Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 1 stemme(r) - 3 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af karburator + justring af svømmer + chooker
#1
Hej Alle

Jeg ligger lige en lille guide til adskillelse af karburator og justering af svømmeren og måling på om automat chooker virker.

Der er taget udgangspunkt i en CPI oliver city '05, mikuni std karburator.

--------------------------------------------------------------
STEP 1:

[Image: 2071.jpg]

Start med at tage karburator af studsen, afmonter gasspjæld og div ledninger til eks karburator varme og automat chooker.
Skru chookeren af karburator, typisk ved to skruer, og afmonter. Dernæst skru skruerne af ved bundkar og afmonter, pas på pakningen.
Blås bundkaret godt igennem i alle huller og kanter med trykluft så alt snavs eller urenheder kommer væk.

STEP 2:

[Image: 2063.jpg]

Skru hoveddysen ud samt tomgangsdysen og blæs dem igennem og tjek at du kan se gennem dem eventuel hold dem op mod lyset.

STEP 3:

[Image: 2060.jpg]

Tag en lille dorn eller anden spids genstand og slå dyserøret ud, VÆR forsigtig og gør det kun hvis du ved hvad du laver, ellers lad den sidde.
Blæs god med trykluft også ind i hullet fra oven og for neden.

STEP 4:

[Image: 2078.jpg]

Tag en spids genstand og slå pinden ud der holder svømmeren, pas på du ikke mister kegleventilen der hænger på den lille tap på svømmeren.

STEP 5:

[Image: 2055.jpg]

Skru skruen ud der holder "holderen" på plas over "benzinhullet" og afmonter, tag eventuel en papegøje tang og hiv den ud, pas på o-ringen.
Blæs det hele godt igennem i alle huller og kanter og sørg for alt svans og urenheder er væk.

[Image: 2054.jpg]

Et stk adskildt karburator Grin Så er det bare at samle det hele i omvendt rækkefølge.

Det er altid en god ide at rense karburator hivs der er kommet kondensvand i benzinen eller knallerten har stået stille en periode og har svært ved at starte eller holde tomgang.

---------------------------------------------------------------------

En anden ting der kan gøre at knallerten har dårlig koldstart er automat chookeren, den kan man måle på, man måler fra spidsen til flancen og her må afstanden ikke være over 17,5 mm.

[Image: 2059.jpg]

Denne chooker var på 19 mm og det er for meget, så denne chooker skulle udskiftes.

For optimal måling må din chooker ikke have været belastet altså fået strøm i min 30 min.

----------------------------------------------------------------------

Den sidste ting der kan have indflydense på dårlig koldstart og general kørsel på scooteren er højden på svømmeren, det er den der åbner og lukker for benzintilførsel til bundkar.

STEP 1:

Start med at pille bundkaret af karburator og vend karburator på hovedet og mål afstanden fra toppen af svømmer til kanten på karburatoren.

[Image: 2077.jpg]

Her skal højden vøre mellem 13,5 og 15 mm.

Her stod svømmeren ikke rigtigt:

[Image: 2061.jpg]

Her står den rigtigt:

[Image: 2070.jpg]

Når du skal justere på svømmeren bøjer du ganske let på den lille tap der presser på kegleventilen

[Image: 2076.jpg]

------------------------------------------------------------

Nu har du både renset og just din karburator, nu mangler du kun at just luftskruen som tommelfinger regel skal stå 1½ omgang ud fra bundstilling og tomgang just du så baghjulet næsten drejer rundt (Lige før den kobler ind) men det er som oftes smag og behag.

-------------------------------------------------------------

Håber i kunne bruge denne guide til noget, ris og ros modtages gerne. Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
:thumpup:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Total god guide ! :clap:

Desværre ingen tommel-op, skal lige takke nogle andre først Smil .
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#4
MartinAndersen14 Skrev:Total god guide ! :clap:

Desværre ingen tommel-op, skal lige takke nogle andre først Smil .

Det er da bare helt iorden Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#5
Super fedt med denne guide !!
Tak Grin
Mvh Jesper
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvor kort må målet være på chokeren, kan den være kortere end de 17,5, og hvor meget er den på en ny choker ?
Mvh Jesper
Svar
#7
Det er et sted mellem 16,5 og 19 mm hverken over eller under, hvis den ligger uden for disse grænser er den defekt og bør udskiftes, men husk den må ikke have været belastet med strøm i min 30 min før du får en optimal måling på den.
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#8
hey har fulgt din vedledning, og nu køre min oliver super.?
Er der noget man skal være opmærksom på? på en oliver city?
Mvh B
Husk at checke olie.
Svar
#9
Noob Skrev:hey har fulgt din vedledning, og nu køre min oliver super.?
Er der noget man skal være opmærksom på? på en oliver city?
Mvh B

Genlæs venligst reglerne, og læg godt mærke til §2. Vi går meget op i at man gør sit bedste i at man bla. starter med stort begyndende bogstaver i sætninger og giver sit emne en sigende overskrift.
Du kan ændre dit indlæg, så det overholder sidens regler, ved at trykke på dette lille ikon ud for dit indlæg i højre hjørne: [Image: icon_edit.gif]

Du kan læse mere om hvorfor vi går meget op i at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Noob Skrev:Hey har fulgt din vedledning, og nu køre min oliver super?
Er der noget man skal være opmærksom på en oliver city?
Mvh B

Nej ikke andet end den sædvanlige vedligeholdelse Smil
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#11
Hej må da lige prøv den gennemgang og se om det kan hjælpe Fræk
Håber jeg på skal se til det imorgen.
Svar
#12
En ting der også er rigtig fornuftig at få gjort, hvis altså man har muligheden for det, er at få karburatoren i et ultralydsbad.

Et eksempel:
Jeg har / havde datterens Venus (Giantco) stående fordi den ikke stod godt i tomgang og var svær at starte.

Fik skiftet tændspolen med en Naraku (Tak Katana Grin ) og så startede den fint og nemt men tomgang var næsten et ukendt begreb. Efter en tur i ultralydsbadet fik den pludeselig en fin og stabil tomgang. Så det kan anbefales og en ultralydsbeholder behøver ikke at koste det vilde.

De fåes i flere størrelser
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar


Forum spring: