Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tunudstødning til en 4takter?
#1
Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?
Svar
#3
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?

Intet, på en 4-takter, vil du ikke kunne mærke forskel hvis du skifter udstødningen, det er samme historie hvis du sætter en powerluftfilter på. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#4
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?

Intet, på en 4-takter, vil du ikke kunne mærke forskel hvis du skifter udstødningen, det er samme historie hvis du sætter en powerluftfilter på. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?

En lidt federe lyd Smil, intet andet som Big7000 også nævner.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?

En lidt federe lyd Smil, intet andet som Big7000 også nævner.
Svar
#7
Nemlig! Ikke en disse, før du kommer over de "ægte" 90-120 ccm :P Du behøver altså ikke, modsat toktaktsdrengene, fjerne den begrænsing, der sidder i nogle af de uoriginale potter til firtakterne, hvis du skifter potte :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Nemlig! Ikke en disse, før du kommer over de "ægte" 90-120 ccm :P Du behøver altså ikke, modsat toktaktsdrengene, fjerne den begrænsing, der sidder i nogle af de uoriginale potter til firtakterne, hvis du skifter potte :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?
Intet.

4-takts maskinerne, specielt i vores små størrelser, har ingen glæde af såkaldte "tunudstødninger".

4-taktsmaskinerne benytter ikke resonansprincippet i opbygningen af udstødningen, til at holde cylinderen fyldt med brændstof/luftblandingen, som totakts maskinerne gør.

En "tunudstødning" på en totakts maskine, har oftest en bedre udformning af kammeret, som sørger for at resonansbølgen indfinder sig på et mere optimalt tidspunkt, end standardudstødningen, og dermed sørger for at den mængde brændstof/luftblanding der når at komme ud i udstødningsporten, under skylningsfasen i stempelslaget, bliver presset tilbage i brændkammeret, før stemplet lukker af for udstødningsporten. Dermed opnår man en mere optimal fyldning, større brændbar mængde brændstof/luftblanding, og dermed mere effekt.
Heraf navnet 2-taktsmotor:

Første takt : Stemplet går ned, og der trækkes forkomprimeret benzin/luftblanding ind i cylinderen fra krumtaphuset, igennem skyllekanalerne i cylindern, op over stemplets top. Dette presser den afbrændte benzin/luftblanding ud gennem udstødningsporten i cylinderen, når stemplets top kommer forbi denne.
Anden takt : Stemplet går op, hvilket skaber undertryk i krumtaphuset, som dermed fyldes gennem karburatoren. Når stemplet passerer udstødningsporten i cylinderen, lukkes der af for denne, og benzin/luftblandingen i cylinderen komprimeres. Når stemplet passerer skyllekanalsportene i cylinderen, kommer der ikke mere benzin/luftblanding ind i cylinderen. Lige før stemplet når toppunktet, antændes den nu komprimerede benzin/luftblanding.
Mellem første og anden takt, er der et tidspunkt hvor både skyllekanaler og udstødningsporten ikke er dækket af stemplet, og dermed kan der ryge brændstof/luftblanding ud gennem udstødningsporten. En tunudstødning sørger for der er en resonansbølge som trykker eventuel frisk brændstof/luftblanding der er nået ud i udstødningsporten, tilbage ind i cylinderen, mens stemplet er på vej op og endnu ikke har lukket af for udstødningsporten.



På en 4-takts maskine, fyldes brændkammeret fra oven af, gennem indsugningsventilen, og den afbrændte brændstof/luftblanding ryger ud gennem udstødningsventilen. Dette sker i seperate taktslag, så dermed benyttes resonansprincippet ikke i udstødnings fasen, heraf betegnelsen 4 takts motor:

Første takt: Stemplet går i bund, indsugningsventil er åben og udstødningsventil er lukket, der kommer benzin/luftblanding ind gennem indsugningsventilen.
Anden takt: Stemplet går op, begge ventiler er lukket, benzin/luftblanding komprimeres, og antændes lige før stemplet når topposition.
Tredje takt : Stemplet presses i bund, begge ventiler er lukkede.
Fjerde takt: Stemplet går op, indsugningsventil er lukket og udstødningsventilen er åben, således at den afbrændte brændstof/luftblanding kan presses ud.

Du kan i princippet sætte et vandrør på din 4takter, og have den samme ydelse (dog vil den nok larme væsentligt mere Griner).

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
4stroke Skrev:Hvis man putter en tunudstødning på en 4 takt, hvor meget vil det så give?
Intet.

4-takts maskinerne, specielt i vores små størrelser, har ingen glæde af såkaldte "tunudstødninger".

4-taktsmaskinerne benytter ikke resonansprincippet i opbygningen af udstødningen, til at holde cylinderen fyldt med brændstof/luftblandingen, som totakts maskinerne gør.

En "tunudstødning" på en totakts maskine, har oftest en bedre udformning af kammeret, som sørger for at resonansbølgen indfinder sig på et mere optimalt tidspunkt, end standardudstødningen, og dermed sørger for at den mængde brændstof/luftblanding der når at komme ud i udstødningsporten, under skylningsfasen i stempelslaget, bliver presset tilbage i brændkammeret, før stemplet lukker af for udstødningsporten. Dermed opnår man en mere optimal fyldning, større brændbar mængde brændstof/luftblanding, og dermed mere effekt.
Heraf navnet 2-taktsmotor:

Første takt : Stemplet går ned, og der trækkes forkomprimeret benzin/luftblanding ind i cylinderen fra krumtaphuset, igennem skyllekanalerne i cylindern, op over stemplets top. Dette presser den afbrændte benzin/luftblanding ud gennem udstødningsporten i cylinderen, når stemplets top kommer forbi denne.
Anden takt : Stemplet går op, hvilket skaber undertryk i krumtaphuset, som dermed fyldes gennem karburatoren. Når stemplet passerer udstødningsporten i cylinderen, lukkes der af for denne, og benzin/luftblandingen i cylinderen komprimeres. Når stemplet passerer skyllekanalsportene i cylinderen, kommer der ikke mere benzin/luftblanding ind i cylinderen. Lige før stemplet når toppunktet, antændes den nu komprimerede benzin/luftblanding.
Mellem første og anden takt, er der et tidspunkt hvor både skyllekanaler og udstødningsporten ikke er dækket af stemplet, og dermed kan der ryge brændstof/luftblanding ud gennem udstødningsporten. En tunudstødning sørger for der er en resonansbølge som trykker eventuel frisk brændstof/luftblanding der er nået ud i udstødningsporten, tilbage ind i cylinderen, mens stemplet er på vej op og endnu ikke har lukket af for udstødningsporten.



På en 4-takts maskine, fyldes brændkammeret fra oven af, gennem indsugningsventilen, og den afbrændte brændstof/luftblanding ryger ud gennem udstødningsventilen. Dette sker i seperate taktslag, så dermed benyttes resonansprincippet ikke i udstødnings fasen, heraf betegnelsen 4 takts motor:

Første takt: Stemplet går i bund, indsugningsventil er åben og udstødningsventil er lukket, der kommer benzin/luftblanding ind gennem indsugningsventilen.
Anden takt: Stemplet går op, begge ventiler er lukket, benzin/luftblanding komprimeres, og antændes lige før stemplet når topposition.
Tredje takt : Stemplet presses i bund, begge ventiler er lukkede.
Fjerde takt: Stemplet går op, indsugningsventil er lukket og udstødningsventilen er åben, således at den afbrændte brændstof/luftblanding kan presses ud.

Du kan i princippet sætte et vandrør på din 4takter, og have den samme ydelse (dog vil den nok larme væsentligt mere Griner).

Dutch
Svar
#11
Dejlig forklaring..
:thumpup:
Svar
#12
Dejlig forklaring..
:thumpup:
Svar


Forum spring: