Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ind bag varioskjoldet ?
#1
Sig nærmer tiden, hvor maskinen skal kikkes efter igen.
Herunder er det vist tid for rem, ruller og gearolie.

Rem er så vidt jeg ved aldrig blevet skiftet, så...
Rullerne nærmer sig 4.000 km, og 6.000 var i overkanten, viste det sig i sin tid.
Og olien ...

Alle kræver dog, at jeg skal ind bag varioskjoldet.

Jeg har kun en gang forsøgt at kikke derind :oops: men jeg nåede ikke længere end til at have løsnet alle skruerne. Dækslet sad stadig fast!

Hænger det i en pakning, så en anelse vold er på sin plads (når skruerne er taget helt af!) ?
Skal alle skruerne helt af, før det i det hele taget begynnder at løsne sig ?
Eller ... ?

Hvor længe formodes en god rem at kunne holde ?
(har passeret 16.600 nu)

Og skal gearolien skiftes eller blot efterfyldes ?
Jeg går ud fra, at T.Hansens 100 ml til kr. 29 er OK.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1950...1388060388

Edit:
Hvor stor er den der møtrik i varioen ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Dækslet kan godt sidde fast i pakningen men det kan sagtens være at de styr der formodentlig også sidder der er lidt irrede og derfor holder det fast.

Jeg ville fjerne alle skruerne helt og så slå stille rundt i kanten med en gummihammer mens jeg trak ud i dækslet. Så skal det nok komme af.

Svar
#3
Hvis alle skruer er fjernet, burde variodækslet komme af uden brug af vold. Er du sikker på, at du har fjernet ALLE skruer. For hvis man har glemt bare én, sidder dækslet altså FAST. Har osse selv lavet det stunt :oops: hehe ...
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#4
Ork jeg kan love dig at mit dæksel sad fast.. Vi var 2 mennesker der stod og rykkede i det samtidig, så hele scooteren på midterstøttefod næsten væltede.
Den sad blandt andet fast med en del flydende pakning, men det er ikke sikkert det er dit tilfælde, men alle skruer skal helt sikkert af, ellers sidder den totalt fast.
Min møtrik var 15, andre har sagt de har oplevet 14, så en af dem Grin
Svar
#5
Echo Skrev:Min møtrik var 15, andre har sagt de har oplevet 14, så en af dem Grin

Jeg har oplevet 17 og 18 Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Alle bolte skal skrues helt ud - jeg mener, der sidder 9 (inkl. den, der sidder under luftfilterkassen :wink: ), så skal dækslet kunne komme af, uden brug af vold. Der er ingen styretappe, og pakningen er en almindelig gummipakning. Jeg mener, at det er en 17mm møtrik på varioen. Jeg skifter (kvalitets)ruller - eller rettere, får skiftet ruller :wink: - for hver 3-4.000 km. Den originale kymcorem (som er en Bando VS rem) bør nok udskiftes, hvis den har kørt 16.000 km. Jeg fik skiftet min første rem efter ca. 10.000 km Fortvivlethock: Jeg har den liggende endnu, og den kan da stadig anvendes i en snæver vending. Bandoremmen fås under forskellige navne, men Narakus bandorem (magen til originalen) er desværre udsolgt pt. hos min tyske pusher. Den koster 26 euro mod Kymcos 47 euro, for samme rem :? Det er nok 110ml, der er i thansens gearolie :wink: og olien skal udskiftes - ikke efterfyldes.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Og hvor finder man lige en brugbar rem i disse dage. Uden at have behov for at begå bankrøveri, naturligvis.

T.Hansen påstår at have en til 99 kr, men hendes (T = Trine Blink med øjet ) ruller har jo ikke det bedste ry herinde, så ...

Jeg har fundet flere af mærket Athena (el.lign.), men om de lige præcis også passer på en Agi' .. ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#8
walker1 Skrev:Og hvor finder man lige en brugbar rem i disse dage. Uden at have behov for at begå bankrøveri, naturligvis.

T.Hansen påstår at have en til 99 kr, men hendes (T = Trine Blink med øjet ) ruller har jo ikke det bedste ry herinde, så ...

Jeg har fundet flere af mærket Athena (el.lign.), men om de lige præcis også passer på en Agi' .. ?
Jeg kan se, at ulvedal har en rem til Agility, og af prisen at dømme (296,-), lugter det af en originalrem, men det står der ikke.
http://www.ulvedal.dk/_da-DK/SHOP?cat=80...KEB7%2D900
og kgi har en originalrem til 229,-
http://www.kgi.dk/product-5114-3204.php
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Jeg kan se, at ulvedal har en rem til Agility, og af prisen at dømme (296,-), lugter det af en originalrem, men det står der ikke.
http://www.ulvedal.dk/_da-DK/SHOP?cat=80...KEB7%2D900
og kgi har en originalrem til 229,-
http://www.kgi.dk/product-5114-3204.php
ScooterCity vil have 298, men ScootCar i Rødovre vil nøjes med 235.
(Og så skal der ikke betales porto! Blink med øjet )

Skoot er jo på ferie en god uge endnu, og flere af de andre svarer ikke eller har den ikke på lager.
De fleste er jo reelt set cykelsmede, så ...

Og de 99,- hos T.Hansen frister ikke li..ge. De har før leveret mig ting, der ikke passede, når man kom til de tider. Ked af det
Jeg har dog aldrig handlet scooter reservedele hos dem, men de er vel næppe bedre på den front.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
OK, så har jeg fået klaret alt det andet mht. gear- og bundkarsolie.

Inden jeg på egen hånd vover mig ind bag varioskjoldet, vil jeg dog lige forhøre mig, om der er nogen faldgruber derinde?

Møtriken på selve vario kan sidde ret godt fast, forstår jeg, men er der ellers noget, når man skal skifte rem og ruller ?

Ikke noget der kommer fløjtende grundet en eller anden fjeder el. lign. ?

Eller muligt bøvl, når det hele skal samles igen ?

Jeg er naturligvis også interesseret i at se, hvad der rent faktisk sidder i den vario. De sidste 2 værksteder gnæggede trods alt lidt i skæget. Det seneste vist nok mest over, hvad det foregående havde lavet. Ingen ville dog komme med nogen form for detaljer.

Det sidste punkt hedder ventiler, men det overstiger uden diskution mine nuværende evner Ked af det :oops:
Jeg ved dårligt nok, hvordan jeg kommer derind Fortvivlethock:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: