Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny elscooter på markedet?
#25
Sådan som efterspørgelsen på olie stiger, ikke mindst fra den tredje verden, tror jeg nu ikke at olieselskaberne frygter noget.
Det vi alle skal frygte er nok den økonomiske nedtur, der vil komme som følge af knaphed på olie. I sidste ende kan det sende verden ud i depretion, ragnarok eller tredje verdenskrig.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Sådan som efterspørgelsen på olie stiger, ikke mindst fra den tredje verden, tror jeg nu ikke at olieselskaberne frygter noget.
Det vi alle skal frygte er nok den økonomiske nedtur, der vil komme som følge af knaphed på olie. I sidste ende kan det sende verden ud i depretion, ragnarok eller tredje verdenskrig.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#27
E-max er ikke helt ny. Så vidt jeg husker, er den tysk udviklet - men kinesisk fremstillet.

I starten, blev den overalt beskrevet ganske positivt. Men, efter kort tid viste der sig problemer. De først fremstillede var af nogenlunde kvalitet - de senere fremstillede virkede ofte ikke ved leveringen. I USA var samtidigt umuligt, at skaffe reservedele - selv fra importøren. Så den kunne ikke repareres. For køberne endte det med, at blive et marreridt.

Der er kommet nye E-max'er til siden, og måske er det lykkedes at klare problemerne. Men ellers bør man holde sig fra mærket. Det var tilbage i 2006, at der var problemer, da E-Max stadig var forholdsvis ny.

http://www.electric-scooter-world.com/emaxcert.htm

Electric scooter world, havde først e-max på programmet, men fjernede den på grund af alle dens problemer.

Siden http://www.e-max.us/ er oprettet "som protest" mod E-Max's dårlige (ingen) service, og dårlige kvalitet.
Svar
#28
E-max er ikke helt ny. Så vidt jeg husker, er den tysk udviklet - men kinesisk fremstillet.

I starten, blev den overalt beskrevet ganske positivt. Men, efter kort tid viste der sig problemer. De først fremstillede var af nogenlunde kvalitet - de senere fremstillede virkede ofte ikke ved leveringen. I USA var samtidigt umuligt, at skaffe reservedele - selv fra importøren. Så den kunne ikke repareres. For køberne endte det med, at blive et marreridt.

Der er kommet nye E-max'er til siden, og måske er det lykkedes at klare problemerne. Men ellers bør man holde sig fra mærket. Det var tilbage i 2006, at der var problemer, da E-Max stadig var forholdsvis ny.

http://www.electric-scooter-world.com/emaxcert.htm

Electric scooter world, havde først e-max på programmet, men fjernede den på grund af alle dens problemer.

Siden http://www.e-max.us/ er oprettet "som protest" mod E-Max's dårlige (ingen) service, og dårlige kvalitet.
Svar
#29
Alt nyt har en risiko og emax tog deres. De referencer der henvises til her i indlæg angående emax er to år gamle+. Emax er re-struktureret som firma og iøvrigt udstyret med et dansk bms (battery management system) fra et dansk firma - lithium balance.

De er testet i Europa og USA med megen positiv omtale http://www.electric-scooter-world.com/Ro...xSport.htm Grin , hvor de med lithium batterier bliver meget anvendelige over lange distancer (få opladninger per uge hvis det ikke blot er nok at gøre det engang i weekenden hvis behovet ikke overstiger 120 km på en uge). Selv med S batterier er de nu testede emax scootere ikke bare holdbare med Tyske og dermed Danske garantier på to år og opefter afhængig af batteri type, men uden de kinesiske skavanker hvor man virkelig tager chancen uden support fra producenten.

Det er blot et spørgsmål om kort tid inden de findes i Danmark. Det er en fantastisk oplevelse at nyde stilheden fra det elektriske drive samtidig med at servicering og alt det møj man har at gøre med på en benzin scooter er helt væk. Et minimum af servicering og en kilometer pris på 1/10 del af en benzin scooter, en 80-90%'s udnyttelse af energien mod 20-30 max for en benzin scooter = no brainer. El scootere er fremtiden - og nutid.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Det er godt, at E-Max har fået løst problemerne.

Endnu, er ikke mange scootere, med Lithium Ion batteri - men det er helt sikkert fremtiden.

På nuværende tidspunkt, er det billigste tilbud, nok Bilka's elcykel - en robust elcykel, med lithium batterier, og 250W motor, til kun 5000 kroner på tilbud. Men så er også 10.000 kroners rabat.

Så vidt jeg ved, kan de fleste el-cykler "tunes", og næsten laves om til en knallert. Der sidder en føler ved pedalerne, og den skulle kunne sættes ud af kraft. Men den kommer ikke over 25 km/t ved det. Måske kan målingen af hastighed snydes, så motoren ikke slår fra ved 25 km/t - så skulle 30 - 35 km/t nemt kunne nås, med lidt tryk på pedalen.

Ses på pris per kilometer, er el-cykler (specielt Bilka's), langt bedre end de fleste scootere.


Derimod har el-scootere ikke haft væsentligt bedre økonomi. De ældre med blyaccumulatorer, skulle skiftes hvert 2000 - 4000 km, og det kostede nemt 2000 - 4000 kroner, afhængig af batteritype og mærket. Batteriprisen udgjorde dermed omtrent 1 - 2 kroner per kilometer, og så kom strømprisen på 5 øre.

LiOn batterier, skulle gerne have langt bedre holdbarhed.

Scootere har et relativt lavt forbrug af energi (ca. 500W, ved 30 km/t), og motorens effektivitet er meget ringe. Batterierne, er relativ små, selv for rimelige afstande (50km). Og de kan i princippet sandsynligvis produceres til lavere pris - eller samme pris - som benzin scootere.


Jeg har selv en Texas Whsiper el-scooter. Den kan jeg ikke anbefale (med mindre den er forbedret sine jeg købte den). For det første, var motoren elendigt. Den blev skiftet flere gange, under garantien det første halve år, indtil de satte en ny, og god motor i. Hvis de har gjort det på alle modellerne, er dette problem nok løst.

Dertil kommer kvaliteten. Den er kinesisk. Og dens kvalitet er meget lav. Plastik mv. knækker nemt, skruerne falder ud. Dækkene er ikke særligt gode - men skiftes de ud med bedre, risikeres at det tages af top hastigheden, og øger forbruget.

Batterierne holder ca. 4000 km. Fra start, køres ca. 25 km per opladning. Lidt under de 35-40 km, som Texas nævner. Og dertil kommer, at den kører kortere, efterhånden som batterierne bruges. Ved 4.000 km, kommer den ikke over 12 km/opladning.

Nye batterier koster uden isætning ca. 2500 kroner. Dertil kommer isætningen. Jeg skiftede selv mine, så jeg kender ikke mekanikkerens pris, men den er nok noget over 1000 kroner.

Dertil kommer de normale eftersyn.

Alene eftersyn, og batterier, overstiger en benzinknallerts pris med to. Og så kører den kun 12-25 km/opladning.

Sammenlignes Texas Whisper med blyaccumulatorer, og Bilka's SCO elcykel med lithium batterier, til den halve pris - så tror jeg, at Bilka's elcykel er det mest økonomiske valg...

Elcyklen, har som regel længere afstand mellem service, eller lavere pris for service. Den har mulighed for at pedalerne bruges, når den løber tør for strøm - det er et stort problem for Texas Whisper, at den ikke har pedaler når den løber tør.

Batterimåleren, er ikke så præcis som benzinmåleren, på en benzinscooter. Reelt, er det kun erfarringen og kontrol med kilometer, der kan angive hvornår den løber tør.



E-Max har altid været højere kvalitet end Texas Whisper. Men, de første havde produktionsvanskeligheder. Den nye udgave, har sandsynligvis fået problemerne løst, og kombineret med et lithium batteri, lyder det interessant.

Men Bilka's elcykel, vil nok stadigt klare flest kilometer per opladning, og have laveste pris per kilometer. Og hvis nogen finder ud af, hvordan den "tunes" kan den sikkert køre uden pedalerne trædes, og med så stor hastighed, som en normal ikke tunet knallert 30.
Svar
#31
DutchDK Skrev:Korrektion... Du har blot flyttet forureningen et andet sted hen i processen. Du ved jo ikke om din elektricitet du bruger til at oplade med, er købt fra et svensk vandkraftværk, genereret af de ikke-væltede vindmøllegeneratorer, eller frembragt fra et kulfyret elkraftværk, vel ???


Dutch

Lader den op om natten, hvor strømmen selvfølgelig kommer fra en dansk vindmølle.
Stolt ejer af Piaggio new Zip 2T, 2003
Svar
#32
En el-scooter, bruger 350W - 450W ved 30 km/t. Bruges middelværdi 400W, så er det 0.4kWt for 30 km. En litter benzin, indeholder 30MJ, svarende til 8.33kWt. Kunne benzin anvendes 100% og omsættes til el, så skulle en benzinknallert ved 30 km/t, kunne køre ca. 625 km/litter. Er effektiviteten 30%, skulle den kunne køre 187.5 km/litter. Normalt produceres el med lidt over 40% effektivitet, men der er tab i batteri mv. så reelt svarer det nok til omtrent 30% incl. batteritab, og tab i elektronik.

Som det ser ud idag, kører scootere ikke miljøvenligt nok, til at kunne konkurere med el-scootere, der får strøm fra kulfyrede kraftværker. For at kunne konkurere, skal scooteren ned på et benzinforbrug, på omtrent 150 - 180 km/litter.

Ved dobbelt hastighed, bruges ca. 1.5 gange mere strøm per kilometer, men miljømæssigt er el stadigt bedst.

Dertil kommer, at det jo ingen ulempe er, at få "flyttet" forurening. Så opdager vi den mindre, og kan forurene mer, før vi får samvittighedsproblemer.
Svar


Forum spring: