Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motorolie på 4-t hvilken?
#1
Hej.

Hvilken motorolie bruger i på jeres 4-t scootere? Mærke og viskositet? f.eks Shell helix 5w-40

Og hvad for viskositet anbefales fra fabrikken?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
thansens 5w40 motorolie. Fungerer ganske fint.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6893...1706613190


Har prøvet med Castrol og Shell Helix og kunne ikke mærke nogen forskel.

I starten anbefalede Lindberg 10w40 ligesom der står i bogen, men nu anbefaler de 5w40.

/Nighthawk
Svar
#3
Jeg spekulerer også lidt på, hvilken olie forhandleren har smidt i min maskine fra start.

Der er i hvert fald rigeligt af den. Jeg kan dårligt skrue målepinden ud, uden at det løber over. Fortvivlethock:

Kan det og/eller evt. en specielt tung (15W40?) olie bringe min benzinøkonomi fra de lovede ca. 50 helt ned på omkring 32 km/l?

Nu nærmer sig imidlertid første eftersyn ved 500 km, og så vil jeg spørge ad.
Det bliver dog først om en 3 uger grundet noget tjenstligt rejseri.
Svar
#4
15W/40 olie er det som man bruger på veteranbiler næsten.. Den som på billedet er tynd og tror den er god.. Også dyr.. noget med 160 kr/l
Svar
#5
Nej man kan ikke mærke forskel på hvad for en olie man køre på. På mine gamle biler har jeg nu altid købt hvad der var på tilbud.
20/40 mineralsk olie var hvad der var til rådighed da jeg var ung, og det gik fint, mange biler har kørt flere hundref tussen på det, uden problemer.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Citat:På mine gamle biler har jeg nu altid købt hvad der var på tilbud
Ja, men nu er du også LETSINDIG...
Svar
#7
Jeg kunne nu godt mærke forskel fra en 10W40 (mener jeg det var) til 0W30.
Der var faktisk stor forskel på motorgangen på min Listo.
Benzinforbruget faldt også en smule.
Svar
#8
Jeg er enig med Stig, kan mærke forskel på motoren alt efter viskositeten - altså W-nummeret. Jeg kan ikke mærke forskel fra det ene mærke til det andet.

Jeg har ligesom Stig prøvet 0w30, men jeg syntes nu alligevel olien var for tynd på min scooter - det var ligesom om man kunne høre noget rasle når motoren var kold. Jeg prøvede så med 5w30 - og eftf 5w40, og jeg har fundet mig tilpas med den.

Da der ikke er noget decideret oliefilter i en Listo, (kun et lille finderbøl-net der opfanger metalspåner), skifter jeg olie for hver 1500 km i stedet for hver 3000. Hvis olien bliver for gammel kan den begynde og skumme, og så nedsættes smøreevnen og friktionen stiger.

/Nighthawk
Svar
#9
Du kan nu roligt køre 3000 km på en syntetisk olie
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja, Stig og Nighthawk, i har ret. En så tynd olie 0W30W indgik ikke i mine overvejelser, som vinterolie i Siberien er den sikkert god.
Der er sket en stor udvikling inden for olier de sidste 30 år, og de maskiner vi køre med stiller ingen specielle krav.
En 10W 40W af mærke ?? er en super olie, som vil sikre motor maksimal levetid, Priser kan svinge meget, men Nighthawk har fundet et billigt tilbud.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
Jeg vil nu mene at 5w40 passer til Listoens lille motor med de små tolerancer. Jeg kan tydeligt mærke forskel på motorgangen en kold morgen på en 10w og en 5w - det er lige som om at den skal arbejde mere med en 10w, og den trækker ikke så godt. men om det er en 30-40-50 kan jeg ikke mærke forskel på. Så jeg holder mig til min 5W40 - fordelen ved den er at der er en udtrækkelig hældetud i selve flasken, som passer perfekt i Listoens lille påfyldningshul.

/Nighthawk
Svar
#12
Har en kinesermotor fine tolerancer? Det troede jeg nu ikke.. Men jeg vil også mene en 5W/40 er ideel allround i dk.
Svar


Forum spring: