20-07-2008, 18:52
Ja, jeg har lige i dag skiftet min standarde udstødning ud med en ny på min Gilera Stalker fra år 2004.
Og fordi det hele gik så dejligt nemt, synes jeg at jeg har nok overskud af energi til at skrive en lille guide om det, så her kommer den:
Til operationen skal du bruge følgende værktøjer:
- Umbraco nøglesæt
- Skraldenøgle med forlænger og tilsvarende hoved der passer på udstødningsboltene
- Lille skruetrækker til at løsne spændebåndet ved katalysatoren
- Fladtang eller lignende til at stramme spændebåndet igen
Start med at løsne følgende umbraco skruer. De skal bare løsnes nok til at udstødningen kan rokkes med senere hen:
Når det er ordnet skal vi ind under trinbrættet på scooteren, hvor vi gerne skulle kunne se enden af udstødningen der fører op til cylinderen. Her sidder der på hver side af røret en bolt, som selvfølgelig skal drejes i retning mod uret. Skru dem begge helt af:
Nu skal vi følge det mindste rør på udstødningen, som fører op til et stykke gummi med to spændebånd på. Brug en lille skruetrækker til forsigtigt at vippe det nederste bånd op, og træk derefter gummiet af det lille rør. Hvis ikke det vil lade sig gøre, så løsn de to umbraco skruer ved beslaget lidt mere:
Hvis ikke umbraco skruerne ved beslaget er fjernet allerede, gøres det nu. Og så burde vi forsigtigt kunne vrikke hele udstødningen af:
Så er det ellers bare at tage den nye udstødning frem og gøre det hele omvendt.
Vi starter med at skrue umbraco skruerne halvvejs i hullerne på beslaget:
Derefter skal vi ned og ligge igen, for at skrue udstødningsboltene i ved cylinderen. Den løse plade på udstødningen skal selvfølgelig ligge hen over hullerne, så alt bliver på plads.
Dette kan godt være lidt svært til at starte med, men bliv ved med at prøve, så skal det nok lykkes. Spænd disse bolte parallelt og cirka 3/4 i:
Nu mangler vi at sætte det tynde rør til katalysatoren tilbage på sin plads i gummiet. Sæt spændebåndet som det sad da vi pillede det gamle rør fra, indsæt det nye rør, og brug så en fladtang til at stramme spændebåndet.
Så er det til til at spænde udstødningsboltene helt i, men pas på ikke at overspænde dem!
Og til slut spændes umbraco skruerne ved beslaget.
Det var så det hele! Nu skulle du gerne have et resultat der ligner det her:
På billedet ovenover mangler varmeskjoldet fra den gamle udstødning, men det skal selvfølgelig bare flyttes.
P.S: Dette er min første guide om scootere, så jeg håber andre kan bruge den til noget
Og fordi det hele gik så dejligt nemt, synes jeg at jeg har nok overskud af energi til at skrive en lille guide om det, så her kommer den:
Til operationen skal du bruge følgende værktøjer:
- Umbraco nøglesæt
- Skraldenøgle med forlænger og tilsvarende hoved der passer på udstødningsboltene
- Lille skruetrækker til at løsne spændebåndet ved katalysatoren
- Fladtang eller lignende til at stramme spændebåndet igen
Start med at løsne følgende umbraco skruer. De skal bare løsnes nok til at udstødningen kan rokkes med senere hen:
Når det er ordnet skal vi ind under trinbrættet på scooteren, hvor vi gerne skulle kunne se enden af udstødningen der fører op til cylinderen. Her sidder der på hver side af røret en bolt, som selvfølgelig skal drejes i retning mod uret. Skru dem begge helt af:
Nu skal vi følge det mindste rør på udstødningen, som fører op til et stykke gummi med to spændebånd på. Brug en lille skruetrækker til forsigtigt at vippe det nederste bånd op, og træk derefter gummiet af det lille rør. Hvis ikke det vil lade sig gøre, så løsn de to umbraco skruer ved beslaget lidt mere:
Hvis ikke umbraco skruerne ved beslaget er fjernet allerede, gøres det nu. Og så burde vi forsigtigt kunne vrikke hele udstødningen af:
Så er det ellers bare at tage den nye udstødning frem og gøre det hele omvendt.
Vi starter med at skrue umbraco skruerne halvvejs i hullerne på beslaget:
Derefter skal vi ned og ligge igen, for at skrue udstødningsboltene i ved cylinderen. Den løse plade på udstødningen skal selvfølgelig ligge hen over hullerne, så alt bliver på plads.
Dette kan godt være lidt svært til at starte med, men bliv ved med at prøve, så skal det nok lykkes. Spænd disse bolte parallelt og cirka 3/4 i:
Nu mangler vi at sætte det tynde rør til katalysatoren tilbage på sin plads i gummiet. Sæt spændebåndet som det sad da vi pillede det gamle rør fra, indsæt det nye rør, og brug så en fladtang til at stramme spændebåndet.
Så er det til til at spænde udstødningsboltene helt i, men pas på ikke at overspænde dem!
Og til slut spændes umbraco skruerne ved beslaget.
Det var så det hele! Nu skulle du gerne have et resultat der ligner det her:
På billedet ovenover mangler varmeskjoldet fra den gamle udstødning, men det skal selvfølgelig bare flyttes.
P.S: Dette er min første guide om scootere, så jeg håber andre kan bruge den til noget