Søg Garagen Hej Gæst! Register

Min første scooter. PGO Big Max
#1
I sidste uge fik jeg min første scooter nogensinde, Grin en PGO Big Max. Jeg har i længere tid cyklet på arbejde, men på grund af lange arbejdsdage var jeg ved at være træt af at cykle de 6 km hjem hver dag. :gal:
Jeg har tidligere kørt på knallert, har haft et par stykker, men det er første gang jeg kører på scooter.
Den starter første gang og kører ca. 55 km/t lovligt, men alligevel er der et par ting jeg er i tvivl om. Når scooteren er kold er den hård at trække ud af garagen. Det er som om baghjulet låser fast, det er hårdt at dreje rundt og scooteren bremser op lige så snart man slipper gassen til at begynde med.
Efter et par minutters kørsel holder det op og når man parkerer scooteren er baghjulet let at dreje rundt, men efter en times tid er det ligesom gået fast igen. Er det normalt for en scooter Spørgsmålstegn
Når man kører på den er det som om den hopper en smule når den kommer op over de 40 km/t. Ikke fordi det generer, men alligevel. Selvom det er en forholdsvis billig scooter (9995 kr.) skulle alt jo gerne være i orden når den er helt ny. Jeg har ikke så meget forstand på scootere, men det kommer jo nok hen ad vejen
Vh Michael.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har ikke lige et svar til dig. Men jeg ahr selv flere gange sagt en hastighed, som var over det tilladte, og sagt at det var lovligt. Men 55 km/t lovligt?? Det tror jeg ikke, men ved godt hvad du mener :-)
Svar
#3
Når scooteren er helt ny, skal delene jo tilpasse sig(køres til) det er nok det der er "problemet" Men ellers kan du jo prøve at lade den stå i tomgang ½-1 minuts tid(så motoren bliver håndvarm), inden du kører. Det burde også hjælpe lidt. Det kan naturligvis også skyldes, at der ikke er noget olie i bagtøjet.

Det at den hopper kan skyldes dårligt monteret dæk fra butikken/fabrikantens side a'?
Svar
#4
KasperC Skrev:Har ikke lige et svar til dig. Men jeg ahr selv flere gange sagt en hastighed, som var over det tilladte, og sagt at det var lovligt. Men 55 km/t lovligt?? Det tror jeg ikke, men ved godt hvad du mener :-)

Mio'en(30'ern) jeg kørte på viste 45 på spedometeret, så det er ikke urealistisk. Hvis det er en 45'er udgave og den viser 55 på speedo,, så kører den i realiteten, jo 45-50 km/t??
Svar
#5
Min svoger har en BigMax. Der er en fejlvisning på speedo på ca 8 km/t - så når den viser 55 km/t går den ca 47 IRL.

Det er en typisk ting ved scooter speedo'er at de viser for meget. PGO er notorisk kendte for at vise ALT for meget.

Min gamle hot viste med lovlig setup 50 km/t - på en nøjagtig indstillet cyklecomp viste den 38 km/t. - så altså en fejlvisning på 12 km/t eller (12*100/38)= 31,5% for meget.

Mht dit problem med at baghjulet er hårdt at dreje rundt - så kan det tænkes at bagbremsen er justeret for stramt. Du kan selv dreje på møtrikken ved trækstangen på venstre side af baghjulet for at justere kablet - det er nemt og enkelt - og du skal ikke skille noget ad.

/Nighthawk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
argh... udregningen blev til en smiley???

altså: ( 12 km/t * 100 / 38 ) = 31,5%

/Nighthawk
Svar


Forum spring: