Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio Zip 4t - hvilken fartbegrænsning ?
#13
Anonymous Skrev:hej allesammen

jeg har idag købt mig en brugt Piaggio Zip 4T som har en ubegrænset CDI'er i..
(tidliger ejer købte én af importeren under bordet)

så jeg er glad..
den har kanon optræk og er bare lækker!!
fik den for lige lidt over 5.000,- og den har kørt 7.000km (2å gammel)

Jeg har dog et spørgsmål til jeg andre Zip ejere...

jeg har skruet mit "bagskjold" af ved styret (det skjold som har handskerum)
Det driller mig dog nu hvor det skal tilbage på..
Det er som om at den "arm/udløser" der skal åbne handskerummet ikke rigtig kommer på plads ind til tændingen..

dvs når mit skjold kommer på igen og jeg vil trykke tændingen ind, så åbner handskerummet sig ikke..

Det føles som om at skjoldet på forhånd har trykket tændingen 2cm ind og at den derfor ikke har nok plads til at udløse handskerummet på..


nogen af jer som har haft skjoldet af ? og lige ved hvordan man trikser det på igen Grin
sorry, glemte at logge ind.. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Citat:jeg har idag købt mig en brugt Piaggio Zip 4T som har en ubegrænset CDI'er i..
(tidliger ejer købte én af importeren under bordet)

så jeg er glad..
den har kanon optræk og er bare lækker!!
fik den for lige lidt over 5.000,- og den har kørt 7.000km (2å gammel)

Tillykke med den.
Hmm - 7000 km så har den jo stået stille det meste af tiden. Min kører nu på 4. år og har rundet 33.000 km uden de store reparationer, så det er meget godt kram de italienere lavede.

Citat:nogen af jer som har haft skjoldet af ? og lige ved hvordan man trikser det på igen

Jeg har da haft det af et par gange, men kan ikke rigtig huske hvordan og hvorledes. Blot at det var noget pillearbejde med at få den udløserarm som du nævner på plads.
Når du nu har skjoldet af, så gør dig selv den tjeneste at kontrollere tændingslåsen for tæring ved stikkene og forbindelserne når du sætter tænding på.
Afbryderen sidder nemlig så dumt at der kommer vand ind fra ribberne på forskjoldet og det tærer. Du kan surre en solid plasticpose omkring tændingslås afbryderen. Det beskytter.

Der er lige 2 ting som du skal være påmærksom på ved Zip'en.

For det første har styret en tendens til at "sætte" sig i ligeudstilling. Lidt som knappen til balancekontrollen i en forstærker der har en tydelig mærkbar midterstilling.
Det kan man renovere ved at løsne møtrikkerne ved kronlejet og flytte lidt på de kugler der kommer til syne. Derefter give lejet alt det fedt man kan få derned og så tilspænde netop så meget at der ikke mærkes den tendens til at sætte sig i ligeudstilling. Det må dog ikke være slør i lejet.
Det lavede jeg på min efter ca. 1 år, og der har ikke været tendenser siden.

For det andet skal du checke at der er gearolie i bagtøjet, for det har øjensynligt en tilbøjelighed til at lække hvis du får kørt ret længe uden olie, begynder bagtøjet at hyle ad h...... til.
Taber den olie skal der skiftes pakning. Der var også lidt bøvl med en simmering så der lækkede gearolie ind ved baghjulsbremsen og det er ikke godt for bremseevnen.

De to ting tror jeg generelt for modellen for da jeg for et lille års tid siden selv ville købe en Zip 4T scooter brugt for at have reservedele, havde den præcis de 2 fejl som min også havde haft, så det køb blev ikke til noget.
--
Hilsen Ole
Svar
#15
aahh tak for de lækre tips!!

mht til skjoldet var tricket:
at holde "udløserarmen til at åbne handskerummet med" at holde denne arm helt oppe mens man påsætter skjoldet.. så smutter det lige på Smil

så nu kan I andre bare google denne tråd og så slipper I for at bøvle med det mere end højst nødvendigt..

men jeg har bemærket at efter et sving, så "drejer den på plads igen" og kører lige ud..

det føles jo som semi-servo-control hehe.. men jeg ville nu gerne have at det ikke var der..
så måske skulle jeg prøve at løsne som du beskriver..
og gearolien skal jeg nok også få kontrolleret..

svigerfar har motorcykel, så mon ikke han har en sjat vi kan bytte for en øl :drunk:

men tusinde tak!

mvh scooterfjaes fra odense
Svar
#16
så fik den skiftet olie...
og nøøj hvor det er dejligt..
tanken om en velsmurt motor med Petro-Canada 10/40 Olie er skøn

når man giver gas til topfart og slipper håndtaget så den ruller uden gas, så ruller den længere nu end inden jeg skiftede olie

hvad skyldes det mon ?
det føles ihvertfald meget bedre..

nu mangler jeg bare:

kontrol af:
Bremsevæske
Gearolie

OlePagh >> Hvor påfylder jeg bremsevæske henne ? er det oppe ved styret ?

og har du skiftet tændrør på din ??
tror jeg vil ha' bestilt nogle nye..

men hvormon jeg køber dem henne.. jeg må lige søge lidt i forummet her Smil
Svar
#17
Citat:hvad skyldes det mon ?
Jeg tror det er indbildning *ss*

Citat:og har du skiftet tændrør på din ??
tror jeg vil ha' bestilt nogle nye..
Er 1 ikke nok?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
hehe steen du må ikke drille!!
jo et tændrør Smil et SUPER tændrør, så den kan sige som en Ducati når man tænder den..

WRRRRAAAUUUMM!!! *prut* *bang* *prut* ;D
jeg eeelsker lyden af en 4-takt scooter..

forstår ikke de 2-takt folk som ligger og racer gaden tynd i en larm af "vriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"
mens en 4takt bare siger *tøf* *tøf* bruuumm.... Fortvivletcooter:
Svar
#19
*prut* *bang* *prut* er bestemt ikke en god lyd for en 4-takter. Enten lukker udstødningsventilen ikke helt, eller også er tændrøret dårligt, så der ikke sker en komplet forbrænding inden der åbnes for ventilen, så den eftertænder ude i potten.

Det er usundt for systemet. Frækhyy:
Svar
#20
Nå - nu har jeg været til 1000 km service med knallerten. Værkstedet ville ikke udføre ulovligheden ved at save i CDI-enheden, men jeg fik en tegning med, der viste hvor og hvor dybt der skulle saves.

Så jeg skyndte mig hjem, fik savet i min CDI enhed - lige som tegningen foreskrev - satte enheden tilbage igen - kørte en tur, og konstaterede at det ikke havde ændret farten overhovedet.

Tegningen var dateret tilbage til 2003 og var udstyret med navn og telefonnummer på den tidligere importør. Så ham ringede jeg til. Han vidste dog ikke om der var kommet en nyere CDI enhed efter de havde stoppe med at importere disse knallerter, men han fortalte at hvis man savede som beskrevet, savede man en indbygget lus i tændspolen over.....

Så pt er jeg ikke blivet det mindste hurtigere.

næste skridt må være at fedte uhæmmet meget for værkstedet, så de måske kan få nye tegninger - hvis der er kommet en ny CDI enhed.

Fortsættelse følger....
Svar
#21
surt at save i CDI'en og så virker det ik en meter :P
Cityscooter 2005, flere billeder i personlige galleri.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Japper Skrev:surt at save i CDI'en og så virker det ik en meter :P

Men heldigt at den stadig virker :wink:

Held og lykke til tjohansen01 med projektet. Surt at det skal være så bøvlet..
Svar
#23
surt og latterligt at det skal være så forp.... svært og besværligt. Hvis jeg havde været en kvinde, var jeg blevet hysterisk for lang tid siden ;-)
Svar
#24
Jeg fik skiftet CDI'en, da den oprindelige pludseligt døde, og efter at forhandleren havde savet i den nye, kørte den stadig med begrænsning, så efter 1 km vendte jeg om og klagede min nød.
Derefter savede han rillen lidt dybere (ved ikke hvor meget), og så virkede det.

Jeg ved at det er et dilemma, men hvis du tør, så prøv at save 1 mm dybere. Hvis det er en indstøbt forbindelse der skal skæres over, så skal man sikkert kunne se enden af ledningen inden i savsporet.

Det må da ellers for po.... være til at få fat i en ubegrænset CDI, enten som original eller som uoriginal.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: