Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 1 stemme(r) - 5 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sådan skifter du dyse på Listo 45 / Baotian / Giantco Sprint
#1
I denne guide vil jeg forklare så godt jeg kan, hvordan du skifter dysen på din Listo 45 scooter. Det er meget nemt og tager ikke mange minutter.
Du behøver ingen kendskab til scooter, mekanik eller ligende for at kunne omdyse din Listo.

Du skal bruge følgende værktøj for at skifte dysen:
Skruetrækker - stjerne
Skruetrækker - flad (lige kærv)
Topnøgle str. 10

Det kan være en god idé lige at lukke alt benzinen ud af svømmerhuset i karburatoren inden vi vender og drejer den alt for meget, så undgår man at få benzin på hud og tøj:
[Image: album_pic.php?pic_id=23]
I bunden af karburatoren finder du denne skrue. Skru den et par omgange ud, benzinen vil så løbe ud af slangen lige ved siden af. Skru skruen fast igen når alt benzinen er løbet ud.


Åbn for sædet og fjern følgende møtrikker og skruer vist på billedet:
[Image: album_pic.php?pic_id=13]

Hiv nu hele sædet op så du har fri adgang til karburator:
[Image: album_pic.php?pic_id=15]

Du skal nu løsne to spænderemme så karburatoren kan komme fri:
[Image: album_pic.php?pic_id=16]

Herefter kan du nu få karburatoren fri. Det er nemmest at starte med, at få karburatoren frigjort fra studsen i venstre side - tag fat med begge hænder og rusk forsigtigt karburatoren mod højre.

Her ses karburatoren frigjort fra de to studse:
[Image: album_pic.php?pic_id=17]
(Lad dig ikke forskrække af de mange ledninger og slanger, jeg har kun rykket karburatoren fri.)

Drej karburatoren en smule og fjern benzinslangen fra studsen:
[Image: album_pic.php?pic_id=18]

Hvis du drejer karburatoren yderligere (bunden op) så skal du fjerne disse 3 skruer:
[Image: album_pic.php?pic_id=19]
(Bemærk! Skruerne kan sidde godt fast og gevindet ødelægges let. Hvis en skrue sidder for stramt, tag da en lille hammer og bank forsigtig ind på siden af skruen så den kan blive slået lidt løst.)

Efter at have løsnet de 3 skruer skal låget så af. Bemærk at der sidder en lille rillet gummiring der vil falde af hvis du bare hiver låget lige op:

[Image: album_pic.php?pic_id=20]
Hold derfor lige en finger på gummiringen så den ikke falder af - den er dog lige til at sætte på igen.

Løft låget op og du kan nu se dysen:

[Image: album_pic.php?pic_id=21]
Bemærk! Den sorte gummiliste der holder karburator og låget tæt kan også sidde fast i selve låget. Hvis gummilisten skulle falde af er der en rille i selve låget, hvor gummilisten skal ligge i for at det skal holde tæt.

Med en flad skruetrækker skruer du dysen løs og den nye dyse sættes i.
Derefter er det blot at samle det hele igen.
Sørg for at den sorte gummiliste ligger rigtigt ned i rillen når låget og karburator sættes sammen - bemærk at den lille sorte gummiring kan drille her og sidde sig imellem så låg og karburator ikke er 100% tæt.
Se dette billede der viser hvordan den lille gummiring skal sidde.

De 3 skruer skal skrues fast igen og spænd dem godt, men ødelæg nu ikke gevindet i dem!
Vend karburatoren rundt igen så toppen er opad (se de første billeder).
Benzinslangen skal nu sættes på studsen igen.

Så er det blot at fastgøre karburatoren i de to studser. Start med at fastgøre studsen i højreside, den der kommer fra luftfilteret.
Herefter er det nemt at fastgøre karburatoren til studsen i venstre side.

Spænd spænderemmene igen så den er godt fastgjort.

Så skal vi have noget benzin ind i karburatoren igen før vi kan få scooteren startet.
Tag denne slange af studsen og sug i denne: (hvis du har en engangssprøjte eller ligende er dette at foretrække)
[Image: album_pic.php?pic_id=96]
Dette skulle gerne lade benzinen flyde ned ind i karburatoren.
Efter et par sug i vakumslangen skulle svømmerhuset gerne være fyldt. Sæt dig lige på hug og se om karburatoren er utæt. Hvis der i samlingen kommer benzin ud er den sorte gummiliste ikke rigtig sat ned i rillen på låget. Sæt vakumslangen på studsen igen, og start scooteren.


Den rigtige størrelse dyse?
Den rigtige størrelse dyse finder man ved at prøve sig frem, start altid med en dyse du ved er for stor - helst 5-10 størrelser større.
Jeg kan fortælle at jeg kører med en str. 94 og den passer fortrinligt. Det kræver selvfølgelig at du har skiven fjernet i vario og evt. også lettere ruller i vario, ellers er 94 for stor.
Ved at kigge på tændrøret efter en lang køretur kan man se om dysen er for stor eller for lille. Se http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=23 - sidst i indlægget Den rigtige farve?

Jeg håber du kan bruge guiden.
Ris+ros samt forslag til forbedringer modtages meget gerne.
Rettelser af stavefejl og slåfejl modtages også gerne.

Bemærk!
Jeg fratager mig ethvert ansvar af skade denne guide kan medføre!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Fin guide der Blink med øjet

Men tror ikke jeg tør gør det selv hehe.

Har en ven der kan klare det for mig *G*

Men det ser jo ikke så svært ud igen ?

Dog skal man jo vide hvordan man samler skidet igen *G*
Svar
#3
Hej Kenneth.
Det er bestemt ikke besværligt.
For at samle det hele igen skal du blot følge guiden baglæns.
Det er få ting der skal gøres når du først har skiftet dysen:

Samle karburator igen, med de 3 skruer
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=19

Tilslut benzinslange
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=18

Sætte karburator på plads igen imellem de 2 studse
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=16

Husk lige at melde tilbage hvordan det går når du har fået skiftet dysen Smil
Held og lykke med det.
Svar
#4
Jeg har heller aldrig prøvet det før, men når jeg fjerner skiven har jeg tænkt mig også at fjerne dysen så det bliver spændende har printet siden ud med billeder og det hele så jeg er klar Smil
Svar
#5
T-bone :
> Jeg har heller aldrig prøvet det før, men når jeg fjerner skiven har jeg tænkt
> mig også at fjerne dysen så det bliver spændende har printet siden ud med billeder
> og det hele så jeg er klar Smil

Fjerne dysen??

Du skal ikke fjerne den helt, men skifte den ud med en som har et større eller mindre hul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej Stig.

Ikke for at kritisere, for det er nogle mægtig gode guider du laver her, men du må altså ikke opfordre folk til direkte at suge på en benzinslange. Det er særdeles sundhedsskadeligt selv at få ganske lidt benzin i munden, og tænk på hvis man kom til at sluge det.
Så er det altså førstehjælp (opkast) og derefter ringe 1-1-2.

Er der ikke en vacumventil oppe ved benzintanken ?.
Det tyder den slange der går hen til indsugningen på. Ellers ville benzinen også vælte ud når du skruede kaburaorens bundkar af, eller bare vendte karbutratoren om.

Hvis man, når man har samlet karburatoren efter operationen, afmonterer vacumslangen fra indsugningen og suger let i den, eller bedre, sætter en lille engangssprøjte på og laver et let undertryk, åbner vacumventilen og benzinen løber af sig selv ned og fylder kaburatorens svømmehus.

Scooteren skulle derefter kunne startes forholdsvis let.

PS: Af dine meget detaljerede billeder kan jeg se at det er helt samme type / fabrikat karburator, som sidder i min Zip 4T.

Jeg har selv eksperimenteret med forskellige dyser, og min erfaring er også at hvis dysen er for lille, vil scooteren gå dårligt ved fuld gas, især når den er kold.
2 til 4 numre større dyse hjælper på det problem.

PPS: HVIS det er samme type karburator, har jeg via min lokale scooterpusher, fundet ud af at dyserne er af samme type, som dem der bruges i en eller anden Puch Maxi knallert.

Størrelse f.eks 78 har et THansen varenummer 56061478
se: http://kortlink.dk/pzd

Det blev lidt langt dette indlæg, men det var nu mest hovsaen med benzin i munden, der triggede mig :-)

hilsen Ole
--
Hilsen Ole
Svar
#7
OlePagh :
> Hej Stig.
>
> Ikke for at kritisere, for det er nogle mægtig gode guider du laver her, men
> du må altså ikke opfordre folk til direkte at suge på en benzinslange. Det
> er særdeles sundhedsskadeligt selv at få ganske lidt benzin i munden, og tænk
> på hvis man kom til at sluge det.
> Så er det altså førstehjælp (opkast) og derefter ringe 1-1-2.

Du har selvfølgelig fat i noget her. Jeg fik da også slugt lidt benzin den første gang jeg skiftede dysen, dog uden følgende bivirkninger Grin

> Er der ikke en vacumventil oppe ved benzintanken ?.
> Det tyder den slange der går hen til indsugningen på. Ellers ville benzinen
> også vælte ud når du skruede kaburaorens bundkar af, eller bare vendte karbutratoren
> om.

Altså benzinen inde i karburatoren løber ud når jeg vender den rundt og vil skille den af. Men der kommer ikke noget ud af benzinslangen uden vacum.


> Hvis man, når man har samlet karburatoren efter operationen, afmonterer vacumslangen
> fra indsugningen og suger let i den, eller bedre, sætter en lille engangssprøjte
> på og laver et let undertryk, åbner vacumventilen og benzinen løber af sig
> selv ned og fylder kaburatorens svømmehus.

Tak for det Ole. Jeg skal nok rette teksten.


> Jeg har selv eksperimenteret med forskellige dyser, og min erfaring er også
> at hvis dysen er for lille, vil scooteren gå dårligt ved fuld gas, især når
> den er kold.
> 2 til 4 numre større dyse hjælper på det problem.

Af ren nysgerrighed, hvad størrelse kører du med i din Zip?

> PPS: HVIS det er samme type karburator, har jeg via min lokale scooterpusher,
> fundet ud af at dyserne er af samme type, som dem der bruges i en eller anden
> Puch Maxi knallert.

Dét tip fik vi også glæde af herinde, Kenneth Skou fra linkFrækarkhave kom herind og gav os tippet i denne tråd: http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=79

> Det blev lidt langt dette indlæg, men det var nu mest hovsaen med benzin i
> munden, der triggede mig :-)

Det er forståeligt Smil
Tak.

*EDIT

Det er denne slange du snakker om, ikke?
http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=96

Mvh
Stig
Svar
#8
da jeg havde haft kaburatoren af og sat den på igen tryggede jeg bare 3-4 gange på kickstarteren og så gik Listoen lige så fint, jeg behøvede ikke at suge.

mvh,
martin
Svar
#9
Hej Stig

Citat:Du har selvfølgelig fat i noget her. Jeg fik da også slugt lidt benzin den første gang jeg skiftede dysen, dog uden følgende bivirkninger

Hmmm... Det må vist andre bedømme Grøn grin

Citat:Altså benzinen inde i karburatoren løber ud når jeg vender den rundt og vil skille den af. Men der kommer ikke noget ud af benzinslangen uden vacum.

Det er korrekt



Citat:Af ren nysgerrighed, hvad størrelse kører du med i din Zip?

Noget der ligner størrelse 80-84 normalt. Det er en opboret størrelse 76.
Lige i disse dage har jeg sat en nr 78 i og med den, laver den det nummer med ikke at kunne tage fuld gas, men jeg kører med den for at undersøge benzinøkonomien.



Citat:Det er denne slange du snakker om, ikke?
http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=96

- Ja, det er korrekt. Den skulle gerne ende på undersiden af vacumventilen under tanken. Benzinslangen TIL kaburatoren bør udgå fra siden af samme ventil.

Så vidt jeg kan se, er ventilen afbilledet på PDF side 68 (afsnit 5) i "Servicemanual1.pdf". På min scooter sidder 'vacuum line' på undersiden.

hilsen Ole
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
hej Stig det er rigtig god guide, som gjorde det hele meget lettere i dag, så tak for det Grin

mvh,
martin
Svar
#11
OlePagh skrev:
>
> - Ja, det er korrekt. Den skulle gerne ende på undersiden af vacumventilen under tanken.
> Benzinslangen TIL kaburatoren bør udgå fra siden af samme ventil.
>
> Så vidt jeg kan se, er ventilen afbilledet på PDF side 68 (afsnit 5) i "Servicemanual1.
> pdf". På min scooter sidder 'vacuum line' på undersiden.

Hej Ole. Tak for dit svar.
Jeg har nu rettet teksten til, håber du lige vil kigge den igennem.
Det gjorde også guiden endnu kortere, faktisk kunne jeg spare 3 billeder og en masse tekst væk =D>
Svar
#12
Kim Sørensen skrev:
> T-bone :
>> Jeg har heller aldrig prøvet det før, men når jeg fjerner skiven har jeg tænkt
>> mig også at fjerne dysen så det bliver spændende har printet siden ud med billeder
>> og det hele så jeg er klar Smil
>
> Fjerne dysen??
>
> Du skal ikke fjerne den helt, men skifte den ud med en som har et større eller mindre
> hul.

Oops :oops: Jeg mente selvfølgelig at skifte dysen ](*,)
Svar


Forum spring: