Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skjulte tiltag udi begrænsninger?
#1
Nu kom 'forskeren' op i mig :oops:

Vi har til tider hørt, at denne eller hin fabriksnye scooter tilsyneladende ikke er begrænset i vario.
Men hvordag gøres det så?

Hvis det er ren omdrejningsbegrænsning, burde man slet ikke kunne sætte i gang! Fortvivlethock:
Hvis jeg skal holde 30 ifølge GPS, så skal jeg kun lige holde mig over tomgang. Men selvom jeg måske godt kan komme i gang ved de omdrejninger, så vil det under alle omstændigheder tage en evighed at nå 30.

Hvis det er en elektronisk hastighedsbegrænsning, burde maskinen have en glimrende benzinøkonomi, for vario får jo lov til at arbejde uforstyrret. Og omdrejningerne ved tophastighed burde være lave. Men jeg erindrer ikke at have hørt, at disse ukendt begrænsede maskiner opfører sig sådan.
En elektronisk hastighedskontrol vil også være ret dyr, da den vil kræve en eller anden sensor et eller andet sted efter vario/kobling.
(Duer ikke på forhjulet, for så vil politiet jo med de nye regler konfiskere samtlige maskiner, da de alle kan køre for hurtigt med stillestående forhjul. Blink med øjet Ond )

Men hvad nu, hvis de vise herrer (uanset hvor sådanne måtte befinde sig) er kommet op med andre, mere skjulte begrænsninger i vario, vi bare ikke har fundet ud af endnu ?

Man kunne jo i stedet for den gammel-kendte skive/fortykket gliderør i stedet begrænse rullernes vandring med f.eks. en indstøbt 'pukkel' i de 'baner' rullerne løber i.
En sådan begrænsning vil man først se, når man har skilt det hele totalt ad, og der vil nok kræve en helt ny vario at omgå. Dvs. en noget større udskrivning end i værste fald et nyt gliderør el. lign.

I lighed med at begrænse forreste remhjuls vandring indefter kunne man i stedet begrænse det bagestes vandring udefter.

Ligesom på film og softwaremarkedet kan vi være på vej ind i en fase, hvor man forsøger at gøre begrænsningerne så vanskelige og/eller dyre at fjerne, at det ganske enkelt ikke kan betale sig. Vel at mærke uden at det koster fabrikanten noget nævneværdigt.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
En Scooter er så simpelt et maskineri, at det næppe er teknisk muligt at konstruere en mekanisk begrænsning som ikke kan fixes. Og laver de noget ved f.eks. variatoren som gør det problematisk eller kræver dyrt special værktøj kan du være sikker på at Polini eller Malossi har en passende erstatning på lager i løbet af kort tid.
Svar
#3
walker1 Skrev:En elektronisk hastighedskontrol vil også være ret dyr, da den vil kræve en eller anden sensor et eller andet sted efter vario/kobling.
.

Nu er selv meget avanceret elektronik efterhånden faldet til noget man kun kunne drømme om for få år siden, så hvorfor ikke.

Når man læser dette indlæg af Caine kunne det godt tyde på at en Baotian Rebel kun er begrænset elektronisk. Nu ved jeg ikke om der er en 30 eller 45 knallert. Det bliver interessant at høre hvad andre Rebel ejere siger til dette, og specielt hvis man helst vil køre helt lovlig, uden at dette skal forringe benzinøkonomien.
http://www.billig-scooter.dk/about6424-0-asc-15.html

Hvis det er rigtigt burde forhandler da slå på dette som et rigtigt godt salgsargument, Jeg ville da helst køre lovligt så på mig ville det være temmelig afgørende.
Hvad kører en lovlig Rebel egentlig på literen? Det må da være langt over 50 km.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#4
LETSINDIG Skrev:Når man læser dette indlæg af Caine kunne det godt tyde på at en Baotian Rebel kun er begrænset elektronisk. Nu ved jeg ikke om der er en 30 eller 45 knallert. Det bliver interessant at høre hvad andre Rebel ejere siger til dette, og specielt hvis man helst vil køre helt lovlig, uden at dette skal forringe benzinøkonomien.
http://www.billig-scooter.dk/about6424-0-asc-15.html

Hvis det er rigtigt burde forhandler da slå på dette som et rigtigt godt salgsargument, Jeg ville da helst køre lovligt så på mig ville det være temmelig afgørende.
Hvad kører en lovlig Rebel egentlig på literen? Det må da være langt over 50 km.

Min Rebel er uden begrænsninger, men kan ikke helt finde ud af hvilke der er fjernet og hvordan. (Forhandler gjorde det.)
Er blevet lettere forvirret efter den snak om '06,´07 & '08 modeller, elektronisk begrænsninger eller ikke.

I går målte jeg min Rebel til 43 km/l... Fra ~500 km til ~600 km til 2,30 liter.
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#5
Jeg må indrømme at jeg ikke kender noget til Baotian, men generelt har jeg svært ved at tro på, at vi nogensinde kommer helt af med variator-begrænsningen. Ikke så meget på grund af hastigheden, men fordi det næppe er teknisk muligt at få en 50 ccm motor til at give moment nok ved lave omdrejninger. Derfor er man tvunget til at begrænse gearingen hvis man lader elektroniken lægge låg på omdrejningstallet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det skulle være på baghjulet eller koblingsklokken føleren sidder, sådan som jeg har forstået Caine, når baghjulets hastighed kommer over 30km/t vil cdi boxen begynde at forskyde tændingstidspunkt, og kan på den måde tage kraften fuldstændig fra motoren. På den måde kan motoren få alle de omdrejninger den vil, og i teorien alle de HK det skal være( men her begynder det jo at blive lidt spidsfindigt)

City scooter skriver bla. ” Det står i EU-reglementet og producenten skal på "tro og love" certificere at scooteren max kører - eksempelvis 30km/t OG at hver enkelt begrænsning der fjernes max må give en effektforøgelse på 10%. ”

Så er spørgsmålet selvfølgelig om Caine har misforstået noget, Her må City scooter komme og afklare den sag. Men er der ingen skive i en 30 er så skulle man i teorien kunne køre helt lovligt med lave motor omdrejninger og bedst mulig benzinøkonomi.

En ting der taler imod at begrænsningen kan foregå elektronisk på denne måde er- hvis man konstant holder gashåndtag i bund, så er det et forkert tændingstidspunkt, med deraf følgende dårlig forbrænding = uøkonomisk brøndstofforbrug og støre forurening, der vil holde hastigheden nede på 30 km/t. og det virker lidt tåbeligt

Det samme argument kan bruges mod at køre med en CDI der er begrænset, bla. derfor har jeg mine tvivl om at CDI´erne er begrænset, i hvert fald inden for det normale omdrejnings området, vi bevæge os i, med vores lavt ydende maskiner.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
Jeg arbejder sådan mest for sjov på et system, der kan indskydes og som helt slukker for tændingen ved for høj hastighed.

Jeg vil dog næppe placere grænsen ved 30, men på den anden side heller ikke over den der famøse grænse på 43, som åbenbart bliver gældende fremover.

Og når man selv ligger og roder med det, kunne man jo senere udvide systemet ved at indplacere en by-pass i form af f.eks. 2 højreblink, 2 bremseblink og 3 venstreblink = fri hastighed :twisted:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: