Søg Garagen Hej Gæst! Register

Problem med Giantco Sprint
#1
Hej Alle..

Jeg er blevet den heldig ejer af en brugt Giantco Sprint der har gået 2700km.

Jeg har dog et problem med den. Den kan simpelthen ikke stå i tomgang uden gas, og den er meget svær at starte (kræver en 10-15 "spark" på kickstarteren") Herefter går den så igang men render meget stærkt i tomgang de første få sekunder og holder kun denne tomgangen i 20 sekunder hvorefter den går ud - jeg kan dog formode at holde den i live ved at give meget gas.

Jeg har prøvet at tage en tur på den - den tager fint imod gasén de først 15 meter hvorefter den "dør" langsomt og tilsidst helt sætter ud. Hertil skal nævnes at det kræver ydermere en 10-15 spark før den kan starte igen.

Nu har jeg en del erfaring med 2-takt scootere og synes jeg har tjecket alt (tændrør, gnist, kompression, vacuum samt har jeg renset karburatoren)

Er der nogen som har haft lignende problem eller eventuelt kan hjælpe?

Jeg mistænker eventuelt ventilerne og vacuumslangerne. Den tidligere ejer fortalt at han aldrig har rørt ventilerne og den blev sådan set solgt fordi han havde en mistro til at vacuumslangerne ikke sidder rigtigt (billeder af dette fra lignende model er meget velkomne)

På forhånd tak for hjælpen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis den aldrig har fået justeret ventiler, eller været til service, så er det på tide.

Få skiftet motorolien, og få justeret ventilerne ind til 0.08 mm (ikke 0.10 mm som der står i giantco manualen - Den er forældet, og den optimale indstilling er 0.08 mm.)

Dutch
Svar
#3
Det tror jeg nemlig godt selv at jeg kan gøre. Så kan jeg ligeså godt tage gearolien med det samme. Men kan ventilerne godt have indvirkning på at scooteren ikke kan gå i tomgang?

Tak for dit svar
Svar
#4
Psyzo Skrev:Det tror jeg nemlig godt selv at jeg kan gøre. Så kan jeg ligeså godt tage gearolien med det samme. Men kan ventilerne godt have indvirkning på at scooteren ikke kan gå i tomgang?

Tak for dit svar

Ja. 4-takterne er meget følsomme omkring ventil indstillingen. Bør justeres første gang ved 500 km, og derefter hver 2000-3000 km.

Og husk det er ikke kun gearolien, men også motorolien der skal skiftes. Du finder guider til det hele i Tips+Tricks sektionen.

Dutch
Svar
#5
Og nu du er nede ved motoren, så kan du som du selv nævner, også lige tjekke vacuumslangerne.

Det kan have lige så stor en indvirkning på om den kan starte og stå i tomgang, som forkert stillede ventiler kan. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har ledt overalt her i forummet efter billeder af vacuumslangernes tilslutning. Har dog ikke fundet noget.

Den tidligere ejer havde haft karburatorslangerne af den men glemte hvordan de skulle tilsluttes igen.

Derfor er jeg lidt i tvivl om hvad de skal tilsluttes.
Svar
#7
Psyzo Skrev:Har ledt overalt her i forummet efter billeder af vacuumslangernes tilslutning. Har dog ikke fundet noget.

Den tidligere ejer havde haft karburatorslangerne af den men glemte hvordan de skulle tilsluttes igen.

Derfor er jeg lidt i tvivl om hvad de skal tilsluttes.

Der skal sidden en slange på studsen, den skal gå videre ud i to slanger, den ene af dem skal op til den nederste studs på benzinhanen, og den anden skal gå op til den såkaldte friskluftsenhed / kold katalysator.

[Image: 1843.jpg]

[Image: 1845.jpg]

Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
Tusind tak big7000.

Det var præcis det jeg eftersøgte.

Kan friskluftenhed være også skyld i den ikke kan stå i tomgang?
Svar
#9
Psyzo Skrev:Tusind tak big7000.

Det var præcis det jeg eftersøgte.

Kan friskluftenhed være også skyld i den ikke kan stå i tomgang?

Nej det burde ikke have noget at sige, den søger kun for at en lille del af udstødningsgassen bliver renset. Smil

Husk også at få stillet ventilerne, som Dutch nævner så er 2700km, langt og køre uden at få stillet ventiler. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: