Søg Garagen Hej Gæst! Register

Peugeot Speedfight variatorskive
#1
Hejsa,

Jeg har lige købt en pæn brugt Peugeot Speedfight model '97.

Jeg vil gerne have fjernet den skive der sidder i variatoren, hvis altså der er en sådan skive? Jeg har ikke haft åbnet variatordækslet endnu, idet jeg ikke vil begynde at pille, hvis ikke skiven findes på en Speedfight fra 1997.

Hvis skiven er der og jeg vælger at fjerne den er der så andet jeg også skal gøre? Skal jeg fx have sat andre dyser i? Andre ruller? Andet?

Jeg har ikke en klap forstand på scootere, men regner med at kunne lære det rimelig hurtigt, hvis I er behjælpelige.

På forhånd tak


Michael


PS.: Der er ikke pillet ved scooteren på nogen måde - den står med alle originale dele, måske udskiftet i tidens løb - men originale Peugeotdele.
Det har været en gammel mands, hvorfor begrænsningerne heller ikke er fjernet!

Mvh

Minjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Oversigt over begrænsninger: http://www.billig-scooter.dk/portal/begr...ersigt.php

Ved ikke lige om der er skive i en 97'er, men det kunne jo tyde på at der er noget med en bagplade. Ved ikke hvordan man fjerner en sådan begrænsning.
Med hensyn til at pille skiven kunne du passende se denne guide

Hvis du piller skiven (hvis den er der vel og mærket) er det muligt du på den ene eller anden måde skal have justeret karburatoren - hvis du skal have omdysset kan du også se denne guide

Det skulle ikke være nødvendigt at skifte ruller, men det kunne da være en fordel med et bedre optræk når den nu får lidt på toppen også.

Mvh. Webmus
Svar
#3
minjet Skrev:Hejsa,

Jeg har lige købt en pæn brugt Peugeot Speedfight model '97.

Jeg vil gerne have fjernet den skive der sidder i variatoren, hvis altså der er en sådan skive? Jeg har ikke haft åbnet variatordækslet endnu, idet jeg ikke vil begynde at pille, hvis ikke skiven findes på en Speedfight fra 1997.

Hvis skiven er der og jeg vælger at fjerne den er der så andet jeg også skal gøre? Skal jeg fx have sat andre dyser i? Andre ruller? Andet?

Jeg har ikke en klap forstand på scootere, men regner med at kunne lære det rimelig hurtigt, hvis I er behjælpelige.

På forhånd tak


Michael


PS.: Der er ikke pillet ved scooteren på nogen måde - den står med alle originale dele, måske udskiftet i tidens løb - men originale Peugeotdele.
Det har været en gammel mands, hvorfor begrænsningerne heller ikke er fjernet!

Hej Michael,

På en Peugeot Speedfight, sidder der ikke en skive på gliderøret mellem Blæserhjulet og vario skålen. Men der sidder en ''bagplade'' bag varioator skålen, som skal skrues ud.

Har selv lavet en guide til hvordan det gøres. Du kan se guiden her.

Håber det hjælper, ellers er du meget velkommen til at spørge. Grin
Peugeot Speedfight 2 AC 08

--------------------------------

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep - not screaming, like the passengers in his car.
Svar
#4
Tak for hjælpen folkens!

Er der nogen, der har et bud på, hvor meget det ville give på toppen at fjerne denne skive? Snakker vi 5 km/t eller 15 km/t?

Det er egentligt ikke fordi jeg har behov for at komme hurtigere frem som sådan, mit udgangspunkt er at forstyrre trafikken mindst muligt når nu vi 45'ere er dømt til at skulle køre blandt den 4-hjulede trafik.

Med venlig hilsen

Michael

Mvh

Minjet
Svar
#5
minjet Skrev:Tak for hjælpen folkens!

Er der nogen, der har et bud på, hvor meget det ville give på toppen at fjerne denne skive? Snakker vi 5 km/t eller 15 km/t?

Det er egentligt ikke fordi jeg har behov for at komme hurtigere frem som sådan, mit udgangspunkt er at forstyrre trafikken mindst muligt når nu vi 45'ere er dømt til at skulle køre blandt den 4-hjulede trafik.

Med venlig hilsen

Michael

På en 45'er giver det nok ikke det store, men vil tro du vil få den op på en 55 - 60 km/t.. (det har jeg i hvert fald fået ud af pille min bagplade ud)
Peugeot Speedfight 2 AC 08

--------------------------------

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep - not screaming, like the passengers in his car.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej igen

Jeg har nu fjernet "skålen" bag variatoren - og jeg fulgte din guide CJ92 - fantastisk guide - tak for det!

Jeg sidder alligevel med en tom smag i munden, idet operation "Fjern Vario Begrænsningen" ikke har givet noget som helst!??

Det kan jeg jo ikke helt forstå.

Scooteren kører præcis som den gjorde før operationen. Optrækket er det samme, topfarten den samme - alt er faktisk det samme.
Jeg er 100% sikker på, at jeg har fjernet den rigtige del og sat det hele rigtigt på plads igen efterfølgende. Hvad sker der så for, at jeg ikke får bare LIDT mere på toppen? - Jeg forstår det ikke!
Hvis der skulle være nogle med nogle gode råd er jeg lutter øren.

Jeg er som tidligere nævnt IKKE ude på at få en racerscooter, blot et køretøj der ikke sænker bytrafikken væsentligt til stor irritation for mig selv og andre billister.
Kunne jeg opnå en topfart på omkring 65-70 km/t ville jeg være ovenud tilfreds med det.


Med venlig hilsen

Michael Johansen

Mvh

Minjet
Svar
#7
minjet Skrev:Kunne jeg opnå en topfart på omkring 65-70 km/t ville jeg være ovenud tilfreds med det.

Husk lige at når du på en Stor Knallert (aka en 45'er) kører med mere end 58.5 km/t, så er du i farezonen for et klip i kørekortet. Hastighedsoverskridelse med 30 % eller højere, udløser nemlig et klip - og den maximale hastighed for en Stor Knallert er 45 km/t, ligemeget om vejtypen der køres på, skulle have en højere hastighedsgrænse.

Dutch
Svar
#8
DutchDK
Lyseslukker Grin Bare fordi du futter rundt på en ovenud velinstillet 30`er, skal vi andre der kører på 45 og som gerne vil køre lidt hurtigere så bankes i hovedet med det at det koster et klip Grin

Svar
#9
Ja jeg ved godt, at man skal passe på. I virkeligheden behøver den heller ikke kunne løbe SÅ stærkt - det var måske bare lidt ønsketænkning.
Det jeg bare ikke forstår er, at den faktisk kun løber 45 km/t selv efter at variatorskålen er fjernet. Som jeg forstår jeres og andre indlæg burde det trods alt gøre en forskel (lille eller stor).


Med venlig hilsen

Michael Johansen

Mvh

Minjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
http://flexistentialist.org/blog/archive...n-scooter/

Ca midt på den side er vist hvad det er der skal fjernes bare for at være sikker.
Der står så også at man måske skal gå lidt ned i rullevægt (7.5g) Måske det er det der skal til for jeg mener at Pegøjerne kører med ret tunge ruller som standard?

Anbefalelsesværdigt er det istedet at skifte variatoren ud med f.eks denne:
http://www.speedline.dk/scooter/item.php?ItemId=271

Men uanset hvad kommer du nok ikke uden om at der skal "leges" med rullevægten

Svar
#11
Hej Russer,

Tak for linket ang. fjernelse af variatorskålen - nu er jeg 200% sikker på, at det er den rigtige del jeg har fjernet Grin

Jeg vil prøve at kigge lidt på rullevægten som du foreslår og så vender jeg lige tilbage med et resultat - tak for hjælpen!


Venlig hilsen

Michael Johansen


PS.: Ved du om sådan en Peugeot Speedfight LC fra 1997 har en karburator? (Jeg er mekanisk analfabet :P )

Mvh

Minjet
Svar
#12
minjet
Karburator? Det har den, sidder nede ved cylinderen Smil
Se efter et stort filter, en kasse nærmest, mellem den og cylinderen sidder karburatoren

Svar


Forum spring: