Søg Garagen Hej Gæst! Register

Findes der et Tunings kit til PGO Trex 110 ?
#1
Ja - det hele stod egentlig i overskriften :-) :
Er der nogen der ved om der findes et Tunings kit til PGO Trex 110 ?
hej og tak
/leifp
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Leif

Du finder ikke et egentligt tuningskit til en PGO T-Rex 110 her i Danmark.

Der er dog et par småting ting, du kan gøre.

1.
Skift udstødningen til en original, men uden katalysator. Karburatoren skal omdyses og justeres.
Dette vil give 10-15 km/t på toppen og ca 1-2HK mere (da katalysatoren ikke bruger energien). Den vil larme lidt mere og bruge mere Benz, men det er det valg man tager.

2
Monter en vindskærm som jeg fortæller om i det andet indlæg - der er som bekendt ikke tale om tuning, men en forbedring af air-flowet på maskinen. Det forbedrer brændstoføkonomi, mellemacceleration og lidt på toppen.

3.
Nogen siger at man kan bruge en anelse lettere ruller, og så ændre sekundærgearingen til en anelse højere gearing (9%), så får du en forbedret topfart, næsten den samme acceleration, men lidt mindre moment op af bakker og i stiv modvind.

Alle ovenstående tweaks er ikke decideret tuning, da indgrebene ikke ligger i selve motoren. Det går derfor ikke ud over holdbarheden og stabiliteten af maskinen.

Hvis man både bruger 1, 2 og 3, vil det vel ialt give en 10-15 km/t på toppen men med den samme acceleration, dog med en lavere brændstoføkonomi - tror jeg - jeg ved det ikke.

/Nighthawk
Svar
#3
Orig. cyl og topstykke kan altdi modificeres til mere effekt.


/Energy
Svar
#4
Jow ... men en "modificering" af cylle + topstykke er et indgreb, som ikke sådan lige kan laves om. Har du først planet topstykket, eller gjort ting ved cylinderen, ja så skal du købe nyt før det igen er originalt.

Ruller, Gearing, en ny potte og en ny dyse er immervæk noget der relativt nemt både kan laves og laves om igen, om man så må sige.

/Nighthawk
Svar
#5
Nighthawk Skrev:Jow ... men en "modificering" af cylle + topstykke er et indgreb, som ikke sådan lige kan laves om. Har du først planet topstykket, eller gjort ting ved cylinderen, ja så skal du købe nyt før det igen er originalt.

Ruller, Gearing, en ny potte og en ny dyse er immervæk noget der relativt nemt både kan laves og laves om igen, om man så må sige.

/Nighthawk
Jow, men det var et alternativ til indkøb af tuncyl. (som jo ikke findes).
Dyse, rulle, og potteskift, giver jo ikke det store, specielt ikke hvis den skal trække en gearing op ad bakke og i modvind.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
tak fpr svarene :-)
Jeg kan se at jeg ikke lige havde gennemtænkt spørgsmålet for en tuning af motoren må selvfølgelig - som i også meget logisk skriver - betyde mere støj og røg og det kan jeg alligevel ikke lige forlige mig med.
Så jeg nøjes bare med den vindskærm som Nighthawk skriver om og mange tak for det goé forslag - det bliver suverænt at slippe for vinden og afkølingen når man køre langt som når jeg fex. skal til Nord Sverige til sommer ...
Men tak for forslagene og go (med)vind derude ..
/leifp
Svar
#7
Har set på en Italiensk side at den findes i 125 kubik dernede, er der nogen der ved om man kan bruge motordele på 110 ´eren

Adressen på siden er :
http://www.portalmotos.com/www/contenido...entId=1086
Svar
#8
Jeg tror desværre, at "Un cilindro de cuatro tiempos" betyder 1 cylindret 4 takt.


/Energy
Svar
#9
Korrekt - det er en 4-takt 125'er som jeg ikke har set i Danmark - på trods af at den er typegodkendt inde på fstyr.dk

Kanske der ikke er megen prisforskel mellem den og 150'eren som er på markedet herhjemme. (det er jo kun cylinderen der er en teskefuld mindre).

"Un cilindro de cuatro tiempos, 124,9 cc, con refrigeración por aire forzado, culata SOHC, alimentado por un carburador Keihin de 24 mm de diámetro..."

En cylinder, 4 takt, 124,9 ccm, tvangsluftkølet (blæserluftkølet), Enkelt overliggende knastaksel, fødet af en 24 mm Keihin karburator.

Så det lugter meget af vores hjemlige 150'er minus 25 kubik. Det er vist de samme stumper.

Jeg tror ikke på den er mange håndører billigere - det er sandsynligvis bare boringen der er en smule mindre - og så er prisen den samme. I visse lande er der som bekendt en lov der tillader 16 årige at køre op til 125 ccm og i andre lande må man køre 125 ccm på et bilkørekort. I de lande er der fornuft i at lancere en 125'er ... ikke her i Danmark hvor vi i forvejen har en 150'er.

/Nighthawk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Øv det var da en skam at den ikke fandtes i 2 takt.
Skal forøvrigt lige sige at jeg fik skiftet ruller til nogle lettere i foregårs. Nu accelerere den meget bedre end tidligere. Den ligger sig op på momentet med det samme 7000 - 7500 rpm, det var virkelig noget jeg kunne bruge da jeg af og til har min kæreste med bag på, og hvis det gik opad og der skulle accelereres havde den en del problemer med at komme op i fart. Den køre selvfølgelig ikke stærkere på toppen, men den kommer væsentlig hurtigere derop. Så hvis der er nogen der gerne vil have noget mere skub i maskinen, og have lettere ved at følge med traffikken når der er modvind og det går op af bakke, så er det bare med at få nogle lettere ruller i :-) til info skal jeg lige sige at jeg gjorde det ikke selv da jeg ikke har et sted at stå med sådan noget jeg fik værkstedet til at gøre det, det gav jeg 308 kr. for incl. materiale.
Svar
#11
Skal forøvrigt lige sige at jeg fik skiftet ruller til nogle lettere i foregårs. Nu accelerere den meget bedre end tidligere. Den ligger sig op på momentet med det samme 7000 - 7500 rpm, det var virkelig noget jeg kunne bruge da jeg af og til har min kæreste med bag på, og hvis det gik opad og der skulle accelereres havde den en del problemer med at komme op i fart. Den køre selvfølgelig ikke stærkere på toppen, men den kommer væsentlig hurtigere derop. Så hvis der er nogen der gerne vil have noget mere skub i maskinen, og have lettere ved at følge med traffikken når der er modvind og det går op af bakke, så er det bare med at få nogle lettere ruller i :-) til info skal jeg lige sige at jeg gjorde det ikke selv da jeg ikke har et sted at stå med sådan noget jeg fik værkstedet til at gøre det, det gav jeg 308 kr. for incl. materiale.[/quote]

Hej
Vægt på de nye ruller...?
Hilsen
Jens
Svar
#12
hej, jeg har hellere ikke fundet noget tun eller noget som helst til pgo`en 110..... mega skod

men så kørte jeg forbi en af mine kammeraters bette bror og lod ham pille ved scooteren mens jeg spillede på deres computer..

så fik jeg at vide, at der sidder en tun vario med 9 grams 16x13 ruller... og at der sidder en 17.5 mm. karburator med auto choker..

jeg snakkede med dem lidt om muligheder angående tuning, hvis jeg lod scooteren stå der i en uges tid.. så kunne de bare pille ved den..

og da der knap nok var gået 3 dage hentede jeg min scooter..
De har skiftet karburatoren ud med en 21mm dellorto med standard dyse 90 og et luft filter fra kan ses på scooter-racing.dk power filter doppler airbox new. fordi den skal kunne køres i regnvejr og ikke larme som de andre filter gør..

ud over det har de skiftet ruller ud til 8 grams i stedet.. nu tager scooteren nemt 8500-8800 rpm på lige vej på toppen altså..

det kostede mig under et tus.. og min kammerats bette bror sagde at gas kabel var for kort til karburatoren.. så de savede lige 5 mm. af en metal dims mellem gaskabel og karburatoren.. men det kan ikke ses..

sjovt nok kører scooteren stadig 83 km/ t på toppen, målt med gps.. men speedoen viser ca. 97 km/t..
scooteren kører uforandret på toppen.. men den har i hvert faldet fået mindst 20 % mere på trækket..... dejligt nok... men satme dyrt for en tus.. det skulle jeg ikke have gjort..
Svar


Forum spring: