forbremsen der "batter" noget. Lige før blokerings punktet på forbremsen er der ikke meget vægt på baghjulet, derfor ikke meget at gøre godt med på baghjulet, selvom jeg vejer over 100 kg. Igen, fortæl det til en mc-instruktør. Så får du noget helt andet at vide. Netop fordi vægten som nævnt før flyttes til forhjulet er det især vigtigt at undgå at baghjulet hæver sig og skrider ud, og det undgår man hvis man aktiverer bagbremse FØR forbremse og holde jævnt tryk på, desuden kan bagremse også (med øvelse) bruges til at styre gennem et sving man har taget for hurtigt - selvom det måske lyder vanvittigt at bremse i sving, men sådan er det altså, bagbremse er en god ting - faktisk så god, at de kombineres med forbremsen på mange mc'er og scootere, bla. Honda's Dual Combined Brake System kombineret med ABS, og Peugeot Elystar's CBS (Combined braking system) : http://www.viamichelin.com/viamichelin/g...ooters.htm
Og lidt her :
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/d...elId=51713
Svar: 342
Tråde: 8
Tilmeldt: Jan 2007
Energy Skrev:Igen, fortæl det til en mc-instruktør. Så får du noget helt andet at vide.
Jeg er helt enig. lærte det samme da jeg tog MC pap i 2005. Tager du bagbremsen en brøkdel af et sekund før forbremsen, får du bagenden ned, hvilket er lig bedre bid i asfalten når du så tager forbremsen.
Prøv at træk/sid på din scooter/MC, og aktivér så bagbremsen. Bagenden sænker sig. Og tager du så forbremsen lige efter, og holder den inde, vil du opleve at maskinen blir nede, indtil du slipper én af bremserne. Gør så det i fart, og du vil opnå det samme. Slipper du så bagbremsen i fart, vil bagenden hæve sig, og overføre mere/unødig belastning på forhjulet. Altså kan det lade sig gøre, hvis du holder belastningen korrekt fordelt på hhv. for og bagbremse samtidig. Ved at bruge bagbremsen korrekt som påløbsbremse, vil du opnå at sænke bagenden under nedbremsning.
Tager du til gengæld forbremsen først, vil du derfor ikke opnå samme bremseeffekt, da bagenden så vil slippe lettere/tidligere.
Derfor er det vigtig at bruge begge bremser korrekt.
Svar: 23
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2008
Energy, jeg er heller ikke enig med dig, har lige gennemgået MC-kørekort, og havde i den forbindelse også MC-kørekursus hvor jeg fik samme forklaring som Super 8.
I mit hovede virker det også logisk at bremsning giver vægt på forhjulet og acceleration giver vægt på baghjulet. Bagbremsen kan jo heller ikke bremse nær så kraftigt som forhjulet fordi begge bremser læner vægten på forhjulet..
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Jeg må desværre give Lehmann og Energy ret Det modsatte kunne for en gang skyld have været sjovt. Bagbremsen en brøkdel før forbremsen. Det modvirker at "dykningen" bliver så udpræget, når man herefter tager forbremsen, med øget bremseeffekt til følge. Det gælder dog ikke for store gumpetunge Harleyer, hvor forbremsen er af mindre betydning, og næsten al nedbremsning foregår med bagbremsen - men det er altså undtagelsen, der bekræfter reglen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 234
Tråde: 23
Tilmeldt: Sep 2008
Jeps, det er teorien jeg kender den godt.
Skal lave en katastrofeopbremsning, så gælder det sgu om at fat i den bremse der betyder noget, det er forbremsen. Så venter jeg sgu ikke til baghjulet har bid.
På min daværende MC, Yamaha XS 850 var der skive bagpå. Den var så lille, at bremsning med den var stort set ligegyldigt.
På min nuværende scooter letter bagenden når jeg katastrofebremser, det er selvom jeg vejer over 100 kg. Til gengæld er den nem at dossere selv i panik. Kan bremse lige til blokeringspunktet.
På min hedengangne Honda CD50 Bremselængde ved 30 km/t 0 m. Den havde så lang vandring i forgaffel at den absorbere alt energien i forgaffelen. Heller ikke der var der grund til at bruge bagbremsen.
Desuden er bagbremsen langt den sværeste at dosere, mange styrt er p.gr.a. forkert brug af bagbremse.
Ja, man kan bruge bremserne i sving for at kompensere, men det er en fordel at vide om ens køretøj understyrer eller overstyrer ellers går det galt :woot:
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.
Med venlig hilsen
Gert
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
PartyPhreak Skrev:Energy, jeg er heller ikke enig med dig, har lige gennemgået MC-kørekort, og havde i den forbindelse også MC-kørekursus hvor jeg fik samme forklaring som Super 8.
I mit hovede virker det også logisk at bremsning giver vægt på forhjulet og acceleration giver vægt på baghjulet. Bagbremsen kan jo heller ikke bremse nær så kraftigt som forhjulet fordi begge bremser læner vægten på forhjulet..
Du glemmer bare, at bagenden får fat og bremser meget effektivt når man tager bagbremsen lige inden forbremsen som forklaret tages, hvis du kun tager forbremsen vil bagenden ikke blive trykket ned, og baghjulet skrider ud.
Men det er enkelt, prøv det næste gang du kører en halvtung mc, så mærkes det tydeligt at bagenden ryger ned når du tager bagbremsen, hvis ikke må du få min Nrg... :P
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
gvviking Skrev:Jeps, det er teorien jeg kender den godt.
Skal lave en katastrofeopbremsning, så gælder det sgu om at fat i den bremse der betyder noget, det er forbremsen. Så venter jeg sgu ikke til baghjulet har bid.
På min daværende MC, Yamaha XS 850 var der skive bagpå. Den var så lille, at bremsning med den var stort set ligegyldigt.
På min nuværende scooter letter bagenden når jeg katastrofebremser, det er selvom jeg vejer over 100 kg. Til gengæld er den nem at dossere selv i panik. Kan bremse lige til blokeringspunktet.
På min hedengangne Honda CD50 Bremselængde ved 30 km/t 0 m. Den havde så lang vandring i forgaffel at den absorbere alt energien i forgaffelen. Heller ikke der var der grund til at bruge bagbremsen.
Desuden er bagbremsen langt den sværeste at dosere, mange styrt er p.gr.a. forkert brug af bagbremse.
Ja, man kan bruge bremserne i sving for at kompensere, men det er en fordel at vide om ens køretøj understyrer eller overstyrer ellers går det galt :woot:
Jeg siger jo heller ikke at man ikke skal bruge forbremsen...er du vild manner !, det er en kombination, og ja, bagbremsen er ikke nem at dosere når der ikke er meget vægt på baghjulet (derfor den altid er mindre end forskiverne), så derfor skal det øves ind som en naturlig refleks.
Igen, hvorfor mon man laver kombibremser på mc'er ?
Svar: 23
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2008
Energy --> Selvom jeg umiddelbart ikke er enig, kan jeg godt se at der er flere der "holder med dig" og så har i jo nok ret Jeg har selv daffet rundt på en Suzuki SV650 i et års tid, og jeg ku godt mærke at det gik bedre hvis man tog bagbremsen først, men som jeg havde lært ved MC-køreteknik så mente jeg at vide at det var fordi forgaflen dykkede og "satte" sig hvorefter man kunne bremse optimalt med forbremsen...
Man lærer heldigvis hver dag.. :wink:
Svar: 1
Tråde: 0
Tilmeldt: Oct 2008
Hej alle, cykelløs her (har måtte oprette en ny profil da min gamle konto af en eller anden årsag ikke virker mere).
Var det ikke mening at man skulle udtale om en 125cc Kymko?
Svar: 23
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2008
ukendt Skrev:Hej alle, cykelløs her (har måtte oprette en ny profil da min gamle konto af en eller anden årsag ikke virker mere).
Var det ikke mening at man skulle udtale om en 125cc Kymko?
Undskyld mange gange, tilbage til topic..
Her er en test af scooteren:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/d...elId=49322
|