Svar: 25
Tråde: 4
Tilmeldt: Aug 2008
Hej
Jeg har lige købt en Kinroad Prince 2007 eu45. I de første tre gear kører den OK, men i fjerde gear taber den pusten og mister fart ca. 5 -10 kmt.
Vil en nedgearing fra et 38 tands bagtandhjul til et 36 tands, kunne hjælpe, eller hvad vil I anbefale?
Svar: 881
Tråde: 46
Tilmeldt: Aug 2008
Hmm. Nu plejer det ikke at have den store effekt at gå 2 tænder ned på bagtandhjulet. Prøv i stedet bare at gå en enkel tand ned på for-tandhjulet. Så vil du kunne mærke en væsentlig forskel!
// Danielvp
Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar: 25
Tråde: 4
Tilmeldt: Aug 2008
Tak for svar og info
Jeg var blevet anbefalet det med bagtandhjulet, men var i tvivl, da jeg også selv mente at det plejede at være fortandhjulet man ændrede på.
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
Du "grov" indstiller det med fortandhjulet of "fin" indstiller med bag. fx når du sætter en med 1 tand mindre på for, kan det være du kommer til at mangler lidt topfart, hvilket et større i bag kan løse (1.4 tænder op). Var det jeg gjorde på min gamle Monza.
Svar: 25
Tråde: 4
Tilmeldt: Aug 2008
Nå sådan hænger det sammen, OK tak for det
Med hensyn til ventilerne, har jeg læst et sted på nettet at justeringsafstanden er 0,05 mm ved indsugningen og 0,08 mm ved udstødning, men kan ikke finde værdierne i den medfølgende manual, så er lidt i tvivl om disse tal er korrekte. Er der nogen der har kendskab til dette for sådan en kineser kopi Honda.
Svar: 1.236
Tråde: 9
Tilmeldt: Nov 2005
Hvis det virkelig er sådan at den i 0 vind og på lige landevej taber 5-10 km/t på toppen i højeste gear, så er det fordi den er gearet forhøj. Du skal derfor ikke sætte et mindre men et støre tandhjul på ved baghjul eller et mindre på foran. Du må prøve dig frem, mit skøn siger 3-4 flere tænder på ved baghjul eller 1-2 færre forrest.
Hvis du vil regne på gearrotationen er det meget let, du dividere det forreste tandhjuls antal tænder op i det bagerste. Hvis du har 14 tænder foran og 38 tænder bagerst er gearrotationen 2,71
Med 36 bagerst bliver det 2,57. En tabel hvor der også er en ganske god forklaring på hvad det går ud på kan ses her:
http://www.kinojserklubben.dk/Tips%20og%...042007.pdf
Her kan du læse om mine erfaringer med gearing:
http://www.letsindig.be/geely/kede/kede.htm
Og
http://www.letsindig.be/geely/kede/kede.htm
Med hensyn til ventil afstand, tja.. dadum dadum, hvad siger manualen. Mange herfra er enige om at sætte afstanden lidt større, og det kan man ikke ødelægge noget ved, hvorimod en for lille afstand kan gøre stor skade.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar: 25
Tråde: 4
Tilmeldt: Aug 2008
Tak for din uddybene forklaring.
Bør ventilafstanden være ens for ind og ud eller tror du værdierne 0,05 og 0,08 mm er mere korrekte?
Svar: 1.236
Tråde: 9
Tilmeldt: Nov 2005
Det er der ikke nogen fast regel for, men hvis afstanden skal være lidt større på udstødnings ventil, hvad der for øvrigt er meget normalt, så er det fordi den ventil selvfølgelig bliver noget varmere end indsugningsventilen. Da stål udvider sig ved varme bliver ventilen en smule længere, og afstanden til vippearmen bliver kortere. Afstanden her skal så være stører, da den under ingen omstændigheder må blive så lille at ventilen ikke kan lukke helt.
På min Puma siger manualen 0,05mm på begge ventiler, og det har jeg kørt med uden problemer.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar: 25
Tråde: 4
Tilmeldt: Aug 2008
Tak for svar :-)
Det er som sagt en helt ny knallert og har nu kun kørt 50 km og selv om jeg er opmærksom på at køre den stille og roligt til, kan man jo ikke dy sig for at prøve højeste hastighed.
Efter en længere tur den anden dag, ca. 45 min. kunne jeg høre ventilerne tikke, så den var nok blevet presset mere end godt var, men er det for tidligt med at stille ventiler allerede nu eller bedre at vente til forhandlerens garanti eftersyn?
Selv om jeg havde knallert (Puch Monza) da jeg var 16 år, og motorcykel (Suzuki TS185) da jeg blev 18 år, er det jo nogle år siden, så jeg er lidt newbie på dette område, og derfor er der jo selvfølgelig også den mulighed at det ikke er ventilerne jeg hører tikke, selv om jeg mener at være ret sikker på det.