Der er da flere knallerter, der leveres med halogenpærer - heriblandt min :wink: Den leveres med 35/35 W med en HS1 fatning (P43t), en afart af en H4 fatning, hvor "benene" er vendt anderledes. Officielt, er den lavet, så folk ikke ved en "fejltagelse" kommer til at sætte en kraftigere H4 pære i - men en 40/45 w kan dog skaffes, og virker uden (varme/strøm)problemer 8) Lygter skal være godkendte, og maksimumstørrelsen skulle gerne fremgå af den pligtige godkendelseskode i lygteglasset. Der er endvidere regler for, hvor mange candela (hvor kraftigt lys), man må montere på køretøjer. Det kan alene være disse regler, man kan forbryde sig mod - altså at lygtehuset ikke er godkendt til de mange Watt, eller at pærene afgiver for mange candela. Det sidste, kommer næppe på tale, med de pærer, vi her taler om.
Xenon er - indtil videre - en anden sag, og man må forvente, at det kun er et spørgsmål om tid, før de må godkendes til montering, da de allerede er godkendte på kørtetøjer, der har dem monteret fra start.
Modsat Dutch, mener jeg dog ikke, at montering af kraftigere pærer, er en "
ulovlig konstruktiv ændring", der kan medføre konfiskation. Konfiskationsreglerne gælder i virkeligheden kun for motorkøretøjer (knallerter er ikke motorkøretøjer), med den lille undtagelse, der med rettens godkendelse, praktiseres med varioen
Så det værste, der kan ske, er, at man på lille knallert får en bøde på 500,-, og må sætte en anden pære i. Det kræver dog, at "nogen" skiller knallerten ad (hos mig, skal hele forskjoldet af, for at komme til pæren), for at tjekke pæren, og sammenligne den med den kryptiske kode på lygteglasset. Forkert lygteføring, eller indstilling af lygter, kan derimod hurtigt konstateres, men det har jo intet med pæren at gøre