Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Justering af ventiler
#25
Jeg er ikke ekspert på området, men min 'mekker' siger, at motoren skal være kold, når justeringen foretages. Og han mener daggammel kold!

OK i disse dage kan det sikkert klares med 3-5 timer udenfor, men så skal den vel lige tilbage på 20 grader igen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Jeg er heller ikke ekspert, men har alligevel vedtaget med mig selv, at kold motor er ca, 20 grader. Husker at jeg engang skulle stille ventiler på en Volvo amazon, fik at vide at det skulle gøres ved varm motor, for tilskuer måtte det have været et kosteligt syn at overvære.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#27
Jeg fik stillet ventilerne efter forskrifterne herinde, det gav en meget meget blødere motorgang.

Alt gik fint, tyder på at jeg fik det gjort rigtigt Smil

Tak for hjælpen.
Svar
#28
LETSINDIG Skrev:Nu er er det jo en Gianco du skal justere, og hvad afstanden er på den kender jeg intet til, men hvad står der i manualen?. Din motor adskiller sig, så vidt jeg ved, ikke meget fra Listo`en, hvor der her i forum er skrevet 0,05 mm. På både min Lifan og den gamle Puma var afstanden ligeledes 0,05mm.

Du har ganske ret, har fået andre oplysninger, så de 0,05 er rigtigt. Manualen er noget mangelfuld, der står intet om ventiler.
Svar
#29
Energy Skrev:
SLK Skrev:Kan du forklare hvordan jeg helt præcist tjekker det i morgen?
Altså, at jeg kunne have trykket armen de 0.05mm ned?

Først og fremmest skal motoren jo være kold. Og når du er kommet ind til ventilerne, så drejer du motoren og sørger du for, at knastakslen ikke presser på vippearmene (kompressionstakten), det kan du kontrolere ved at rokke lidt frem og tilbage på vippearmene (der hvor stilleskruerne er på), eller kigge ned på knastakslen. Så prøver du at sætte et søgerblad ind mellem stilleskrue og ventil, og der skal søgerbladet gå trægt men ikke stramt - hellere for løs end for stram. Og til sidst så tørner du lige motoren en helt omgang indtil du rammer samme sted hvor du justere ventilerne, og kontrolerer, at målet er det samme som sidst.
Og så er det det... :wink:

På min Giantco, er der 2 små og et stort hul i tandhjulet der drejer knastakslen, det store hul skal stå i top, og de 2 små huller er parelelt med topstykkets overkant.

For lige at forklare hvordan knastaksen skal stå ( det er ganske rigtigt man kan mærke om der er lidt slør i vippearmen, og så justerer ) men forklaring som følger :

Da den har 4 takter, kører motoren - krumtappen rundt 2 gange, hver gang knasten kører 1 gang rundt, derfor skal man være meget opmærksom på, at når T står ud for mærket, skal det altså være den rigtige takt, og det er der hvor knasterne vender ned mod cylinderen (kompressionstakten). Når man har fundet punktet, kan man mærke tandhjulet så det er lettere at gå til næste gang, hvis det altså ikke allerede er mærket med en markering.

Pas MEGET på med ikke at få det mindste skidt ned i ventilhuset, det går lige direkte i motoren, så rengør først ventildækslet inden dette afmonteres, og vask hænder og helt rent søgerblad inden du går i gang. Når man først har prøvet det 1 gang, er det en smal sag.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Er der ikke nogen der gider og lave en ny Guide?

Forstår altså ikke hvordan man skal gøre, der er lidt for meget forviring...

På forhånd tak :rofl:
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#31
MartinAndersen142 Skrev:Er der ikke nogen der gider og lave en ny Guide?

Forstår altså ikke hvordan man skal gøre, der er lidt for meget forviring...

På forhånd tak :rofl:

Du kan jo selv tilsidesætte en weekend til det, prøv så meget som du nu kan efter guiden, går du i stå, kan du jo komme tilbage og skrive hvor langt du er nået.
Jeg vil nu mene at guiden er lige til, ellers søg i Google, der finder du sikkert også hjælp.
Svar
#32
Jeg vil godt lave en ny guide næstegang jeg skal stille ventiler.
Svar
#33
kig da under download sektionen, det er efterhånden nogen tid siden jeg uploadede en guide til at justere ventilerne..
ganske rigtigt så er tollerancen ændret fra 0.05 til 0,10 så det er det i skal stille efter..
udover det så betyder kold motor, under 30'
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
SLK Skrev:Du kan jo selv tilsidesætte en weekend til det, prøv så meget som du nu kan efter guiden, går du i stå, kan du jo komme tilbage og skrive hvor langt du er nået.
Jeg vil nu mene at guiden er lige til, ellers søg i Google, der finder du sikkert også hjælp.

Tror ikke på Google, kun BS Smil
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#35
Prøv at studere denne side, hvis du herefter ikke forstår hvorfor du skal gøre hvad, så lad en fagmand ordne det for dig, gør man det forkert kan det blive en dyr sag.
http://www.gyr.frac.dk/geely/ventiler/GP_ventil.pdf

http://www.gyr.frac.dk/geely/ventiler/ventiler.htm

Xander79 jeg tror du skal se på din guide, der er noget galt, den er tom.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#36
LETSINDIG Skrev:Prøv at studere denne side, hvis du herefter ikke forstår hvorfor du skal gøre hvad, så lad en fagmand ordne det for dig, gør man det forkert kan det blive en dyr sag.
http://www.gyr.frac.dk/geely/ventiler/GP_ventil.pdf

http://www.gyr.frac.dk/geely/ventiler/ventiler.htm

Xander79 jeg tror du skal se på din guide, der er noget galt, den er tom.

har lige klikket på downloadet og den virker skam fint, det er en pdf fil, så hvis ikke du har adobe acrobat så kan du selvfølgelig ikke læse filen.
men det er gratis, så nok en god idé at hente det ned.


Guiden er fjernet igen grundet særlige omstændigheder..

En ny guide skal nok dukke op Smil
Svar


Forum spring: