Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olie type igen
#1
Der har været en del debat i tidens løb herom, men ...

Manualen siger 10W-40 olie.

Visse herinde benytter konsekvent lettere olie (5W-40, 0W-30 osv) året rundt, andre kun i vinterhalvåret.

Det første tal angiver efter en eller anden skala, ved hvor lav en koldstarts-temperatur olien er anvendelig, mens det sidste er varm-performance.

Men når de fleste af mine ture (til/fra arbejde) ligger omkring 15 km ad gangen, hvor stor gavn vil jeg i sommerhalvåret have af f.eks. en 5W-40 ?

På den anden side, så er min med snart 15.000 i kufferten jo næppe ikke helt ny længere, hvorfor man måske bør holde sig til standard ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg vil mene en 10W-40 olie er et udemærket valg, bare husk at skift den i intervaller af ca 3-5000 km, alt efter hvad du selv syntes er bedst.
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#3
Jeg bruger 0W/40, fyldte det på en gang i vinter. Men jeg har ikke kunne mærke nogen forskel, udover at jeg kan køre lidt hurtigere når den er kold eller så er der ikke det helt stor at sige om olie'er med lav visitet. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#4
Det er nok mest hvad den enkelte føler når han kører på scooteren, men som oftest er den som brugerhåndbogen foreskriver god nok til de fleste... Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#5
Johansen.1981 Skrev:Det er nok mest hvad den enkelte føler når han kører på scooteren, men som oftest er den som brugerhåndbogen foreskriver god nok til de fleste... Grin
Ja, til de fleste; men manualen er den samme, på alle sprog - men det er klimaet ikke - selv ikke for folk, der taler samme sprog. Er du amerikaner, kan du jo bo i New Mexico eller i Alaska, og det kræver olie med forskellig viskositet, især i W-området. En 10W-40 skulle dog dække behovet i Danmark. Vil du være sikker på, at olien når ud i de mindste kroge hurtigt, når det er hundekoldt, kan du da godt spendere en 0W-40 :wink: Hvis manualen foreskriver en 40 olie, bør man derimod holde sig til de 40.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Undskyld jeg bumper men, en 0W40 olie ville jeg aldrig hæle på en 4takts scooter, da olie filmen bliver brudt ved belastning.
Og jeg ville da mene at man belaster en scooter moderat til meget under danske forhold med vind og veje. Man bruger normalt en 0W40 til meget ældre biler og veteran biler.

Oliens viskositet er vital for scooteren, så det er ikke bare hvordan den kører med olien.
Man kan ikke føle sig frem til olien på hvordan scooteren kører.

Dernæst står "W" for at olien er egnet til vinterbrug.
Svar
#7
Caine Skrev:Man bruger normalt en 0W40 til meget ældre biler og veteran biler..

Det giver ikke helt mening i mine øre. Smil En 0W40 ville være alt for tynd til at kunne fyldes på ældere biler og specielt vetran biler, da olien ville sive ud mellem pakningerne.
Prøv eks. at kigge her:
Castrol classic, som er beregnet til veteran og classic biler er en 20W/50.
Castrol Edge Sport, som er beregnet til højtydende benzin og dieselmotorer med og uden turbo er en 0W/40.

På ældre motorer skal der tykkere olie på end en splinter ny moter.

Caine Skrev:Oliens viskositet er vital for scooteren, så det er ikke bare hvordan den kører med olien..
Man kan ikke føle sig frem til olien på hvordan scooteren kører
Nej, men man kan se resultatet af at have brugt en god olie der kan komme ordenligt ud og smørre i hele moteren, jeg mener det er OlePagh her inde fra der har kørt over 45.000 km uden motorproblemer overhovedet. :wink:

Caine Skrev:Dernæst står "W" for at olien er egent til vinterbrug

Jeg fylte det også på sidste vinter. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
Caine Skrev:Undskyld jeg bumper men,en 0W40 olie ville jeg aldrig hæle på en 4takts scooter, da olie filmen bliver brudt ved belastning.
Og jeg ville da mene at man belaster en scooter moderat til meget under danske forhold med vind og veje. Man bruger normalt en 0W40 til meget ældre biler og veteran biler.

Oliens viskositet er vital for scooteren, så det er ikke bare hvordan den kører med olien.
Man kan ikke føle sig frem til olien på hvordan scooteren kører.

Dernæst står "W" for at olien er egnet til vinterbrug.
Her må du nok lige komme med en begrundelse :wink: Hvorfor skulle oliefilmen blive brudt hurtigere på 0W-40 end på en 10W-40? Vedr. gamle motorer, så burde logikken være modsat. W står ikke for, at olien er egnet til vinterbrug, det står for at olien ved den fastsatte temperatur i W-skalaen stadig holder en viskositet, der svarer til tallet efter W. Jeg kan ikke temperaturskalaen i hovedet, men mener, at 0W er noget med minus 20-25 grader. Dvs., at olien beholder sin viskositet på f.eks. 40, selvom teperaturen kravler langt ned på termometeret. En olie, der bliver for "tyk", når det er koldt, formår ikke hurtigt nok, at nå ud til alle de små steder, der skal smøres, før motoren har varmet den op, man kan derfor med fordel anvende en olie med et større "spænd", som f.eks 0W-40 eller 5W-40. Tallet 40, skal man dog normalt ikke eksperimentere med, hvis manualen siger 40.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Her må du nok lige komme med en begrundelse :wink: Hvorfor skulle oliefilmen blive brudt hurtigere på 0W-40 end på en 10W-40? Vedr. gamle motorer, så burde logikken være modsat. W står ikke for, at olien er egnet til vinterbrug, det står for at olien ved den fastsatte temperatur i W-skalaen stadig holder en viskositet, der svarer til tallet efter W. Jeg kan ikke temperaturskalaen i hovedet, men mener, at 0W er noget med minus 20-25 grader. Dvs., at olien beholder sin viskositet på f.eks. 40, selvom teperaturen kravler langt ned på termometeret. En olie, der bliver for "tyk", når det er koldt, formår ikke hurtigt nok, at nå ud til alle de små steder, der skal smøres, før motoren har varmet den op, man kan derfor med fordel anvende en olie med et større "spænd", som f.eks 0W-40 eller 5W-40. Tallet 40, skal man dog normalt ikke eksperimentere med, hvis manualen siger 40.

Jeg kan love dig for "W" står for "Winter" hvilke betyder olien er egnet til Vinterbrug.
Skalaen går fra 0W til 60, hvor en lav værdi angiver en tynd olie. "W" betyder, at olien er egnet til vinterbrug. De almindeligst anvendte typer er fra SAE 10W op til SAE 50. En SAE 10W skal kunne pumpes ved -25 °C, hvilket giver en forholdsvis let motorstart samt en hurtig smøring af motoren ved kuldegrader. Ulempe er til gengæld, at olien bliver meget tynd ved normal arbejdstemperatur med risiko for, at smørefilmen brydes under hård belastning.

Eksempelvis kan en tynd olie ved -20°C flyde med samme viskositet som en tyk olie ved 100 °C.

SAE skalaen er -18°C til 100°C.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html

Citat:SAE-systemet

Society of Automotive Engineers har udarbejdet et klassifikationssystem, der inddeler smøreolier efter viskositet. Følgende numre forekommer for motorolier:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)

Følgende numre forekommer for gearolier:
75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)

Jo højere tal desto tykkere olie.
Svar
#11
Caine Skrev:Undskyld jeg bumper men, en 0W40 olie ville jeg aldrig hæle på en 4takts scooter, da olie filmen bliver brudt ved belastning.
Og jeg ville da mene at man belaster en scooter moderat til meget under danske forhold med vind og veje. Man bruger normalt en 0W40 til meget ældre biler og veteran biler.

Min erfaring med en tynd olie til scooter er god.

Jeg har stort set altid brugt Castrol 0W30 året rundt på min Zip 4T, og den har nu kørt ca. 48.000 km uden den mindste mislyd og uden nogen motorreparationer overhovedet.

De gange hvor jeg af forskellige årsager har måtte hælde lidt tykkere olie på (5W30 eller 10W30), har kørselsøkonomien ændret sig målbart. Typisk er km/l faldet med 5 - 10 %.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
Caine Skrev:Jeg kan love dig for "W" står for "Winter" hvilke betyder olien er egnet til Vinterbrug.
Skalaen går fra 0W til 60, hvor en lav værdi angiver en tynd olie. "W" betyder, at olien er egnet til vinterbrug. De almindeligst anvendte typer er fra SAE 10W op til SAE 50. En SAE 10W skal kunne pumpes ved -25 °C, hvilket giver en forholdsvis let motorstart samt en hurtig smøring af motoren ved kuldegrader. Ulempe er til gengæld, at olien bliver meget tynd ved normal arbejdstemperatur med risiko for, at smørefilmen brydes under hård belastning.

Eksempelvis kan en tynd olie ved -20°C flyde med samme viskositet som en tyk olie ved 100 °C.

SAE skalaen er -18°C til 100°C.
Undskyld mig igen, men viskositetskalaen går altså ikke fra 0W til 60. W-certificeringen foregår ikke efter samme målemetode som SAE betegnelsen uden W. Betegnelsen 0W-60 betyder, at olien løber igennem et viscometer på mellem 21,9 og 26,1 sekunder ved 100 gr. C, og at den ved -30 grader "opfører sig" dvs. smører som en 0W olie ville gøre ved 100 grader C. En 0W-60 olie er altså ikke "tyndere" end en 15W-60 olie. Jeg ved godt, at mange mekanikere siger, at en 0W-60 olie er tyndere, end en 15W-60 olie, men det er altså ikke korrekt. Problemerne ved kulde, er mindre ved fuldsyntestisk olie end ved ikke-syntestisk olier. Skalaerne fremgår af skemaet.

[Image: 1928.jpg]
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: