Søg Garagen Hej Gæst! Register

Speedfight problem!
#1
Hvad kan der være galt med ens scooter, når man starter den op, når den er kold, og den ikke tager fat, før man venter 5 minutter?

Hvis man giver den gas står den bare helt stille, men efter 5 minutter kører den helt problemfrit?

Fik af vide det var normalt for alle de nye Speedfight 2'er.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Når du skriver den står helt stille, mener du så, den ikke tager gassen eller går ud når du gasser op ??
Steno
Svar
#3
Så mener jeg at den ikke tager gassen.
Men efter 5 min. hvor jeg har stået og opvarmet den, tager den gas med det samme.
Svar
#4
stalkerpower Skrev:Så mener jeg at den ikke tager gassen.
Men efter 5 min. hvor jeg har stået og opvarmet den, tager den gas med det samme.

Det er normalt at scooteren er lidt sløv i starten når den er kold, og det kan være din choker der "hænger" for længe. Min er aktiveret i et minuts tid, og det burde din også kun være.
Svar
#5
Jeg har en Speedake fra 1999 og havde samme problem. Rådet jeg fik herinde var, at min luftskrue stod forkert og fik for lidt/meget luft. Efter en justering gik den som smurt.
Det hjalp på min, så det var måske værd at prøve, hvis du ikke allerede har justeret den.

Steno
Steno
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jps Skrev:Det er normalt at scooteren er lidt sløv i starten når den er kold, og det kan være din choker der "hænger" for længe. Min er aktiveret i et minuts tid, og det burde din også kun være.
Ja, det er som præcis som Jps skriver: en 2-takter skal lige stå og varme op, inden den er klar. (ihvertfald Peugeot Buxy og Vivacity) min siger også bare båååååårb, hvis jeg forsøger at at give gas med det samme, når den er kold. Men pyt jeg venter bare 1-2 minutter Grin

Svar
#7
Det er chokeren, som er indstillet for magert til de danske forhold fra fabrikken.

Pil luftfilterkassen af karburatoren. Så kigger du ind i karburatorens lille hul i højre side af lysningen ud mod filteret. (Det er den kanan/hul, som har forbindelse ud til chokeren.)
Der kan du så se det lille messingspjæld, som er chokerspjældet. Dette spjæld lukker allerede halvt af for hullet når du kigger ind. Med andre ord er spjældet ikke løftet tilstrækkeligt for optimal chokerfunktion.

Her beskriver jeg hvordan chokeren fungerer: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=8201

Pil så chokerenheden af karburatoren ved at fjerne de to små stjerneskruer, som holder den på plads med bøjlen.

Forestil dig nu at chokerenhedens sorte plastik består af to dele. En øvre del med ledningerne i, og den nederste del, hvor bøjlen sidder omkring. Den nederste del er skruet op i den øverste del. Selve chokerspjældet har forbindelse til den øverste del. Altså skal du nu forsøge at skrue den nederste del længere ud af den store del. På den måde får du spjældet løftet i karburatoren.

Enkelte chokerenheder er til at skrue fra hinanden uden videre med hånden, mens andre har fået en dråbe sekundlim/locktite fra fabrikken. Denne lim kan du bryde ved at tage en polygrip tang, og mase forsigtigt udenpå den store del flere steder rundt, hvor den nederste del er skruet op i den. Altså ved gevindet. Det knaser lidt, så ved du at det er brudt helt eller delvis.

Så kan du skrue den nederste del én til to milimeter længere ud. Så virker din choker noget mere overbevisende, og den kan tage gassen med det samme.

Alt dette er ikke let at forklare med tekst, men håber det kan give mening blot for et par stykker af jer. Ellers må jeg lige lave en guide på et videoklip med hvad jeg mener. Smil

Alternativ kan du købe en ny chokerenhed, hvor spjældet er længere oppe, eller er til at justere på forhånd.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#8
Nå okay. Tak for tips Lehmann, det var pokkers. Troede det bare var Peugeot der havde den svaghed. Grin

Svar
#9
Hej Lehmann
Kiggede lige med og ros for en enkel og forståelig forklaring på en auto-choker.

VH
Steno
Steno
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Prøver først at indstille luftskruen.

Lehmann: Det vil sige jeg skal tage hele chokeren eller chokerenheden ud, og få den nederste del mere ud af den øverste, og derefter sætte den på igen, og wupti så burde den tage fat med det samme?

- Kan det ikke være tændrør, luftfilter som skal renses eller karburator som skal renses?
Svar
#11
barden Skrev:Nå okay. Tak for tips Lehmann, det var pokkers. Troede det bare var Peugeot der havde den svaghed. Grin

Har jeg skrevet andet? Grin Nej det ovenstående var myntet på Peugeoter, som har svært ved at starte og tage gassen. Det gælder nu ikke for alle, at de er "fejlindstillet". Min erfaring er at det er en børnesygdom Peugeoter aldrig kommer over. Har nævnt det for PM DK for flere år siden, men de blir ved med at komme med nye scootere, hvor spjældet sidder liige lavt nok i forhold til mange andre scootere.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#12
Her er et link, der beskriver hvordan man indstiller luftskruen.

http://www.kandu.dk/Tip5793.aspx
Steno
Svar


Forum spring: