Søg Garagen Hej Gæst! Register

Konfiskation af ulovlig scooter 30?
#13
nitten Skrev:Er du 100 % på det ikke gælder lille knallert? Hvis man nu er under 18, skal man jo have førerpap for at må kører.
Personer under 18 år kan ikke få KØREKORT. De kan få traktorbevis eller knallertbevis. Disse to stks bevisdokumenter er ikke det samme som et Kørekort. En af forskellene, er f.eks at kørekort kan benyttes som officielt identifikationsdokument. Det kan hverken traktorbevis eller knallertbevis, og det står der faktisk på dem.

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Det er jo så heller ikke et kørekort, man skal have til en knallert hvis man er under 18.
Det er jo et knallert førerbevis, og det er ikke det samme. men selv syntes jeg det er en skod regl, for hvis ens knallert kører godt, kan den jo sagtens køre mere end der som loven tillader. har da selv haft en maxi for mange år siden som kunne køre 45 lovlig.

Den ville de ikke kunne finde noget ulovligt ved, alt var lovligt. men den ville de jo i teori også stoppe mig på 3 gange og så er den lovlige knallert væk, og ved at den gamle knallert min kone havde inden hun fik sin rebel. også kørte noget mere end hvad den måtte. hvorfor kan de ikke bare give en en bøde som de gør med en bil.

Den bliver først konfiskeret 3 gang man kører med sprit i blodet. men ikke hvis man kører for stærkt. Men et eller andet sted er det jo noget øv, at miste sin maskine især hvis man har lånt den ud til en knægt som er blevet stoppet to gange før og så låne en andens maskine og vupti den er væk. heller bøder i størrelse stor, det ville gøre mere ondt, da det rammer på pengepungen. tror ikke der var så mange der kørte mere end 50 kmt på en 45 hvis man fik en bøde på 5000kr første gang, og så ellers bare doble den op hver gang man bliver stoppet med for stor hastighed. inden for bygrænsen. og så kan man jo sige at de må køre hurtigere end hvad de må i dag. Når de er ude for byen.
4400 kalundborg.
Svar
#15
skodacarsten Skrev:Det er jo et knallert førerbevis, og det er ikke det samme. men selv syntes jeg det er en skod regl, for hvis ens knallert kører godt, kan den jo sagtens køre mere end der som loven tillader. har da selv haft en maxi for mange år siden som kunne køre 45 lovlig.

Den ville de ikke kunne finde noget ulovligt ved, alt var lovligt. men den ville de jo i teori også stoppe mig på 3 gange og så er den lovlige knallert væk, og ved at den gamle knallert min kone havde inden hun fik sin rebel. også kørte noget mere end hvad den måtte.

Der tager du fejl. Så længe knallerten ikke er konstruktivt ændret i forhold til dens typegodkendelse, så ville de ikke kunne konfiskere den 3'de gang du blev stoppet med for høj hastighed.
Det er i forbindelse med en konstruktiv ændring på den Lille Knallert, at konfiskationen kommer i spil.

Til gengæld ville du kunne få en fartbøde hver gang de stoppede dig med mere end 30 km/t. Det er nemlig DIT ansvar som fører af knallerten, at den overholder den gældende maksimale hastighedsgrænse - som for en Lille Knallert er 30 km/t, medmindre skiltning på vejen siger at hastighedsgrænsen er lavere - Så skal du nemlig køre langsommere.

Dutch
Svar
#16
Ja men hvis nu man kun kører 30-33 kmt. og så magnus betjent smider dyret på rullemarie. så kommer den jo op og køre mere end den må. kan de så ikke tage den for det.

Og mener ikke der er nogen bøde takster for at køre for hurtigt. kun de omkostninger som er med transport til synshal og så konfikastion af dele. plus en bøde svarendene til 500 kr pr del der er ulovlig.

Hvis de tager ens maskine ind til kontrol hos synsmanden og den ikke er ulovlig,men bare køre godt, hvem skal så betale den udgift,som det koster at få den kørt til syn.

Et spørgsmål som jeg sider og tænker over.
4400 kalundborg.
Svar
#17
skodacarsten Skrev:Ja men hvis nu man kun kører 30-33 kmt. og så magnus betjent smider dyret på rullemarie. så kommer den jo op og køre mere end den må. kan de så ikke tage den for det.

Og mener ikke der er nogen bøde takster for at køre for hurtigt. kun de omkostninger som er med transport til synshal og så konfikastion af dele. plus en bøde svarendene til 500 kr pr del der er ulovlig.

Hvis de tager ens maskine ind til kontrol hos synsmanden og den ikke er ulovlig,men bare køre godt, hvem skal så betale den udgift,som det koster at få den kørt til syn.

Et spørgsmål som jeg sider og tænker over.

Det skal politietaten vel, da det er dem der har anmodet om transporten, uden at der er efterfølgende er blevet konstateret ulovlige ændringer på din maskine.

- Og jo de samme bødetakster for den %-vise overskridelse af hastighedsgrænsen der gælder for bil, kan sagtens komme i brug mod en lille knallert som der ikke er foretaget konstruktive ændringer på, men som bare kører godt - Det er så dog sjældent det vil ske.

Men jeg har selv fået en fartbøde i mine unge dage, da jeg kom ræsende med 50 km/t på min Yamaha 4-gears på Amager Strandvej om sommeren. Den havde en godkendt cylinder med korrekt TUM (TUM-178 hvis jeg husker ret) nummer. Cylinderen og stemplet stammede dog fra en af de første udgaver af FS1'eren med drejeventil, Den havde 4 skyllekanaler, hvor den senere version på de membranstyrede FS1'ere kun havde 2 skyllekanaler, TRODS at de havde samme TUM godkendelsesnummer.

Denne lille detalje gjorde så at maskinen med mine dengang 49 kg, kunne "flyve" afsted med voldsomme 50 km/t uden nogen konstruktive ændringer. (Iøvrigt, der må være sket noget med hastighedsmålinger fra dengang og til nu - for de 53 km/t min Yamaha 4-gears maskine kunne køre uden ændringer, føltes MEGET hurtigere dengang jeg var 15 år, end når jeg kører 53 km/t idag Griner)

Da de havde haft den inde på stationen til adskillelse, og ikke kunne finde nogen ulovlige dele på den, fik jeg en bøde for at have overskredet hastighedsgrænsen med 15 km/t. Det var udregnet på denne måde: Målt til at køre 50 km/t, minus 10 % mulig fejlvisning på måleudstyret, så hastigheden som bøden blev beregnet på var reduceret til 45 km/t. Dette var så en hastighedsoverskridelse på 50 % af hastighedsgrænsen for en knallert, og kostede mig som 15 årig i 1978 den formidable sum af 600,00 Dkr, som blev sat ned til 200,00 Dkr, da jeg var skoleelev. Det var mange penge for et bybud efter skoletid med 10,75 i timen, kan jeg godt love dig.
Til gengæld gav bødeforlægget mig masser af "street-cred" hos kammeraterne nede på ungdomsskolens motorlære hold.

Ak ja, de gamle dage... Selv isvaflerne var større dengang *suk*.

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
DutchDK Skrev:Der tager du fejl. Så længe knallerten ikke er konstruktivt ændret i forhold til dens typegodkendelse, så ville de ikke kunne konfiskere den 3'de gang du blev stoppet med for høj hastighed.
Det er i forbindelse med en konstruktiv ændring på den Lille Knallert, at konfiskationen kommer i spil.

Til gengæld ville du kunne få en fartbøde hver gang de stoppede dig med mere end 30 km/t. Det er nemlig DIT ansvar som fører af knallerten, at den overholder den gældende maksimale hastighedsgrænse - som for en Lille Knallert er 30 km/t, medmindre skiltning på vejen siger at hastighedsgrænsen er lavere - Så skal du nemlig køre langsommere.

Dutch
Det er nu ikke helt det, bekendtgørelsen om bla. rullefelt lægger op til Græder I bekendtgørelsen oprerer man med en ren hastighedsgrænse på rullefelt ( jeg mener, at grænsen på rullefelt ligger ca. 20 km/t over den tilladte hastighed på vej), da en knallert, der kan køre mere end hastighedsgrænsen, pr. definition jo ikke overholder typegodkendelseskravene for den pågældende type køretøj, og dermed er ulovlig at fremføre på offentlig vej. Skulle det vise sig, at der ikke er foretaget ulovlige konstruktive ændringer af motor eller gear, vil ansvaret falde tilbage på forhandleren/importøren, og man må tage sagen op med dem, hvis/når knallerten bliver konfiskeret. I tilfælde af, at knallerten ikke overholder typegodkendelsen ab fabrik, vil et køreforbud kunne blive aktuelt øjeblikkeligt, og politiet behøver ikke vente på en "trediegangsforseelse".

Når det gælder lille knallert, er der intet krav om, at den skal være forsynet med fartmåler, så et bødekrav for at have kørt 30 km/t på en strækning, hvor det ved skiltning fremgår, at den tilladte hastighed er f.eks. 20 km/t, vil ikke have mange ben at gå på i en evt. retssag, hvis man ikke har monteret fartmåler (speedometer) :wink: Det er noget, adskillige cyklister nyder godt af 8)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
kragen Skrev:Når det gælder lille knallert, er der intet krav om, at den skal være forsynet med fartmåler, så et bødekrav for at have kørt 30 km/t på en strækning, hvor det ved skiltning fremgår, at den tilladte hastighed er f.eks. 20 km/t, vil ikke have mange ben at gå på i en evt. retssag, hvis man ikke har monteret fartmåler (speedometer) :wink: Det er noget, adskillige cyklister nyder godt af 8)

Så hudt jeg visker, så står der i Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr 2005 (BEK nr 9235 af 04/03/2005), at både "registreringspligtig" samt "ikke-registeringspligtig" knallert (det der nu hedder "Stor" og "Lille" knallert, jvnfr BEK nr 1067 af 11/11/2005) , skal have monteret hastighedsmåler.
Citat:
10.04 Instrumenter

10.04.041 Registreringspligtig knallert

(1) Registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.042 Ikke-registreringspligtig knallert

(1) Ikke-registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.
Er dette blevet lavet om ?

Dutch
Svar
#20
Nej da, det er ikke lavet om. Der står det samme i 2003 og 2007 udgaven. Så hvis knallerten er typegodkendt efter at reglerne blev lavet om, så skal der være et speedometer, der ikke må vise for lidt, men gerne lidt for meget. :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Så burde de ikke kunne konfiskere din knalllert, hvis de har henvist til paragraf 133a vel?
Nordens Paris (Aalborg)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: