07-06-2008, 10:09
Nu kom 'forskeren' op i mig :oops:
Vi har til tider hørt, at denne eller hin fabriksnye scooter tilsyneladende ikke er begrænset i vario.
Men hvordag gøres det så?
Hvis det er ren omdrejningsbegrænsning, burde man slet ikke kunne sætte i gang! hock:
Hvis jeg skal holde 30 ifølge GPS, så skal jeg kun lige holde mig over tomgang. Men selvom jeg måske godt kan komme i gang ved de omdrejninger, så vil det under alle omstændigheder tage en evighed at nå 30.
Hvis det er en elektronisk hastighedsbegrænsning, burde maskinen have en glimrende benzinøkonomi, for vario får jo lov til at arbejde uforstyrret. Og omdrejningerne ved tophastighed burde være lave. Men jeg erindrer ikke at have hørt, at disse ukendt begrænsede maskiner opfører sig sådan.
En elektronisk hastighedskontrol vil også være ret dyr, da den vil kræve en eller anden sensor et eller andet sted efter vario/kobling.
(Duer ikke på forhjulet, for så vil politiet jo med de nye regler konfiskere samtlige maskiner, da de alle kan køre for hurtigt med stillestående forhjul. )
Men hvad nu, hvis de vise herrer (uanset hvor sådanne måtte befinde sig) er kommet op med andre, mere skjulte begrænsninger i vario, vi bare ikke har fundet ud af endnu ?
Man kunne jo i stedet for den gammel-kendte skive/fortykket gliderør i stedet begrænse rullernes vandring med f.eks. en indstøbt 'pukkel' i de 'baner' rullerne løber i.
En sådan begrænsning vil man først se, når man har skilt det hele totalt ad, og der vil nok kræve en helt ny vario at omgå. Dvs. en noget større udskrivning end i værste fald et nyt gliderør el. lign.
I lighed med at begrænse forreste remhjuls vandring indefter kunne man i stedet begrænse det bagestes vandring udefter.
Ligesom på film og softwaremarkedet kan vi være på vej ind i en fase, hvor man forsøger at gøre begrænsningerne så vanskelige og/eller dyre at fjerne, at det ganske enkelt ikke kan betale sig. Vel at mærke uden at det koster fabrikanten noget nævneværdigt.
Vi har til tider hørt, at denne eller hin fabriksnye scooter tilsyneladende ikke er begrænset i vario.
Men hvordag gøres det så?
Hvis det er ren omdrejningsbegrænsning, burde man slet ikke kunne sætte i gang! hock:
Hvis jeg skal holde 30 ifølge GPS, så skal jeg kun lige holde mig over tomgang. Men selvom jeg måske godt kan komme i gang ved de omdrejninger, så vil det under alle omstændigheder tage en evighed at nå 30.
Hvis det er en elektronisk hastighedsbegrænsning, burde maskinen have en glimrende benzinøkonomi, for vario får jo lov til at arbejde uforstyrret. Og omdrejningerne ved tophastighed burde være lave. Men jeg erindrer ikke at have hørt, at disse ukendt begrænsede maskiner opfører sig sådan.
En elektronisk hastighedskontrol vil også være ret dyr, da den vil kræve en eller anden sensor et eller andet sted efter vario/kobling.
(Duer ikke på forhjulet, for så vil politiet jo med de nye regler konfiskere samtlige maskiner, da de alle kan køre for hurtigt med stillestående forhjul. )
Men hvad nu, hvis de vise herrer (uanset hvor sådanne måtte befinde sig) er kommet op med andre, mere skjulte begrænsninger i vario, vi bare ikke har fundet ud af endnu ?
Man kunne jo i stedet for den gammel-kendte skive/fortykket gliderør i stedet begrænse rullernes vandring med f.eks. en indstøbt 'pukkel' i de 'baner' rullerne løber i.
En sådan begrænsning vil man først se, når man har skilt det hele totalt ad, og der vil nok kræve en helt ny vario at omgå. Dvs. en noget større udskrivning end i værste fald et nyt gliderør el. lign.
I lighed med at begrænse forreste remhjuls vandring indefter kunne man i stedet begrænse det bagestes vandring udefter.
Ligesom på film og softwaremarkedet kan vi være på vej ind i en fase, hvor man forsøger at gøre begrænsningerne så vanskelige og/eller dyre at fjerne, at det ganske enkelt ikke kan betale sig. Vel at mærke uden at det koster fabrikanten noget nævneværdigt.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!