Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal man vælge? Piaggio Fly 4 takt eller 2 takt??
#13
Tror 4-taktere har fået et dårligere omdømme end de fortjener, på grund af bl.a. baotian's motorer, der yder mindre end de burde :roll:
Skyteam's PBR/ST-50 yder f.eks. en del mere, og kan køre 70+ udelukkende med begrænsninger pillet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Echo Skrev:Tror 4-taktere har fået et dårligere omdømme end de fortjener, på grund af bl.a. baotian's motorer, der yder mindre end de burde :roll:
Skyteam's PBR/ST-50 yder f.eks. en del mere, og kan køre 70+ udelukkende med begrænsninger pillet.

Hvis de ikke var gode nok GY6'erne, ville producenterne så ikke vælge/udvikle en anden.?
Det er vel ikke for sjov at alle "kineserne" kører med GY6?

:roll:
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#15
Uanset hvad du beslutter dig for.
Så kig forbi www.scooterbasen.dk

Speedline har Piaggio Fly klar til levering i både 2 og 4 takt. Og netop nu er der tilbud på fly også.
Svar
#16
MartinAndersen14, mener bare at nogle andre producenters 4-taktere yder en del mere fra standard.
Sådan er det jo også med 2-taktere.
Svar
#17
Echo Skrev:MartinAndersen14, mener bare at nogle andre producenters 4-taktere yder en del mere fra standard.
Sådan er det jo også med 2-taktere.

Okay så. Smil
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Hej Allesammen

Har nu fjernet "skiverne" ville nu nok ha' kaldt dem for "ringe", farten ligger i samme leje som østjyden skriver, kunne måske blive bedre med en anden dysning.
Sving er bare noget lige vej der er bøjet!
Svar
#19
Runnerdude Skrev:Teoretisk vil totakteren have en højere effektivitet i og med at temperaturen holdes mere konstant i forbrændingskammeret samt at motoren kan klare sig med et lettere svinghjul fordi der reelt ikke er noget død-punkt. En to-takstmotor har den laveste roterende masse og det bedste kraft/vægt forhold af alle forbrændingsmotorer - med undtagelse af jet-motoren. Samtidig er det den encylindrede motortype som har det næst-jævneste træk - kun overgået af Wankel motoren.

Miljøproblemerne kommer fra skylningen. På en fir-takter kan den styres stramt via ventilerne, mens en to-takter skylles via et system af porte og timinger. I sig selv forbløffende genialt i sin simplicitet, men udviklet på et tidspunkt hvor benzinen var billig og ingen politikere kendte ordet "Miljø". Moderne to-taktere har efterhånden fået indsugningen under kontrol via diverse tilføjelser så som bladfjedre eller direkte indsprøjtning, men udstødningen er stadig et problem. Resonansen i potten kan kun afstemmes til et forholdsvist smalt omdrejningsområde og hvis man kører uden for dette får man enten reduceret ydelse eller øget forurening.

Hvis man kunne lave en to-takter med en udstødningsventil eller en elektronisk afstembar udstødning ville man have den perfekte scooter-motor. Så se at komme igang ved tegnebrædterne derude...

Vrøvl!
Konstant temperatur i forbrændingskammeret: A-hva?? Jo koldere du kan holde indsugingsluft, jo større fyldning kan du opnå. Hvorfor bruges ellers 'intercooler'...?'

Lettere svinghjul/lavere roterende masse: Bavl - emnet har kun interesse for racing-maniacs, fordi den roterende masse er med til at begrænse optrækket - men kun hvis vi taler cutting-edge-sager. For os andre er det buldrende ligemeget. Større roterende masse bør omvendt medføre roligere motorgang, fordi der er 'mere at flytte på'.

Jævnt træk: Ja. Qua 0.5 forbrænding/omdrejning giver det jo sig selv. Firtakter-fraktionen løser problemet ved at øge cylinderantallet, hvilket (kig på markedet) ikke kan lade sig gøre for totakter-fraktionen. Usælgelige...

Bedste kraft/vægt-forhold: Ja. Det er jo lige præcis det jeg siger. Men det gør ikke totakteren til et bedre valg, hvis man altså prioriterer miljøret. Muligvis til bane-race...

Miljøproblemer: Jeg vil springe op og falde ned på *hvorfor* totaktere ikke kan levere 'varen' når vi snakker miljø. Og jo, jeg kender godt teknikken; jeg har kørt totakter og vedligeholdt dem selv (f.eks. Crescent Champion). Faktum er at totaktere forurener mere.

Faktisk er fremkomsten af dagens TaG-maskiner med milliongear en fin ting for bemeldte totaktere, da de så kan bringes til at operere inden for deres snævre miljømæssigt velfungerende omdrejningsområde. Medmindre selvfølgelig Brian & Co beslutter sig for at tune deres totaktere uden hensyntagen til afstemning af førnævnte variabler inkl resonans i pottesystemet. Endnu en grund til at fjerne teknologien fra markedet.

IMHO er 'den perfekte scootermotor' dén konstruktion som kører længst på literen og forurener mindst - gerne begge dele. Totaktere kan muligvis bringes til at yde mere per kubik, men de forurener osse mere. Duer ikke.

Måske man ku' skubbe lidt til udviklingen (hen mod firtaktere...) ved at lade det faktum at totaktere yder op mod 80% mere per kubik slå igennem på den måde at totaktermotorer kun måtte være på - say - 30 ccm? Eller - min favorit - at firtakterne måtte være op til 80-90 ccm, mens totakterne forblev 50 kubikkere. Gad vidst hvordan det så ville gå med salget af totaktere?

NB: ang. afstemning af -kanaler: faktisk kan man osse afstemme indsugningsdelen, hvilket bl.a. Audi har gjort med een af deres seksbenere; der sidder et klapsystem, som gør at man kan flytte rundt på resonanserne i manifolden til gavn for fyldningsgraden, som jo er hvad det hele handler om.
Svar
#20
Nu skal man altså lige gøre sig klart, hvad det er, man diskuterer, når man sætter to-takt op mod fir-takt :wink: Forskellen er alene, at to-takteren har dobbelt så mange forbrændinger, som firtakteren ved samme antal omdrejninger. Dette faktum giver to-takteren en teoretisk mulighed for, at kunne yde det dobbelte af fir-takteren ved samme omdrejninger og volumen. Resten af de nævnte "forskelle", I har fremført, beror alene på, hvilken konstruktion af motorerne fabrikanterne har valgt, og er ikke en følge af, om det er en fir- eller totakter. Der findes totaktere med ventiler. Der findes totaktere med oliesump, så olie i benzinen er unødvendig. Der findes totaktere, der kører det samme på literen, som en firtakter. Der findes totaktere, der har lige så ren forbrænding, som firtaktere. Vægt, vægt/ydelsesforhold, samt produktionsomkostninger, er heller ikke betinget af, om det er to- eller firtakt, ligesom forskellig varmeudvikling i forbrændingskammeret, heller ikke har ydelsesmæssig betydning, betinget af antal takter. At indføre argumentet med en intercoller, eller rettere en aftercooler, er i denne forbindelse, at skyde over målet, da cooleren ikke er beregnet til, at køle den almindelige indsugningsluft, men at afkøle luften fra en kompressor, inden den når cylinderen. Pga. kompressionen har denne luft en temperatur på 500-1.000 grader, og er derfor for tiden uinteressant for knallertkører. Peugeot har dog en knallert med kompressor, men den er desværre over 50 ccm.

Det hele hænger altså på, om nogen "gider" montere en bedre konstrueret to-takter på en knallert. Det er ikke teknisk problem, da motorene allerede eksisterer, men manglende "motivation", sålænge, der kan accepteres billige firtaktere, der heller ikke yder optimalt, og politikerne ikke aner, hvad de taler om, når de konsekvent sætter totaktere lig med "miljøsvineri". Hvorvidt de sviner mere eller mindre, end firtaktere, har intet med antallet af takter, at gøre, men afhænger alene af valget af konstruktion. Skulle politikerne være så tåbelige, at forbyde totakteren, må konsekvensen også være, at f.eks. adskillige skibe må skifte motor Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Kragen, du har helt ret i dit indlæg..

Jeg mener dog at det ikke er tilladt at sælge nye 2-takt påhængsmotorer til både (pånær dem som stadig findes på lager) selvom de nye Evinrude E-tec 2-taktere med indsprøjtning faktisk er lige så økonomiske som 4-takterne...

Mon ikke det er et spørgsmål om tid, før samme regler kommer til at gælde scootere, på godt og ondt?

(EDIT: Jeg havde slet ikke læst side 1 og set at du allerede havde skrevet hvad jeg lige skrev) :oops:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: