Søg Garagen Hej Gæst! Register

27,2V målt over et 12V batteri
#13
Jeg tipper også på det er multimeteret der er ved at løbe tør, fordi hvis der stadigt er lys på den, så fungerer din spændings regulator fint Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
DarkSide Skrev:Jeg tipper også på det er multimeteret der er ved at løbe tør, fordi hvis der stadigt er lys på den, så fungerer din spændings regulator fint Smil

Lyset fungere fintSmil
Men kiggede altså lidt da den gav 27,2VSmil
Ejer af en Giantco Sprint (Evighedsmaskinen),
og har tidligere eget en PGO Pmx "No Fear" Nr. 155/580. Men viste sig at være stjålet.
Har nu lige indkøbt en Puch Maxi, og er ved at istandsætte den fuldstændig.

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen
Svar
#15
Få skiftet batteriet i dit multimeter, og få den lige målt efter, jeg gætter på at den så viser rigtigt Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#16
DarkSide Skrev:Få skiftet batteriet i dit multimeter, og få den lige målt efter, jeg gætter på at den så viser rigtigt Smil

Jeg vil ikke gætte, men håberGrin
Ejer af en Giantco Sprint (Evighedsmaskinen),
og har tidligere eget en PGO Pmx "No Fear" Nr. 155/580. Men viste sig at være stjålet.
Har nu lige indkøbt en Puch Maxi, og er ved at istandsætte den fuldstændig.

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen
Svar
#17
Jeg er enig med dark side :wink:
Skal man lære skal man prøve...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Lad mig sige det på den her måde.

Hvis du har kørt hele dagen, og den har ladet på batteriet med 27 volt, så havde det sagt BANG!
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#19
DarkSide Skrev:Lad mig sige det på den her måde.

Hvis du har kørt hele dagen, og den har ladet på batteriet med 27 volt, så havde det sagt BANG!

Ja også i den grad Fortvivlethock:
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#20
DarkSide Skrev:Lad mig sige det på den her måde.

Hvis du har kørt hele dagen, og den har ladet på batteriet med 27 volt, så havde det sagt BANG!

Ikke nødvendigvis, for hvis én af cellerne i batteriet 'står af', bliver dens indre modstand høj, og spændingen over batteriet kan stige til den begrænses af ladekredsløbet.

Men så vil der kun kunne måles 12V eller mindre når motoren er stoppet, og spændingen vil falde til langt under 12 V så snart der forsøges at tappe strøm fra batteriet.

Som mange gange nævnt, så kan de billige multimetre måle meget forkert hvis deres eget batteri er ved at være opbrugt, men jeg tror nu mere at den oprindelige spørger har målt på sit batteri med multimeteret sat i AC område (vekselspænding).
Jeg har lige forsøgsvis checket med et billigt multimeter i AC område, og på en 12 V akkumulator måler det netop ca. 27 V. Hvis tilledningerne vendes, måler det 0,0 V.

Måling af jævnspænding (DC) skal foregå med områdeomskifteren sat til DC.
--
Hilsen Ole
Svar
#21
Du siger noget, den havde jeg slet ikke lige tænkt over.

Spørger har sikkert sat den på AC frem for DC Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
OlePagh Skrev:Ikke nødvendigvis, for hvis én af cellerne i batteriet 'står af', bliver dens indre modstand høj, og spændingen over batteriet kan stige til den begrænses af ladekredsløbet.

Men så vil der kun kunne måles 12V eller mindre når motoren er stoppet, og spændingen vil falde til langt under 12 V så snart der forsøges at tappe strøm fra batteriet.

Som mange gange nævnt, så kan de billige multimetre måle meget forkert hvis deres eget batteri er ved at være opbrugt, men jeg tror nu mere at den oprindelige spørger har målt på sit batteri med multimeteret sat i AC område (vekselspænding).
Jeg har lige forsøgsvis checket med et billigt multimeter i AC område, og på en 12 V akkumulator måler det netop ca. 27 V. Hvis tilledningerne vendes, måler det 0,0 V.

Måling af jævnspænding (DC) skal foregå med områdeomskifteren sat til DC.

Ups. Det har jeg vidst nok, når jeg nu tænker mig om :P Dumme mig.Grin
Ejer af en Giantco Sprint (Evighedsmaskinen),
og har tidligere eget en PGO Pmx "No Fear" Nr. 155/580. Men viste sig at være stjålet.
Har nu lige indkøbt en Puch Maxi, og er ved at istandsætte den fuldstændig.

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen
Svar
#23
Anders Pedersen Skrev:Ups. Det har jeg vidst nok, når jeg nu tænker mig om :P Dumme mig.Grin

Det er da tilladt. - Det er meget almindeligt ikke at vide så meget om strøm og spænding hvis man ikke lige arbejder med det hver dag.
For mange er de fleste stillinger på omskifteren på et universalmeter ren sort snak.

AC = Alternating Current - Vekselstrøm. Det er det der er i vores 230 V stikkontakter.
DC = Direct Current - Jævnstrøm. Det er det der er i vores akkumulatorer og i batterier.

I øvrigt fødes de fleste scooteres for- og baglygte af AC direkte fra generatoren, medens stop og blinklys 'kører' på DC via akkumulatoren. Det er fordi de skal fungere selv om motoren er slukket.
--
Hilsen Ole
Svar
#24
OlePagh Skrev:Det er da tilladt. - Det er meget almindeligt ikke at vide så meget om strøm og spænding hvis man ikke lige arbejder med det hver dag.
For mange er de fleste stillinger på omskifteren på et universalmeter ren sort snak.

AC = Alternating Current - Vekselstrøm. Det er det der er i vores 230 V stikkontakter.
DC = Direct Current - Jævnstrøm. Det er det der er i vores akkumulatorer og i batterier.

I øvrigt fødes de fleste scooteres for- og baglygte af AC direkte fra generatoren, medens stop og blinklys 'kører' på DC via akkumulatoren. Det er fordi de skal fungere selv om motoren er slukket.

Så er det ikke nu jeg skal sige at jeg er ved at uddanne mig som elektriker:I haha UPS
Ejer af en Giantco Sprint (Evighedsmaskinen),
og har tidligere eget en PGO Pmx "No Fear" Nr. 155/580. Men viste sig at være stjålet.
Har nu lige indkøbt en Puch Maxi, og er ved at istandsætte den fuldstændig.

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen
Svar


Forum spring: