Søg Garagen Hej Gæst! Register

Den forp..... BiG driller stadig
#1
Nu behøver jeg altså lidt hjælp til at finde den mystiske fejl på big'en, der gør at den dør næsten fuldstændig, når der gives gas, og når den så endelig er kommet op i fart, og møder lidt modvind, så falder hastigheden fra 70 til 30-40 km/t IRL. Den plejer at ligge på 60 i modvind.

Jeg har renset cylinder(kørt omkring 33.000 km) stempel/ringe( Stempel/ringe er skiftet for 6-7.000 km siden), topstykke, karburator, luftfilter for nylig. Det hjalp ikke en dyt.

Al balladen, er opstået efter jeg skiftede den venstre pakdåse :? Jeg har skiftet alt i variatorsystemet. Dvs. jeg har sat den originale vario på igen og standard 7,5 grams ruller(for tunge?) og lånt et helt nyt komplet sæt remskiver, og koblingsklokke.

Kan det være udstødning, membran, stator(tænding), transmisionen i bagtøjet eller noget helt andet??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nu har jeg ikke megen erfaring med de her nymodens CDI tændingssystemer, men havde det været en god gammel totakter, ville jeg som det første checke tændingstidspunktet. Der må sidde en magnetisk "aftaster/føler" på samme måde som der i gamle systemer sad platiner. Kan denne føler være blevet flyttet da du skiftede pakdåse? Jeg tror i alle tilfælde du kun skal koncentrere dig om de ting du havde ændret/pillet ved da problemet opstod. Jeg tror ikke meget på kraftoverførslen som helhed, hvis du ikke har ændret den nævneværdigt - det må være tænding eller karburator. Det er altsammen kun mit gæt, men håber det kan være til hjælp :wink:
Svar
#3
Jeg tvivler efterhånden på, at problemet er i variosystemet.

Fik du boret din cyl. ud til det nye stempel, eller mont. du det i den slidte cyl. ?
Ryk cylinderen af og se om stemplet har " blowby" altså sorte/brune mærker ned langs stemplet under stempelringene. Hvis det har, tyder det på at stempel og cyl. ikke tætner helt.

Det er bare for at udelukke kompressionsmangel, for det er ikke altid man lige kan mærke kompression med kickstateren og ved at dreje svinghjul/vario.
Svar
#4
Ebbe Skrev:Nu har jeg ikke megen erfaring med de her nymodens CDI tændingssystemer, men havde det været en god gammel totakter, ville jeg som det første checke tændingstidspunktet. Der må sidde en magnetisk "aftaster/føler" på samme måde som der i gamle systemer sad platiner. Kan denne føler være blevet flyttet da du skiftede pakdåse? Jeg tror i alle tilfælde du kun skal koncentrere dig om de ting du havde ændret/pillet ved da problemet opstod. Jeg tror ikke meget på kraftoverførslen som helhed, hvis du ikke har ændret den nævneværdigt - det må være tænding eller karburator. Det er altsammen kun mit gæt, men håber det kan være til hjælp :wink:


Tændingen sidder i højre side, og det var den venstre pakdåse(ved variatoren) jeg skiftede Smil.
Der sidder sådan sort dims(føler? ) udvendigt ved magneten, men den burde da, ikke kunne rykke sig? Men det må undersøges nærmere. CDI'en kan jo også være ved at stå a'?
Den er jo efterhånden godt slidt den BIG Smil. Men hold fest hvor er det træls, når jeg ikke kan finde fejlen, for jeg gider ikke at fise rundt på Piaggio'en hele tiden Smil.
Svar
#5
Jeg tror ikke det tændingen, de plejer aldrig volde problemer. Men jeg tror det det er stempel/cylinder som er slidt, derfor den ikke trækker som den plejer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
steen55 Skrev:Jeg tror ikke det tændingen, de plejer aldrig volde problemer. Men jeg tror det det er stempel/cylinder som er slidt, derfor den ikke trækker som den plejer.

Ja det er jo en mulighed, at den ikke kan klare flere kilometre, og det er sgu for dårligt Smil.

Men eftersynet forleden, viste kun 4 små ridser i cylinderen og en på stemplet, og det burde jo normalt ikke volde større problemer?

Cylinder efter ca. 33.000 km> 2
Cylinder forfra.
"Stempelbund".
Cylinder efter 33.000 km
Svar
#7
Hvis problemet er opstået relativt pludseligt tror jeg til gengæld ikke på almindelig slidtage.

Knækket stempelring Spørgsmålstegn
Defekt membran Spørgsmålstegn
Tilsodet udstødning Spørgsmålstegn
Svar
#8
Ebbe Skrev:Hvis problemet er opstået relativt pludseligt tror jeg til gengæld ikke på almindelig slidtage.

Knækket stempelring Spørgsmålstegn
Defekt membran Spørgsmålstegn
Tilsodet udstødning Spørgsmålstegn


Jeg tror mest på de 2 sidste. Men det mest mærkelige er, at da jeg satte det nye komplette sæt remskiver/koblingsklokke på, var trækket næsten værre end før??

Jeg hælder noget kaustisk soda i røret, på et eller andet tidspunkt, så må jeg se om det hjælper?
Svar
#9
steen55 Skrev:Jeg tror ikke det tændingen, de plejer aldrig volde problemer.
OK, det er da fornuftigt altid at starte med at checke de ting der ofte giver problemer. Men da det åbenbart er en mindre åbenlys årsag der ledes efter, mener jeg ikke at man skal udelukke noget, blot fordi det ikke plejer at fejle.
Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Jeg tror mest på de 2 sidste. Men det mest mærkelige er, at da jeg satte det nye komplette sæt remskiver/koblingsklokke på, var trækket næsten værre end før??
Måske det nye sæt har resulteret i at dyret går i nogle lidt andre omdrejninger hvor den trækker dårligere? Omdrejningstallet er som bekendt vitalt for en 2T, specielt en der ikke har det godt.

Jps Skrev:Jeg hælder noget kaustisk soda i røret, på et eller andet tidspunkt, så må jeg se om det hjælper?
Har du erfaring for at kaustisk soda hjælper? I så fald kunne jeg have sparet mange timer på mekanisk rensning Fortvivlethock:

Alt i alt tror jeg egentlig mest på membranen. Det passer fint med symptomerne synes jeg.
Svar
#11
Ebbe Skrev:Har du erfaring for at kaustisk soda hjælper? I så fald kunne jeg have sparet mange timer på mekanisk rensning Fortvivlethock:

Alt i alt tror jeg egentlig mest på membranen. Det passer fint med symptomerne synes jeg.

Jeg har ingen erfaring med kaustisk soda, udover det er noget farligt stads. Det er Energy der kom med fidusen Smil. Men man skal jo pakkes godt ind, for ikke at få det på sig.

Membranen er også 5 år gammel snart ,så det er da muligt den er blevet træt Smil. Jeg har så heldigvis en på lager, som jeg kan smide i, Men studsen til karburatoren og ned til membranen sidder et åndsvagt sted der måske gør, at jeg skal have hele motoren a'??

Ebbe skrev:
Måske det nye sæt har resulteret i at dyret går i nogle lidt andre omdrejninger hvor den trækker dårligere? Omdrejningstallet er som bekendt vitalt for en 2T, specielt en der ikke har det godt.

Ja det er jo en mulighed også, for som sagt, så var den endnu sværere at få op i omdrejninger/fart.
Nu har jeg pillet den a' igen, og sat den gamle i, og med lettere ruller(7 grams) i vario'en, så må jeg se om det hjælper bare lidt, indtil videre.
Svar
#12
Jps Skrev:Nu behøver jeg altså lidt hjælp til at finde den mystiske fejl på big'en, der gør at den dør næsten fuldstændig, når der gives gas, og når den så endelig er kommet op i fart, og møder lidt modvind, så falder hastigheden fra 70 til 30-40 km/t IRL. Den plejer at ligge på 60 i modvind.

Jeg har renset cylinder(kørt omkring 33.000 km) stempel/ringe( Stempel/ringe er skiftet for 6-7.000 km siden), topstykke, karburator, luftfilter for nylig. Det hjalp ikke en dyt.

Al balladen, er opstået efter jeg skiftede den venstre pakdåse :? Jeg har skiftet alt i variatorsystemet. Dvs. jeg har sat den originale vario på igen og standard 7,5 grams ruller(for tunge?) og lånt et helt nyt komplet sæt remskiver, og koblingsklokke.

Kan det være udstødning, membran, stator(tænding), transmisionen i bagtøjet eller noget helt andet??

Du skriver den dør ned til 30-40 km/t, holder omdrejningerne eller går den som en gammel maxi dvs. med få omdrejninger når den er faldet til de 30 - 40 km/t?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: