DKragh Skrev:Hej jeg har en Cpi Oliver City.
Jeg kom til at "drukne" Min Cpi Oliver City her idag, hvor jeg så har laddet den stå i 1 time.
jeg prøver så og starte den igen, hvor den så oser rigtig meget, der er 95 i, jeg ved ikke hvad jeg skal putte i. Jeg tænkte det kunne være det forkerte jeg puttede.
Håber der er nogle der kan hjælpe mig.
95 oktan er fint nok at køre med, selvom du normalt ville kunne nøjes med 92 oktan.
Højere oktan tal sørger for at tændingsbanken (selvantændelse af benzin/luft blandingen i cylinderen pga høj kompression) forhindres, men med de standard kompressionsgrader vores små maskiner benytter sig af, kan du sagtens spare lidt penge ved at bruge 92 oktan.
Osen fra udstødningen kan skyldes flere ting :
A) Oliepumpen der sørger for at benzinen blandes med en tilpas mængde 2-takts olie, giver for meget. Hvis den stadig oser meget efter at motoren har opnået driftstemperatur, kan dette være problemet.
B) Karburatoren er ikke korrekt justeret ind - Der vil du også opleve en dårlig benzinøkonomi, samt at motoren ikke trækker ordentligt, men firtakter ved mellem og bundgas.
C) Udstødningen kan være stoppet til med gammelt olievædet sod, og når det varmes op af udstødningsgassen, så "forbrænder" oliepartiklerne og afgiver dermed ekstra røg.
D) Motoren er blot kold, og autochokeren har slået til, således at der køres med en federe blanding indtil motoren har opnået driftstemperatur. I sådan et tilfælde vil den ekstra osen forsvinde når motoren har opnået driftstemperatur.
E) Dårlig (læs billig) 2 taktsolie, eller forkert 2 taktsolie til motorens ydelse. Dårlig oliekvalitet gør at olien ikke forbrændes rent og fuldt ud, det samme sker hvis der køres med f.eks en fuldsyntetisk olie til racebrug, på en standard motor. Der vil også ofte være et problem med at tændrøret "trækker tråde" eller soder til meget hurtigt.
F) En kombination af flere af de ovenstående muligheder.
Dutch