Det er chokeren, som er indstillet for magert til de danske forhold fra fabrikken.
Pil luftfilterkassen af karburatoren. Så kigger du ind i karburatorens lille hul i højre side af lysningen ud mod filteret. (Det er den kanan/hul, som har forbindelse ud til chokeren.)
Der kan du så se det lille messingspjæld, som er chokerspjældet. Dette spjæld lukker allerede halvt af for hullet når du kigger ind. Med andre ord er spjældet ikke løftet tilstrækkeligt for optimal chokerfunktion.
Her beskriver jeg hvordan chokeren fungerer:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=8201
Pil så chokerenheden af karburatoren ved at fjerne de to små stjerneskruer, som holder den på plads med bøjlen.
Forestil dig nu at chokerenhedens sorte plastik består af to dele. En øvre del med ledningerne i, og den nederste del, hvor bøjlen sidder omkring. Den nederste del er skruet op i den øverste del. Selve chokerspjældet har forbindelse til den øverste del. Altså skal du nu forsøge at skrue den nederste del længere ud af den store del. På den måde får du spjældet løftet i karburatoren.
Enkelte chokerenheder er til at skrue fra hinanden uden videre med hånden, mens andre har fået en dråbe sekundlim/locktite fra fabrikken. Denne lim kan du bryde ved at tage en polygrip tang, og mase forsigtigt udenpå den store del flere steder rundt, hvor den nederste del er skruet op i den. Altså ved gevindet. Det knaser lidt, så ved du at det er brudt helt eller delvis.
Så kan du skrue den nederste del én til to milimeter længere ud. Så virker din choker noget mere overbevisende, og den kan tage gassen med det samme.
Alt dette er ikke let at forklare med tekst, men håber det kan give mening blot for et par stykker af jer. Ellers må jeg lige lave en guide på et videoklip med hvad jeg mener.
Alternativ kan du købe en ny chokerenhed, hvor spjældet er længere oppe, eller er til at justere på forhånd.