Søg Garagen Hej Gæst! Register

Strømforbrug på alarm?
#25
Vedr. den sidste, med NPN transistoren, så er et problem, hvis scooterbatteriet bliver fladt, og under 9V. Da vil transistoren bruge strømmen, fra 9V batteriet, til at "oplade" scooterbatteriet med. Dette sker naturligvis, når man starter. Derfor skal en modstand - f.eks. 1kOhm ind, fra 9V batteriet, til transistorens basis.

En anden mulighed, kunne være en diode, fra scooterbatteriet, til transistorens kollektor. Denne dioe, forhindrer, at strømmen kan gå den modstatte vej, og dermed at 9V batteriet oplader scooterbatteriet (eller forsøger at forsyne scooteren med strøm), når den startes. I den korte tid, hvor dette sker, vil dioden spærre, og strømmen til alarmen tages fra 9V batteriet. Er der en modstand i serie med basis, så er det begrænset hvor meget strøm den kan levere. Er der ingen modstand, kan den levere næsten ubegrænset. Hvis dioden er der, er modstand ikke nødvendig.

Jeg tror, at jeg vil foretrække den løsning - for at kunne prale af, at 9V batteriet driver alarmen flere år. Og batteriet, fungerer også som "backup". Er der strøm, på scooterbatteriet, vil der så godt som ikke trækkes strøm fra backup batteriet, hvis det er en NPN darlington transistor. Ellers trækkes alt strømmen, fra backup batteriet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Anonymous Skrev:
Citat:strøm en 7810 spændingsregulater "spiser" er til at leve med

Jeg har netop slået 7810 op - det står 5mA, som typisk, og 8mA, som worst case.
I de beregninger jeg gjorde, hvor jeg påstod den afladede et scooterbatteri, ligeså hurtig som 9V batteriet, var det antaget scooterbatteriet var 4AH, og afladestrøm fra 3mA, samt alarmens forbrug var konstant 120uA. Reelt er forbruget måske 5 - 8 mA, med spændingsregulatoren.

Hvis du kører jævnligt, eller har et større batteri, så vil forbruget ikke betyde stort. Men står den en måned, uden at blive brugt, kan en stor del af strømmen være tappet. Hvor mange pct, afhænger af batteriets størrelse.

Jeg ved ikke, hvilken løsning jeg vil bruge. Måske dioderne i serie med alarmen. Men jeg er nervøs for, om der kan komme høje spændingsspidser på de 12V, og de vil brænde alarmen af. Så det er næppe en god løsning. Så kunne nødløsningen, bestå af en zener, over alarmen, der skal forhindre for stor spænding, samt en lille modstand, eller sikring, i serie med seriedioderne. Dermed vil jeg nok tro, den lige går. Hvis zeneren er på 10V, bør dioderne have et drop, så spændingen kommer under 10V, og modstanden eller sikringen, kunne tåle den strøm det går. Bliver spændingen for stor, vil sikringen/modstand i første omgang fjerne de små spidser der måtte komme, og er den alt for stor - så springer sikringen. Det kan måske ske under opladningen. Jeg vil nok ikke turde diodedroppet, uden en zener og sikringen.

Man kan også "fuske" med en transistor - f.eks. darlington - der fungerer som emitterfølger. Men det er så et problem, at lave spændingen til dennes basis, uden strømforbrug. Hvis vi ikke har et forbrug, vil vi typisk bruge noget højimpedanset, og dermed er det ikke så robust, overfor fugtighed. Dioderne derimod, kan tåle flere ampere, og hvis spændingsdroppet er stort nok, er lækstrømmen i zeneren minimal. Bliver spændingen for stor, på grund af fugt over dioderne, forhindrer zeneren at spændingen er for stor, og sikringen sikrer mod total kortslutning. Derimod, er spændingen langtfra stabiliseret, og det kan måske være et problem. Så kunne vi bruge et 9V batteri, til at drive basis med, på en darlington NPN transistor, hvor kollektor sættes til 12V, og emitter driver vores elektronik. Selv et ikke opladeligt batteri, vil nok kunne holde flere år, da strømmen ind i basis, på darlington transistoren er meget lav. Spændingen, der kommer ud, er ca. 1.2 - 1.4V under batterispændingen på 9V batteriet. Der kan evt. forsøges med en ikke darlington transistor, der har lavere spændingsdrop, men større forbrug. Transistoren vil dog øge levetiden ganske betragteligt, da den store strøm, tages fra scooterbatteriet, medens de 9V, kun driver basis.
Det er måske den mest simple løsning, der også er forholdsvis lavimpedanset. Der bør måske være en modstand fra batteri, til basis, selvom det ikke er nødvendig, for at forhindre evt. fejlstrømme i at ødelægge batteriet.

Det lyder sikkert indviklet i manges ører, og hvorfor gøre det helt store ud af det når en simpel 7810ér kan bruges uden det ændrer ens dagligdag, scooteren står jo sjældent stille i lange perioder. Jeg kører med standardbatteriet scooteren er født med og har aldrig oplevet strømmangel selv om scooteren har stået stille i længere perioder.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#27
Jeg har ikke prøvet det af endnu (endog samlet det), men jeg har en lille regulator på bedding, der skulle bruge omkring 70 uA i egenstrøm, og som kan levere ca. 0.2A uden brug af køleplade.

Der anvendes naturligvis en FET som serie-element, hvorved styrestrømmen bliver i absolut småtingsafdelingen.
Jeg har ikke gjort det store ud af stabilitet og temperaturfølsomhed, men den burde nu nok kunne holde udgangen mellem 9 og 10V.
Svar
#28
Citat:Det lyder sikkert indviklet i manges ører, og hvorfor gøre det helt store ud af det når en simpel 7810ér kan bruges uden det ændrer ens dagligdag, scooteren står jo sjældent stille i lange perioder. Jeg kører med standardbatteriet scooteren er født med og har aldrig oplevet strømmangel selv om scooteren har stået stille i længere perioder.

Jo, vi kan nok godt blive enige. Men, så er det måske noget, med en batteribackup.

Når 9V batteriet skiftes, skal det passes på, at spændingen ikke bliver for stor. Forbruget er jo ganske lille - og så vil en lille lækstrøm, til f.eks. 12V, måske kunne få for stor spænding på medens batteriet er uforbundet. En 11V zener, kan holde spændingen lav.
[code]
|\ |
+12V ---| >|--------+
|/ | |
/--|--\
| | |
+-------------+--------|--|--|
| | / | \|/ |
+ /--- \--|--/
9V batteri / \ 11V |
- --- +----- +
| | Til alarm
+-------------+-----------+----- -
|
Til stel
[/code]

Jeg tror, at de fleste alarmer, har et forbrug over 120uA. Og så er det jo flintrende ligegyldigt, med regulatorens forbrug. Hvis der køres regelmæssigt, er det også ligegyldig. Forbruget betyder kun noget, hvis den står i lang tid, og skal have alarm på, eller hvis et nødbatteri, skal drive alarmen.

Hvis forbruget, er over 3mA, så kan bruges en regulator, der er i serie med - og tager forsyningen mellem de 12V og outputtet - men det kræver et minimumsforbrug af belastningen, eller en ekstra belastning, så den kommer over 3mA som minimum.

Det er også mange nyere FET regulatorer, der har lavt forbrug, og kommer ned på meget lav forbrug.

Men en NPN transistor, og et 9V batteri, samt en diode, har man måske til at ligge i skuffen. Zeneren kan måske undværes, med lidt risiko for, at alarmen brænder af.
Svar
#29
Anonymous Skrev:
Citat:Det lyder sikkert indviklet i manges ører, og hvorfor gøre det helt store ud af det når en simpel 7810ér kan bruges uden det ændrer ens dagligdag, scooteren står jo sjældent stille i lange perioder. Jeg kører med standardbatteriet scooteren er født med og har aldrig oplevet strømmangel selv om scooteren har stået stille i længere perioder.

Jo, vi kan nok godt blive enige. Men, så er det måske noget, med en batteribackup.

Når 9V batteriet skiftes, skal det passes på, at spændingen ikke bliver for stor. Forbruget er jo ganske lille - og så vil en lille lækstrøm, til f.eks. 12V, måske kunne få for stor spænding på medens batteriet er uforbundet. En 11V zener, kan holde spændingen lav.
[code]
|\ |
+12V ---| >|--------+
|/ | |
/--|--\
| | |
+-------------+--------|--|--|
| | / | \|/ |
+ /--- \--|--/
9V batteri / \ 11V |
- --- +----- +
| | Til alarm
+-------------+-----------+----- -
|
Til stel
[/code]

Jeg tror, at de fleste alarmer, har et forbrug over 120uA. Og så er det jo flintrende ligegyldigt, med regulatorens forbrug. Hvis der køres regelmæssigt, er det også ligegyldig. Forbruget betyder kun noget, hvis den står i lang tid, og skal have alarm på, eller hvis et nødbatteri, skal drive alarmen.

Hvis forbruget, er over 3mA, så kan bruges en regulator, der er i serie med - og tager forsyningen mellem de 12V og outputtet - men det kræver et minimumsforbrug af belastningen, eller en ekstra belastning, så den kommer over 3mA som minimum.

Det er også mange nyere FET regulatorer, der har lavt forbrug, og kommer ned på meget lav forbrug.

Men en NPN transistor, og et 9V batteri, samt en diode, har man måske til at ligge i skuffen. Zeneren kan måske undværes, med lidt risiko for, at alarmen brænder af.

Ja man skal lede længe for at finde en alarm med mindre strømforbrug, hvis det endda kan findes. Jeg valgte denne fordi den er billig, kræver ikke den store maskinmesteruddannelse for at montere og bruge, og samtidig valgte jeg den enkle metode for montering via en 7810ér som alle kan montere hvis de får oplyst benforbindelserne. Her i området hvor jeg bor er der en del som har monteret samme alarm efter jeg prøvekørte min i et ½ års tid hvor den var udsat for saltholdig luft, regn, sne, kulde, varme, scootervask mm.
Alarmen er nu snart 2 år gammel og virker stadig perfekt.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Alt for indviklet, bind din rottweiler til forhjulet hvis du efterlader din scooter udendørs, ellers tag den ind.
Sorry, kunne ikke lade være. LOL
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#31
Citat:Alt for indviklet, bind din rottweiler til forhjulet hvis du efterlader din scooter udendørs, ellers tag den ind.
Sorry, kunne ikke lade være. LOL
Ind? Hvor?
Nu bor vi jo ikke alle, hvor man har en lade eller bare en garage til rådighed.
Jeg har f.eks. et åbent betondæk til rådighed. Evt. suppleret med et halvtag.
Og Rottweiler-størrelsen er ikke så velset her. Pekingesere, papioner, gravhunde samt missekatte er i højsædet.

Godt nok er det her ikke Vollsmose eller Gjellerupparken, men Akacieparken ligger kun ca. 600 m herfra. (Ret lille ghetto, men må dog nok kaldes sådan.)
Jeg har mulighed for at leje mig ind i en af husets parkeringskældre, men den er piv-åben i forretningstiden. 200 kr/md for en plads uanset, hvad man placerer der. Et plejehjem overfor havde f.eks. en større samling senge stående en overgang Smil) (Uden indhold, forstås Blink med øjet )
Svar
#32
Jeg ved det godt, jeg har jo sagt undskyld!
Jeg troede eller mente jeg kunne huske fra min tid i kbh at de fleste havde en baggård eller et udhus eller en cykelkælder eller lign. aflåseligt sted, men det kan jeg høre ikke er tilfældet.
Så er det jo egentlig også iorden at i betaler højere forsikringspræmier end os andre. LOL
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#33
Jo da. Der hører et lille rum til lejligheden, men adgangsvejen er ikke for god med sådan en krabat, der har en vendediameter på 2½-3m. Og så er der brandfaren, for der er ingen udluftning. Fortvivlethock:

Jeg havde godt nok min Garelli Katja stående i det rum, der hørte til min gamle lejlighed (samme ejendom), men den var ligesom lidt lettere at løfte rundt på. (30-40 kg)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Normalt er ikke lovligt, at have knallerter i cykelkældre - de er ikke godkendt til Benzin. Kun, hvis de er godkendt til biler, og motorcykler, må du have en knallert der. Ellers kommer brandmymdighederne.
Svar
#35
Citat:Jo da. Der hører et lille rum til lejligheden, men adgangsvejen er ikke for god med sådan en krabat, der har en vendediameter på 2½-3m. Og så er der brandfaren, for der er ingen udluftning.

Jeg havde godt nok min Garelli Katja stående i det rum, der hørte til min gamle lejlighed (samme ejendom), men den var ligesom lidt lettere at løfte rundt på. (30-40 kg)

Normalt er sådanne rum, ikke adskildt med brandmur, til de andre rum - og ulovligt, at have noget som helst brandbart der - tror jeg nok. Det kan måske give et forsikringsproblem hvis det opdages, eller kan have været årsag.

Også i lejligheder, der er tæt sammen, gælder bestemmelser om et maksimum mængde brandbart materiale, og det er ikke godkendt til større mængder af brandbart væske.
Svar


Forum spring: