Christian H Skrev:Dejligt med noget info om den jeg takker.
Dog er jeg lidt bekymret over det du beskriver med bremser,og mortor ikke (lukker ned) under opbremsning,men det lyder underligt med den store 250 mm wave skivebremse foran den burde nok kunne bremse den op? Men det lyder det så ikke til,og hvis dækne skrider ved bare 30 km/t under en opbremsning må det da være nogle skod dæk der sider på den eller noget med bremsen tager for hårdt ved,anyway det lyder ikke godt i mine øre. hock:
Prøv at bremse hårdt, med kun forbremse, samtidigt med du giver fuld gas. Så skulle oplevelsen være optimal. Du kan rede den, ved at trykke bagbremsen hårdt, og evt. slippe forbremsen.
På min er ikke nok, at trykke bagbremsen hårdt ind - det kan måske være dårlig justering af bagbremsen, eller at den er dårlig.
Måske er dækkene nogle skoddæk når de kan "skride", ved så sølle hastighed, som 30 km/t og med en neddroslet version på tør vej under optimale forhold.
Det er lidt uheldigt, at bremsen på baghjulet ikke bremser baghjulet nok, for spændet mellem forhjul og baghjul, medfører der bliver mindre plads til at kunne styre, og man kan altså ikke styre samtidigt med der bremses. Ellers, havde kunnet styres moderat, samtidigt med at der blev bremset svagt, hvis det var gode dæk. Specielt, ved så lav hastighed som 30 km/t, burde det være småting. Resultatet af opbremsning, bliver samme hastighed (meget lav virkning af bremsen når der samtidigt gives gas), men større spænd, og risiko for udskridning. Det er bedre at styre sig ud af problemet, end at bruge bremsen, hvis gashåndtaget ikke er sluppet først. Bagbremsen kan hjælpe, hvis den trykkes meget hårdt ind, men typisk bliver den ustabil, når hastigheden bliver lidt lavere, hvor motoren så atter får vundet over bremsen (motoren trækker kraftigere ved lidt lavere hastighed, og vinder over bagbremsen) - og så kommer der spænd imellem hjulene igen, så forsøg på at bremse yderligere medfører udskridning, da motoren har vundet over dækkenes bremseevne. Styres samtidigt, bliver det nemt et "sikkert vælt", dog forhåbentligt ved lav hastighed.
Normalt kan det dog redes, ved at udover bruge bagbremse, så slippe speederen (og forbremse), og trykke forbremse hurtigt igen. Er motoren gasset ned, bremser den fint - og bremses hårdt, kan man risikere at flyve over styret. Dog ikke prøvet andet, end at ramme hornet!
Hvis du starter med at bremse på baghjul, og slipper gassen, før der bremses på forhjul, opstår ikke problem.
Typisk opstår skred, på forhjul og bagdæk samtidigt, fordi de arbejder i hver deres modsat rettede retning, og med omtrent samme kraft. Fordæk bremser, og baghjul giver gas trods bagbremsen... Spændet, mellem dækkene, medfører samme kraft på begge dæk, men i hver sin retning, og har dækkene samme beskaffenhed, begynder baghjul og fordæk at skride samtidigt, med fare for udskridning (glider nærmest over asfalten). Alligevel, går scooteren ikke væsentlig ned i hastighed, da motoren åbentbart holder hastigheden trods bremsen. (Det siger nok også sig selv, at hvis motoren ikke bremses ned, da den er kraftig, vil baghjulet køre med 30 km/t konstant, selv ved opbremsning, og udskridning kommer så snart at forhjulet får bragt hastigheden ned på 28 km/t.)