Søg Garagen Hej Gæst! Register

Den gamle BiG driller(igen) En lille update 18/3
#1
I en uges tid har Big'en ikke villet tage gassen 100% fra 0 og op til topfart, så jeg besluttede mig for, at skille variosystemet ad. Og det 1. jeg får øje på er at remmen vender forkert. Pilen vender mod koblingen, og det skal den jo ikke. Det må være sket sidste gang jeg roede med systemet, at den blev vendt forkert. Mon det har nogen betydning, at den nu bliver vendt rigtigt, da den jo har fået den ovale form i den forkerte retning?

Da jeg tjekkede vario'en fandt jeg riller i de 3 styretapper til bagpladen. Hvordan de er opstået, ved jeg ikke rigtig. Men de har sikkert være med til, at BiG'en ikke gad trække sig selv op i fart??
Og koblingsklokken var også slidt(5 år gammel) Så den er blevet skiftet ud med en ny lettere brugt
klokke Smil.

Jeg har filet de 3 tappe så plant som muligt så plastikholderne ikke stopper før de er helt ude, men jeg ved godt det ikke er det optimale at gøre, eller? [Image: album_pic.php?pic_id=387]

Den røde streg opad, markere hvor rillen er.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
PS Hvorfor har du i øvrigt 2 scootere?
Svar
#3
steen55 Skrev:PS Hvorfor har du i øvrigt 2 scootere?

Det har jeg heller ikke Smil Piaggio'en er en Vespa(Piaggio SI). En model der kun er solgt et par hundrede af her i DK. Den bliver brugt som vinterknallert , når der er sne og is på vejene. Den er lettere at styre end Big'en på så'n et underlag. Smil
Svar
#4
Jps Skrev:I en uges tid har Big'en ikke villet tage gassen 100% fra 0 og op til topfart, så jeg besluttede mig for, at skille variosystemet ad. Og det 1. jeg får øje på er at remmen vender forkert. Pilen vender mod koblingen, og det skal den jo ikke. Det må være sket sidste gang jeg roede med systemet, at den blev vendt forkert. Mon det har nogen betydning, at den nu bliver vendt rigtigt, da den jo har fået den ovale form i den forkerte retning?

Da jeg tjekkede vario'en fandt jeg riller i de 3 styretapper til bagpladen. Hvordan de er opstået, ved jeg ikke rigtig. Men de har sikkert være med til, at BiG'en ikke gad trække sig selv op i fart??
Og koblingsklokken var også slidt(5 år gammel) Så den er blevet skiftet ud med en ny lettere brugt
klokke Smil.

Jeg har filet de 3 tappe så plant som muligt så plastikholderne ikke stopper før de er helt ude, men jeg ved godt det ikke er det optimale at gøre, eller? http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=387
Den røde streg opad, markere hvor rillen er.

Har dine trekanter været slidt næsten ned engang? Rillerne på styretapperne var de ikke kun på den ene side af tappen?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#5
Lund Skrev:Har dine trekanter været slidt næsten ned engang? Rillerne på styretapperne var de ikke kun på den ene side af tappen?

Trekanterne var slidt kunne jeg konstatere idag. Og jo det er kun på den ene síde der er en rille(den side, der bliver mest belastet under kørsel).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jps Skrev:Trekanterne var slidt kunne jeg konstatere idag. Og jo det er kun på den ene síde der er en rille(den side, der bliver mest belastet under kørsel).

Ja det lurede mig nok, jeg har set det før, det er hvis trekanterne bliver for slidte, så står varioen og "klaperer" når du kører, det er det der laver sliddet yderst på tapperne hvor varioen befinder sig mest. Det er en god ide at skifte trekanterne lige så tit som rullerne, mange gange kan de blive slidte før rullerne er blevet kantede, så man skal kigge til dem engang imellem.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:Ja det lurede mig nok, jeg har set det før, det er hvis trekanterne bliver for slidte, så står varioen og "klaperer" når du kører, det er det der laver sliddet yderst på tapperne hvor varioen befinder sig mest. Det er en god ide at skifte trekanterne lige så tit som rullerne, mange gange kan de blive slidte før rullerne er blevet kantede, så man skal kigge til dem engang imellem.


Problemet med at købe nye trekanter til Malossi'en, er at det kun er netbutikker der har dem, ikke den lokale knallertbiks. Og derved kommer et sæt klodser, til at koste 110 kr med forsendelse Ked af det

Jeg havde dog et nyt sæt liggende, så de er kommet på.
Svar
#8
Jps Skrev:Problemet med at købe nye trekanter til Malossi'en, er at det kun er netbutikker der har dem, ikke den lokale knallertbiks. Og derved kommer et sæt klodser, til at koste 110 kr med forsendelse Ked af det

Jeg havde dog et nyt sæt liggende, så de er kommet på.

Ja det ærgrer mig også grænseløst hvis man bare skal bruge en lille stump til scooteren, så ryger det op i pris pga. ekspeditionsgebyr, fragt og hvad ved jeg.
Mange gange oplever man også at de dele man køber i netbutikkerne, slet ikke kan købes løsdele til, det er brandirreterende at stå med en karburator hvor plastiklåget er knækket, og det kan bare ikke lade sig gøre at få fat i et nyt Ond
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#9
Lund Skrev:Ja det ærgrer mig også grænseløst hvis man bare skal bruge en lille stump til scooteren, så ryger det op i pris pga. ekspeditionsgebyr, fragt og hvad ved jeg.
Mange gange oplever man også at de dele man køber i netbutikkerne, slet ikke kan købes løsdele til, det er brandirreterende at stå med en karburator hvor plastiklåget er knækket, og det kan bare ikke lade sig gøre at få fat i et nyt Ond

Jeg plejer også at købe delene til min scooter, igennem en ven der har en scooterbiks(med de sjove dele). Men han har ikke Malossi som lagervare Ked af det.

Til min Piaggio Si, manglede jeg i lang tid(ca 1 år) benzindækslet. Jeg fandt så et hos en Vespa scooter forhandler i København, som bare skulle tilpasses hullet i tanken. Men prisen var ca. 200 kr for det dæksel Ked af det.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Jeg plejer også at købe delene til min scooter, igennem en ven der har en scooterbiks(med de sjove dele). Men han har ikke Malossi som lagervare Ked af det.

Til min Piaggio Si, manglede jeg i lang tid(ca 1 år) benzindækslet. Jeg fandt så et hos en Vespa scooter forhandler i København, som bare skulle tilpasses hullet i tanken. Men prisen var ca. 200 kr for det dæksel Ked af det.

Så er den prop da betalt, pyha for en pris :oops: men man bliver mange gange overrasket over hvad de forlanger for dele som ikke er sliddele. Jeg manglede i sidste uge to styretappe som sidder i kickdækslet på en PGO, tror du jeg kunne støve dem op nogle steder på nettet, næe nej.
Jeg måtte en tur til den lokale PGO pusher, to tappe kostede kr 38. Jeg vraltede ud af butikken og hjem i rodekassen, sandelig om ikke jeg havde en rørsplit liggende med samme diameter, den blev så savet af i passende længde og jeg havde sparet en formue efter min egen mening.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#11
Der vil self. opstå nogle "glidemærker" hvor plaststyrene kører på vario'en, fordi det skal slides til.
Kun hvis bagpladen ikke falder ned på plads uden at man presser på den, skal man lige slibe plaststyrene lidt, ikke vario'en ! men hvis du ikke har meget slør, betyder det ingenting...før plaststryrene slides altså.. :P

Omvendt rem, betyder heller ikke det vilde rent effektmæssigt, det er mere holdbarheden det går ud over, hvis man vender den forkert.
Svar
#12
Lund Skrev:Så er den prop da betalt, pyha for en pris :oops: men man bliver mange gange overrasket over hvad de forlanger for dele som ikke er sliddele. Jeg manglede i sidste uge to styretappe som sidder i kickdækslet på en PGO, tror du jeg kunne støve dem op nogle steder på nettet, næe nej.
Jeg måtte en tur til den lokale PGO pusher, to tappe kostede kr 38. Jeg vraltede ud af butikken og hjem i rodekassen, sandelig om ikke jeg havde en rørsplit liggende med samme diameter, den blev så savet af i passende længde og jeg havde sparet en formue efter min egen mening.

Så det godt man (du) er opfindsom. Smil

Jeg skulle forresten også bruge et speedokabel til modellen(SI'en). Det kostede ca. det samme som dækslet. Fortvivlethock:
Svar


Forum spring: