Svar: 16
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2008
Jeg har lige fået min første scooter , en Gilera Runner fra 98, med 5000 Km på bagen.
Den har stået stille i 2 år, og trænger sikkert til en kærlig hånd et par steder. Da jeg ikke har ret meget erfaring med scootere har det rejst et par spørgsmål, håber at nogen herinde kan svare på et eller flere af dem.
A) Er det en 4 takt eller 2 takts motor? Har google lidt, og vurderet at det må være en 2 takts, baseret på årstallet, nyerede modeller i "runner" serie er 4 takts, korrekt ? Har fundet en typegodekendelse via http://www.fstyr.dk/sw22275.asp , og den siger også 2 takts, men rart nok at være sikker
Såfremt det er en 4 takts så giver nedenstående måske ikke så meget mening..
B) Hvilket brændstof skal sådan en have ?
Læser alt fra 92 til 95 (som nogen siger er det samme), til 98 og bio ting.. Er det korrekt at man bør køre med det laveste oktantal som muligt , dvs. i praksis oktan 95 fra en hvilken som helst benzin tank ?
C) Olie.. såfremt det er 2 takts, skal den vel have lidt olie ..
Sker det fra samme sted som man hælder olie på motoren, eller er der 2 tanke/kamre, en til brændstof og en til at smørre motoren ?
Update! har fået at vide at der kun er 1 tank til det, og det hældes I under sædet.. men det er endnu ikke lykkedes mig at lokalisere hvor man tømmer olie tanken henne?
Da jeg havde knallert hældte man jo olie på motoren,og fik desuden knallertbenzin med olie i, det må være andeledes nu?
Hvilken olie kan anbefales til den/de formål ? Gerne med henvisning til et gængst sted hvor det kan købes. Kan nogen anbefale eller fraråde "Shell Advance Scooter 2" ½ syntetisk ?
På forhånd tak.
Svar: 1.739
Tråde: 110
Tilmeldt: Jan 2008
En masse spørsgmål vil du ikke hellere have mit tlf nr i en privat besked så kan jeg nok vejlede dig?
EDIT
Glemte at lykønske dig med det gode valg, bedre touringsmaskine finder du ikke .
Godt valg du har gjort
Svar: 1.739
Tråde: 110
Tilmeldt: Jan 2008
Min Datter har en Runner så tror jeg kan svare på alle die spørgsmål, det er bare nemmere via tlf tror jeg
Svar: 16
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2008
Hej Russer60
Tak for tilbuddet, men meningen med et forum er vel lidt at andre kan læse med og blande sig i debatten
Tør du forsøge at svare på de 3 spørgsmål her ?
Svar: 1.739
Tråde: 110
Tilmeldt: Jan 2008
Du har da fuldstændig ret, ville bare gøre det nemmeste men ok
Citat:Jeg har lige fået min første scooter , en Gilera Runner fra 98, med 5000 Km på bagen.
Den har stået stille i 2 år, og trænger sikkert til en kærlig hånd et par steder. Da jeg ikke har ret meget erfaring med scootere har det rejst et par spørgsmål, håber at nogen herinde kan svare på et eller flere af dem.
A) Er det en 4 takt eller 2 takts motor? Har google lidt, og vurderet at det må være en 2 takts, baseret på årstallet, nyerede modeller i "runner" serie er 4 takts, korrekt ? Har fundet en typegodekendelse via http://www.fstyr.dk/sw22275.asp , og den siger også 2 takts, men rart nok at være sikker
Du har en totakter, du kan se det flere steder men løft sædet, er der en prop bagerst hvor der står olio mener jeg er det en totakter
Såfremt det er en 4 takts så giver nedenstående måske ikke så meget mening..
B) Hvilket brændstof skal sådan en have ?
Læser alt fra 92 til 95 (som nogen siger er det samme), til 98 og bio ting.. Er det korrekt at man bør køre med det laveste oktantal som muligt , dvs. i praksis oktan 95 fra en hvilken som helst benzin tank ?
Blyfri 95 er fint at bruge
C) Olie.. såfremt det er 2 takts, skal den vel have lidt olie ..
Sker det fra samme sted som man hælder olie på motoren, eller er der 2 tanke/kamre, en til brændstof og en til at smørre motoren ?
Update! har fået at vide at der kun er 1 tank til det, og det hældes I under sædet.. men det er endnu ikke lykkedes mig at lokalisere hvor man tømmer olie tanken henne?
Tømmer olietanken?? den skal holdes fuld ellers brænder motoren sammen, eller rettere den må ikke mangle olie, der er en indikator på instrumentbordet der lyser når den mangler
Da jeg havde knallert hældte man jo olie på motoren,og fik desuden knallertbenzin med olie i, det må være andeledes nu?
Hvilken olie kan anbefales til den/de formål ? Gerne med henvisning til et gængst sted hvor det kan købes. Kan nogen anbefale eller fraråde "Shell Advance Scooter 2" ½ syntetisk ?
Skal du køre std afdroslet er en ganske almindelig olie fra f.eks Brugsen ok, ingen grund til at investere i dyrere olier, den kan ikke forbrænde dem godtnok så du får kokset din motor til
På forhånd tak.
Kan tage billeder af Datterens olietank på fyldning så du ikke er i tvivl.
Den eneste olie der derudover skal kontrolleres er gearolie og det er henne ved baghjulet.
Så fik du dine svar, god indstilling du lagde for dagen her mht til at alle skulle/burde få det at vide
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
Det er med 90% sikkerhed en 2-takter
Olie påfyldningningen, sidder i hjelmrummet....
jeg kører blyfri95 på min runner
Andere spørgsmål så så skriver du bare
Svar: 16
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2008
sukedk2001 Skrev:Det er med 90% sikkerhed en 2-takter
Olie påfyldningningen, sidder i hjelmrummet....
jeg kører blyfri95 på min runner
Andere spørgsmål så så skriver du bare
Jeg fyldte en spandfuld 95blyfri på, og det ser ud til at køre som ønsket.
Har fundet oliepåfyldning, men det var nu "bundkar" / olieafløb jeg ledte efter, og har for den sags skyld stadigvæk ikke fundet. Har dog løst problemet ved at tage en akvarie slange og smide ned i påfyldningen, suge (ikke for meget!!!) og lade olien løbe ud i en funflaske.
Der lå faktisk en del snask deri, som jeg hellere ville have ud den vej, end en tur igennem motoren !
Kvajede mig måske lidt, da jeg tømte olietanken før jeg fik andet olie.. Vil nu gætte på der sidder alt rigeligt i slangen, men det kan da nok ikke vente flere dage.. Ville have købt det her olie:
http://www.shell.com/home/Framework?site...101.html#4
Men den lokale shell havde kun MC 2 takt, ikke scooter olien.. de havde tilgengæld masser af snolder, sodavand, og franske hotdogs.. men det er vel trenden for tankstationer nu om dage.
Nogen der kan anbefale en anden olie som er nemt tiltængelig fra tankstationer, thansen (hvis ikke det e ret fyord) eller lignende ?
Svar: 1.432
Tråde: 37
Tilmeldt: Apr 2007
Det er lige meget om det er til MC. Når det er 2-takt så er det 2-takts. Noget synthetisk 2-takts olie til din knallert er perfekt.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar: 16
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2008
Kristian Skrev:Det er lige meget om det er til MC. Når det er 2-takt så er det 2-takts. Noget synthetisk 2-takts olie til din knallert er perfekt.
Ok der ryger en balje af det i scooteren..
Af ren nysgerrighed kunne jeg dog godt tænke mig at vide hvad forskellen er .
Jeg mener, når der findes 2 produkter i samme serie til samme type motor, men den ene er beregnet til mc og den anden til scooter, så må der vel være en eller anden forskel..udover indpakningen eller hvad ?
Og så lige bonus spørgsmålet, hvad med hel , halv eller mineralsk .. Kan se at den omtalte olie fåes i de 3 varianter.
Hvad er forskellen på disse, og hvilke egenskaber og forskelle har de ?
Hvad anbefales til en knallert som min ?
Regner ikke med at det gør den store forskel, men er dog lidt nysgerrig og hvis man aligevel kan vælge, så kan man vel ligeså godt vælge den bedste..
Svar: 1.432
Tråde: 37
Tilmeldt: Apr 2007
fisso Skrev:Ok der ryger en balje af det i scooteren..
Af ren nysgerrighed kunne jeg dog godt tænke mig at vide hvad forskellen er .
Jeg mener, når der findes 2 produkter i samme serie til samme type motor, men den ene er beregnet til mc og den anden til scooter, så må der vel være en eller anden forskel..udover indpakningen eller hvad ?
Og så lige bonus spørgsmålet, hvad med hel , halv eller mineralsk .. Kan se at den omtalte olie fåes i de 3 varianter.
Hvad er forskellen på disse, og hvilke egenskaber og forskelle har de ?
Hvad anbefales til en knallert som min ?
Regner ikke med at det gør den store forskel, men er dog lidt nysgerrig og hvis man aligevel kan vælge, så kan man vel ligeså godt vælge den bedste..
Mineralsk er kun til knallertere der tager meget få omdr. som fx. en Puch. Der er ingen grund til at vælge mineralsk da du ikke får noget ud af det. Køb noget 2-taks halv synthetisk olie. Så virker det!
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
Kristian Skrev:Mineralsk er kun til knallertere der tager meget få omdr. som fx. en Puch. Der er ingen grund til at vælge mineralsk da du ikke får noget ud af det. Køb noget 2-taks halv synthetisk olie. Så virker det!
Kører da mineralsk olie. :S
Har jeg gjordt de sidste 30.000km :S
Svar: 1.432
Tråde: 37
Tilmeldt: Apr 2007
sukedk2001 Skrev:Kører da mineralsk olie. :S
Har jeg gjordt de sidste 30.000km :S
Når du kan få det bedste, hvorfor så ikke vælge det? Jeg ville da helt klart hellere have noget synthetisk olie end noget solsikke olie
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
|