Søg Garagen Hej Gæst! Register

Overvejer en Kymco Super 8 men?
#1
Jeg går og overvejer at købe min Scooter nr.2 nemlig en Kymco Super 8.(Har en Aprilia Rally)
Mest pga. jeg vil spare nogle benzin kr. og den ser umiddelbart god ud til lange ture,jeg køre 50 km.om dagen til og fra job.

Efter hvad jeg har kunne læse mig til herinde og på udenlandske site skulle det være en ganske okay kvalitet Kymco laver,så det er ikke så meget det jeg er i tvivl om.
Men når det kommer til reservedele er det næsten umuligt at finde noget til den både her i DK og i EU jeg har ihvertfald ikke kunne finde noget så simpelt som dæk el dele pakninger osv.

Så er det jeg bliver noget i tvivl om om det nu også er det rigtige køb at gøre.?
Jeg menner så kan den jo være nok så god,men hvad hjælper det hvis man ikke kan få dele til den.? Er der nogen der ved om der kommer flere reservedele til den inden for en overskuelig fremtid,eller hvor man kan få dele til den her i DK eller andre EU lande?. For som sagt har jeg ikke kunne finde noget vidrer via Google.

Men ellers høre jeg da gerne om erfaringer fra dem der evt.har prøvet den eller ejer en.Skal måske lige siges jeg skal ned til en forhandler sidst i næste uge og prøveside en.
Mvh.Christian Hansen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kymco i Tyskland plejer at have, hvad jeg skal bruge til min Agility:
http://www.kymco-ersatzteile.de/shop/cat..._1579_1834
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Jamen det var bare lige det der skulle til. Grin Så er mine bekymringer væk. Smil

Tak for linket. Grin
og her har jeg brugt timer på at lede på google. :oops:
Mvh.Christian Hansen
Svar
#4
Jeg har en Kymco Super 8, 30 km/t.

Med mindre, du overvejer at fjerne skiven, skal du ikke vælge en Super 8.

For min lovlige 30 km/t gælder følgende:
Tophastighed 29 km/t. Speedometer viser 34-35 km/t ved denne hastighed = 17% for meget. Selve kilometertælleren, viser 2% for meget i antal kørte kilometer (viser 102 km på 100 km strækning målt med cykelcomputer).

Cykelcomputeren er indstillet på 172 cm, som rundkreds for hjulet (målt på baghjul).

Ved tophastigheden, er forbruget 20 km/litter, ved ligeud kørsel, uden start/stop.

Måles max-hastighed på baghjulet ubelastet, er den præcis 30 km/t.

Jeg har målt hastighederne, ved at placere en cykelcomputer på baghjulet, og måle den præcise diameter for dækket. Nøjagtigheden er dermed ca. 0.5cm ud af 172 cm, eller 0.3%.

Ovenstående gjalt såvel som ny, som tilkørt efter 2000 km.


Kører du lidt langsommere, bliver benzinforbruget lavere. Holdes max. 25km/t får jeg den op på ca. 30 km/litter. Specielt efter ca. 27km/t stiger benzinforbruget voldsomt.

De 40 km/litter, som Kymco angiver, er stærkt overdrevet. Dette gælder kun uden skive! Scooteren, er ikke lavet til at have skive, og dens specifikationer på 40 - 50 km/litter, er udroslet og uden skive. Ifølge forhandleren, kan så lavt forbrug nemt opnås, men kun når skiven fjernes.

Du skal forvente et forbrug på 20 km/litter, for en ny 30km/t scooter, direkte fra fabrikken, og du kan måske opnå 30 km/litter, hvis du kører langsomt (25 km/timen). Begge dele, er ens ved fabriksny og efter 2000 km. Da kilometertællerens viser, viser 5 km/t for meget, er de 30 km/litter målt, når den har stået lidt under eller på 30 km/t, eller der er taget efter cykelcomputeren og 25km/t.

En anden vigtig ulempe, er bremserne. Ved normal brug, er bremserne ganske effektive. Men, hvis du nødbremser, og ikke får sluppet gashåndtaget først, går det galt. Bagbremsen kan ikke nemt klare motorens kraftighed, og der opstår meget stor spænd, mellem forhjul og baghjul. Det betyder, at dækkene oftest skrider. De scootere, jeg har haft før, har ikke haft et så stort problem. En "slukkede" direkte for tændingen, så den kørte ved lav hastighed. Og en anden, havde så kraftig bagbremse, at man ikke tænkte på problemet. Dog, kunne den gå i stå.

Kymco'en går ikke i stå. Men den vælter for et godt ord, hvis du ikke får sluppen gashåndtaget. Er du opmærksom på det, vil du dog normalt kunne rede bremsningen og undgå skridning, men ikke uden det forøger bremselængden.

På god tør vej, kan den nemt bremse ned på 3 meter (ved 29km/t). Men, hvis du skal til at rede bremsningen, øges bremselængden nemt til 10 - 12 meter. Dels fordi den bremser elendigt på de første meter hvor forhjul og måske baghjul skrider, og at du typisk vil behøve at slippe bremsen, for at få gashåndtaget ned.

Jeg overvejer, om man ikke kan lave noget, som kortslutter, når begge bremsehåndtag trykkes ind samtidigt. Og derved stoppe motoren.
Svar
#5
Jeg går ud fra, at motoren er en GY6 motor, som på Agilityen, og forstår derfor ikke dit benzinforbrug. Jeg var aldrig i nærheden af 20 km/l med det originale gliderør. Så vidt jeg husker, var det dårligste godt 35 km/l. Med glat gliderør kom jeg aldrig under 43 km/l. Selv på langtur, med gassen i bund det meste af tiden, lå mit gennemsnit på 43 km/l, og ved normalkørsel, havde jeg ingen problemer med at nærme mig de 50 km/l - og det er ikke fordi, jeg er en lille spirrevip. Den samlede vægt, den dagligt slæber, ligger på på godt 120 kg inkl. reservedunk m.m.
Min tophastighed med originalgliderør var 35 km/t (rigtige) og 45 km/t på speedometeret. Med glat gliderør var tophastigheden 55 km/t eller 65 på speedometeret.
Dit bremseproblem lyder enten som et justeringsproblem eller dårlig bremseteknik. Jeg har aldrig hørt, at en lille firtakter er blevet beskyldt for at have for mange kræfter :wink: Hvis dine dæk skrider, når du bremser, betyder det vel, at hjulene er blokerede, og bremserne virker?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Jeg går ud fra, at motoren er en GY6 motor, som på Agilityen, og forstår derfor ikke dit benzinforbrug. Jeg var aldrig i nærheden af 20 km/l med det originale gliderør. Så vidt jeg husker, var det dårligste godt 35 km/l. Med glat gliderør kom jeg aldrig under 43 km/l. Selv på langtur, med gassen i bund det meste af tiden, lå mit gennemsnit på 43 km/l, og ved normalkørsel, havde jeg ingen problemer med at nærme mig de 50 km/l - og det er ikke fordi, jeg er en lille spirrevip. Den samlede vægt, den dagligt slæber, ligger på på godt 120 kg inkl. reservedunk m.m.
Min tophastighed med originalgliderør var 35 km/t (rigtige) og 45 km/t på speedometeret. Med glat gliderør var tophastigheden 55 km/t eller 65 på speedometeret.
Dit bremseproblem lyder enten som et justeringsproblem eller dårlig bremseteknik. Jeg har aldrig hørt, at en lille firtakter er blevet beskyldt for at have for mange kræfter :wink: Hvis dine dæk skrider, når du bremser, betyder det vel, at hjulene er blokerede, og bremserne virker?

Der må være en forskel på Agility, og Kymco Super 8 - Agilityen er kendt for et lavt benzinforbrug, og så vidt jeg kan se, et langt bedre valg end Kymco Super 8. Min forhandler - og hellerikke Kymco, har kunnet løse problemet med det store benzinforbrug.

Så vidt jeg kan se, er motoren ens. Men måske er forskel på begrænsningerne.

Super 8, er så vidt jeg ved begrænset ved både CDI, udstødning, skive, og vist også luftindsugning.

Måske er forskel på disse begrænsninger, på Agilityen, og Super 8.

Super 8, er også forsynet med accellerationspumpe, der på det nærmeste drukner motoren.

Citat:Hvis dine dæk skrider, når du bremser, betyder det vel, at hjulene er blokerede, og bremserne virker
?

Nej! Du får ikke bremset spor. Baghjulet bremser ikke kraftigt, motoren overvinder, og driver scooteren frem med stor hastighed. Forhjulet kan ikke bremse kraftigt nok, fordi baghjulet forhindrer bremsning. Der opstår stor spænd mellem forhjul og baghjul, og såvel forhjul som baghjul blokerer omtrent samtidigt, når optimal bremsetryk overskrides. Ved optimalt bremsetryk, bremses scooteren ikke drastisk, og spændet gør, at den ikke kan styres.

Gasses ned først, kan du bremse på 3 meter.

Konklussionen er, at på grund af scooterens konstruktion, så kan den ikke bremse ordentligt, trods dens bremsetryk indstilles optimalt.

Ved normal forudseendhed i trafikken, gasses automatisk ned før der bremses, og der er intet problem. Problemet er alene, ved pludselig forhindring, hvor man "panikbremser", uden at først bruge et kvart sekund, på at slippe gashåndtag, og trykke bremse bagefter. Det er bedst, at baghjulsbremsen er god i dette tilfælde, da den bremser motoren, uden der går kræfter mellem baghjul og fordæk, eller at motoren forsynes med en enhed, således CDI'en regulerer tændingens hastighed ned, og forhindrer udskridning (ved at eksempelvis slukke for gnisten, indtil hastigheden er lav nok, til motoren sikkert kan startes igen, eller direkte stoppe motoren).
Svar
#7
Et hurtigt opslag i det tyske Kymco forum fortæller, at der ikke er forskel på begrænsningerne på en Agility og en Super8. Altså gliderør i varioen, begrænset cdi samt evt. en skrue i gasspjældet. En begrænsning i udstødningen lyder endvidere usandsynlig på en firtakter. Når du sige accellerationspumpe, mener du så bistarteren (chokeren)?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Et hurtigt opslag i det tyske Kymco forum fortæller, at der ikke er forskel på begrænsningerne på en Agility og en Super8. Altså gliderør i varioen, begrænset cdi samt evt. en skrue i gasspjældet. En begrænsning i udstødningen lyder endvidere usandsynlig på en firtakter. Når du sige accellerationspumpe, mener du så bistarteren (chokeren)?

Jeg mener, der er forskel på udseendet af udstødningen på Super 8, som henholdsvis 45 km model og 30 km model. I så fald, er den jo nok forskellig.


Der kan være stor forskel, og jeg har endnu ikke mødt knallerter, der ikke har overhalet. Også andre Super 8 overhaler. Så min model, er sikkert blandt de mest lovlige.

Imidlertid, er det ikke muligt, for hverken forhandler, eller Kymco, at gøre noget ved problemet, uden at knallerten skal gøres ulovligt.


Jeg vil tro, at de scootere der kører hurtigst, også har lavest forbrug. Så prøv en prøvetur, og vurder hvor hurtig den kan køre. Kører den godt, er den måske i orden. Kilometertælleren, viser dog med stor sandsynlighed forkert, så det er bedre at vurdere efter mærker eller andet.
Svar
#9
kragen Skrev:Et hurtigt opslag i det tyske Kymco forum fortæller, at der ikke er forskel på begrænsningerne på en Agility og en Super8. Altså gliderør i varioen, begrænset cdi samt evt. en skrue i gasspjældet. En begrænsning i udstødningen lyder endvidere usandsynlig på en firtakter. Når du sige accellerationspumpe, mener du så bistarteren (chokeren)?

Jeg mener, der er forskel på udseendet af udstødningen på Super 8, som henholdsvis 45 km model og 30 km model. I så fald, er den jo nok forskellig.


Der kan være stor forskel, og jeg har endnu ikke mødt knallerter, der ikke har overhalet. Også andre Super 8 overhaler. Så min model, er sikkert blandt de mest lovlige.

Imidlertid, er det ikke muligt, for hverken forhandler, eller Kymco, at gøre noget ved problemet, uden at knallerten skal gøres ulovligt.


Jeg vil tro, at de scootere der kører hurtigst, også har lavest forbrug. Så prøv en prøvetur, og vurder hvor hurtig den kan køre. Kører den godt, er den måske i orden. Kilometertælleren, viser dog med stor sandsynlighed forkert, så det er bedre at vurdere efter mærker eller andet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Super 8 Skrev:Jeg mener, der er forskel på udseendet af udstødningen på Super 8, som henholdsvis 45 km model og 30 km model. I så fald, er den jo nok forskellig.

Du kan sætte et vandrør på en 50 ccm 4 takts scooter, istedet for din udstødning, og der vil ikke være nogen forskel i motorens ydelse - kun i larmen. 4 takts motoren benytter ikke resonnansbølgeprincippet i opbygningen af udstødningen.

Læs mere her :
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...5228#55228

Dutch
Svar
#11
Super 8 Skrev:Jeg mener, der er forskel på udseendet af udstødningen på Super 8, som henholdsvis 45 km model og 30 km model. I så fald, er den jo nok forskellig.

Du kan sætte et vandrør på en 50 ccm 4 takts scooter, istedet for din udstødning, og der vil ikke være nogen forskel i motorens ydelse - kun i larmen. 4 takts motoren benytter ikke resonnansbølgeprincippet i opbygningen af udstødningen.

Læs mere her :
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...5228#55228

Dutch
Svar
#12
DutchDK Skrev:Du kan sætte et vandrør på en 50 ccm 4 takts scooter, istedet for din udstødning, og der vil ikke være nogen forskel i motorens ydelse - kun i larmen. 4 takts motoren benytter ikke resonnansbølgeprincippet i opbygningen af udstødningen.
Dutch

I ser ud til, at have ret. Efter at have tjekket et par billeder, mener jeg ikke der er synlig forskel på udstødningen. Denne er sandsynligvis ens.

Ifølge forhandleren, er stor spredning på scootere, og forklaringen er nok kun den, at min er en af de med dårligst benzinøkonomi, og altså blandt Kymcos uheldige. Dog, kan opnås ca. 30 km/litter ved lav hastighed på 25 km/time.

De gange, jeg har mødt en anden Super 8 (og også andre knallerter), kan de køre ca. 5 km/time mere, og starter hurtigere. Jeg bliver altid overhalet i kryds. Den, som jeg har, er derfor nok en mandagsudgave, der både er langsom (29 km/t max), og benzinforbrugende.

Men det kan der ikke gøres noget ved.
Svar


Forum spring: