03-05-2008, 22:20
Da den gamle guide til ''Justering af ventiler'' efter min mening, både var forældet, og mangelfuld, besluttet jeg mig for at lave en ny.
Vigtigt!
Motoren må MAX være 30 grader varm når ventilerne bliver stillet.
Start med at åbne for sædet og fjern følgende møtrikker og skruer vist på billedet:
Bagefter skal det sorte skjold under sædet afmonteres, nede på trinbrættet under gummimåtten sidder 2 krydskærv skruer som skal fjernes, bagefter kan skjoldet fjernes, og du vil få denne udsigt:
Derefter skal du afmonter den sorte slange der sidder på studsen på ventildækslet.
Afmonter de 4 skruer der holder ventildækslet og fjern derefter ventildækslet.
Så er vi kommet til ventilerne:
Men inden vi begynder at stille ventilerne så skal motoren stilles under kompression.
For at stille motoren under kompression, skal du starte med at pille den lille gummi prop der sidder på blæserhuset af, så du kan se svinghjulet. (eller pille hele blæserhuset af som på billedet nedenfor)
Drej motoren rundt indtil mærket "T" står ud for tappen i motorblokken.
Her står ''T''mærket på svinghjulet ud for tappen i motorblokken:
Vigtigt!
Når 'T''mærket står ud for tappen i motorblokken, så skal de 2 mindste huller i knastakslen være plan med topstykket, og det store hul skal være i top.
Sådan her skal knastakslen se ud når motoren står under kompression:
Så skal ventilerne stilles, start med at løsn kontramøtrikken og juster skruen mens man køre søgerbladet imellem justerskruen og ventilstammen som vist på billedet:
Spillerummet skal stilles til 0.08mm eller 0.003 tommer. Søgerbladet skal være stramt at få igennem men selvfølgelig ikke så stramt der skal bruges vold, for at få det igemmen.
Samme procedure gælder for begge ventiler.
Husk: At spænde kontramøtrikken og kontrollere spillerummet igen efter den er spændt, da skruen ofte giver sig lidt.
Så er det bare at samle det hele i omvendt rækkefølge af adskillelse.
NB: Hvis pakningen i ventildækslet ser slidt ud, eller hvis du er usikker på om den kan holde tæt, så er det en god ide at skifte pakningen når man alligevel har dækselet afmonteret.
Pakningen koster 19kr, og kan købes her: Ventildækselpakning.
Jeg håber i kan bruge guiden.
Ris og ros, modtages gerne.
NB: Jeg påtager mig ikke ansvaret for hvis din maskine havarer som følge af min guide, selvom dette ikke burde ske, tager jeg alligevel mine forholdsregler.
Vigtigt!
Motoren må MAX være 30 grader varm når ventilerne bliver stillet.
Start med at åbne for sædet og fjern følgende møtrikker og skruer vist på billedet:
Bagefter skal det sorte skjold under sædet afmonteres, nede på trinbrættet under gummimåtten sidder 2 krydskærv skruer som skal fjernes, bagefter kan skjoldet fjernes, og du vil få denne udsigt:
Derefter skal du afmonter den sorte slange der sidder på studsen på ventildækslet.
Afmonter de 4 skruer der holder ventildækslet og fjern derefter ventildækslet.
Så er vi kommet til ventilerne:
Men inden vi begynder at stille ventilerne så skal motoren stilles under kompression.
For at stille motoren under kompression, skal du starte med at pille den lille gummi prop der sidder på blæserhuset af, så du kan se svinghjulet. (eller pille hele blæserhuset af som på billedet nedenfor)
Drej motoren rundt indtil mærket "T" står ud for tappen i motorblokken.
Her står ''T''mærket på svinghjulet ud for tappen i motorblokken:
Vigtigt!
Når 'T''mærket står ud for tappen i motorblokken, så skal de 2 mindste huller i knastakslen være plan med topstykket, og det store hul skal være i top.
Sådan her skal knastakslen se ud når motoren står under kompression:
Så skal ventilerne stilles, start med at løsn kontramøtrikken og juster skruen mens man køre søgerbladet imellem justerskruen og ventilstammen som vist på billedet:
Spillerummet skal stilles til 0.08mm eller 0.003 tommer. Søgerbladet skal være stramt at få igennem men selvfølgelig ikke så stramt der skal bruges vold, for at få det igemmen.
Samme procedure gælder for begge ventiler.
Husk: At spænde kontramøtrikken og kontrollere spillerummet igen efter den er spændt, da skruen ofte giver sig lidt.
Så er det bare at samle det hele i omvendt rækkefølge af adskillelse.
NB: Hvis pakningen i ventildækslet ser slidt ud, eller hvis du er usikker på om den kan holde tæt, så er det en god ide at skifte pakningen når man alligevel har dækselet afmonteret.
Pakningen koster 19kr, og kan købes her: Ventildækselpakning.
Jeg håber i kan bruge guiden.
Ris og ros, modtages gerne.
NB: Jeg påtager mig ikke ansvaret for hvis din maskine havarer som følge af min guide, selvom dette ikke burde ske, tager jeg alligevel mine forholdsregler.