Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Smøring og just af olie pumpe på to-takts maskiner
#1
Hej

Jeg ligger lige en lille guide i at smøre og justerer olie pumpen på en to-takter, oliepumpen er efter min mening det vigtigste for at undgå motor skader pga ingen smørele eller andet, så jeg holder jævnligt øje med den og smører og justere den om nødvendigt.

Der er endnu en gang taget udgangspunkt i en CPI Oliver City '05 (minarelli motor) der er selvfølgelig forskel fra mærke til mærke og motor til motor men det giver da en indsigt om principperne.

---------------------------------------------------------------------------------------

STEP 1:

[Image: 2057.jpg]

Start med at afmonter blæse dækslet så du kommer ind til bløsehjulet.

STEP 2:

[Image: 2056.jpg]

Afmonter blæsehjulet ved at skrue skruerne, boltene eller andet som den er sat fast med af.

STEP 3:

[Image: 2075.jpg]

Afmonter dit svinghjul ved hjælp af en aftrækker, der er forskel på str og gevind fra mærke til mærke. Men uden en aftrækker kan det være ret svært.

STEP 4:

[Image: 2074.jpg]

Afmonter statoren ved at skrue de bolte eller skruer der holder den fast i blokken. Og afmonter pakningen inde bagved stator så har du nemlig adgang til oliepumpe og drivhjulet.

STEP 5:

[Image: 2079.jpg]

Her ses olie pumpe og drivhjulet. Drivhjulet det hvide hjul der sider på krumtappen og drejer så olipumpens hjul og derved pumper olie fra beholder og frem til karburator eller motor alt efter model.
Her er det godt at smøre drivhjulet og oliepumpels drivhjul så det kan glide fint og ikke sætter sig, for hvis det sætter sig kommer der ikke to-takts olie ind til krumtap og smøre og det hele vil på et tidspunkt sætte sig og så venter der en større reperation forude.

Dette drivhjul og pumpe trænger til en god gang smørelse, jeg bruger fedt der er varme bestandig.

SETP 6:

[Image: 2073.jpg]

Så blev det hele smurt godt op og nu mangler der kun lige at justere kablet der trækker i pumpen når der gives gas ved gashåndtag.

STEP 7:

[Image: 2067.jpg]

Den lille næse der hviler på den lille tap skal stå med 2-3 mm fra hinanden når gashåndtag er sluppet for scooteren skal jo også have olie selvom den kun står i tomgang.

Du justerer den ved at skrue på den lille og aflange møtrik på kablet indtil du har noget den ønskede afstand og strammer den kontra hinanden.

STEP 8:

[Image: 2068.jpg]

Sådan så blev kabler justeret korrekt og nu skal det hele bare samlet i omvendt rækkefølge,

------------------------------------------------------------------------

Håber i kunne bruge det til noget, alt ris og ros er velkommen Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Guiden kan ikke bruges på en Dr. Big. Men ellers er guiden god nok Smil.
Svar
#3
Jps Skrev:Guiden kan ikke bruges på en Dr. Big. Men ellers er guiden god nok Smil.

Takker.

Nej PGO har en noget andet form for oliepumpe struktur, men sådan er det nok med de fleste mærker, de har sit eget.
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#4
Jps Skrev:Guiden kan ikke bruges på en Dr. Big. Men ellers er guiden god nok Smil.
Ja, de har vist flyttet oliepumpen på den model, for at sørge for at der er ordentlig plads til benene, når man giver fuldt styrudslag... Eller noget... :P

/Ducks and drives FAST away from Lolland.

Dutch
Svar
#5
:lolabove:

Er det bare typisk eller! :rofl:
Skal man lære skal man prøve...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
DutchDK Skrev:Ja, de har vist flyttet oliepumpen på den model, for at sørge for at der er ordentlig plads til benene, når man giver fuldt styrudslag... Eller noget... :P

/Ducks and drives FAST away from Lolland.

Dutch


Dutch, din drillepind. Bland dig udenom, når de voksne taler :P
Svar
#7
Johansen.1981 Skrev:Takker.

Nej PGO har en noget andet form for oliepumpe struktur, men sådan er det nok med de fleste mærker, de har sit eget.

Ja min er "tandtrukket" Grin. Men der findes et par modeller (eller 3 Smil ) med "snor" så guiden er fin nok til dem.
Svar
#8
Jps Skrev:Ja min er "tandtrukket" Grin. Men der findes et par modeller (eller 3 Smil ) med "snor" så guiden er fin nok til dem.

Tandtrukken? Med en rem eller noget? Hvordan smør og justerer du så din?

Ja ikke alle bruger drivhjuls principet som min, men tror nogle Yamaha og Aprillaer gør, men er ik sikker.
Skal man lære skal man prøve...
Svar


Forum spring: